اخبار بورس

سکه و طلا همچنان جلوتر از بورس – معاملات بورس 7 بهمن ماه ۱۴۰۲

اولین روز هفته گرچه با سبزپوشی نماگرها آغاز شد، اما معاملات کم‌رمق بودند. افت ارزش معاملات خرد گویای این امر است. شاخص کل بورس امروز با رشد 0/16 درصدی به عدد 2,126,831 واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز 0/74 درصد به جلو گام برداشت.

نماگرهای فرابورسی اما رشد بیشتری نسبت به شاخص‌های بورسی داشتند. نماگر اصلی این بازار معاملات امروز را با رشد 0/85 درصدی پایان داد. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز امروز 1/5 درصد افزایش یافت. بنابراین نمادهای کوچکتر فرابورسی به مراتب بیش از سایر نمادها پرتقاضا بودند.

تقابل نیروها در بورس

از نگاه بسیاری از تحلیلگران، روند این روزهای بازار سهام بیانگر این امر است که معاملات در سمت عرضه به اشباع رسیده و بازار آمادگی رشد را دارد. مطابق با انتطارات تحلیلگران انیگما P/E فوروارد بازار سهام به 5/7 (کمترین میزان در یک سال گذشته) تقلیل یافته است و بسیاری از سهام پتانسیل رشد را دارند. بازار سهام طی یک ماه اخیر 2/3 درصد کاهش داشته است این در حالی است که در این زمان قیمت دلار رشد 11/5 درصدی و سکه رشد 12 درصدی داشته و این امر می‌تواند محرکی برای رشد بازار سهام باشد و انتظارات تورمی را افزایش دهد.

در مقابل تنش و ریسک‌های سیاسی اخیر سهامداران را محتاط‌تر کرده است. از طرفی اثر قیمت‌گذاری‌های اخیر فرآورده‌های نفتی که به تازگی از سوی شرکت‌‌ها شفاف‌سازی شده، واکنش‌های منفی در پیش دارد. یکی از این شرکت‌ها، ستاره خلیج فارس است که امروز کاهش 20 هزار میلیارد تومانی از درآمدهای 9 ماهه 1402 را براساس مصوبه جدید وزارت نفت شفاف‌سازی کرد. این در حالی است که برخی شرکت‌ها قبلا اعلام کرده بودند که مصوبه اخبر اثری بر سود و زیان آنان ندارد. بنابراین همچنان نگرانی از اثرات مصوبه اخیر در بازار مشهود است.

گزارش بازار 7 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز با کاهش محسوسی نسبت به چهارشنبه 4.۶ هزار میلیارد تومان بود. گروه انبوه‌سازی امروز با ارزش معاملات 328 میلیارد تومان در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. نمادهای این گروه امروز هم بسیار مورد توجه خریداران قرار داشت. این امر منجر به رشد روزانه 2/45 درصدی شاخص این صنعت شد. این گروه از ابتدای سال 1402 تاکنون 74 درصد بازدهی داشته است. پس از انبوه‌سازی، گروه خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشتند.

در میان نمادهای بورسی «ثفارس» با ارزش معاملات 92 میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «کرومیت» با ارزش 97 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند.

در جریان معاملات امروز 474 نماد در محدوده مثبت و 197 نماد منفی بودند. ارزش صفوف خرید 207 و صفوف فروش 175 میلیارد تومان بود. «نخریس» با ارزش صف 20 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «خفولا» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 97 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

افت ارزش دلاری بازار سهام

با پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش دلاری سهام (بورس و فرابورس) به 166 میلیارد دلار کاهش یافته است. این امر در حالی است که شاهد رشد قیمت دلار به واسطه افزایش ریسک‌های سیاسی تا نزدیک کانال 56 هزار تومان هستیم. بیش‌ترین ارزش دلاری بازار سهام از ابتدای سال تاکنون در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، 220 میلیارد دلار بود. در ۶ آبان ماه اما ارزش دلاری بازار به کمترین میزان خود در سال 1402 به ۱۶۵ میلیارد دلار رسید. با تداوم افزایش قیمت دلار و روند کم‌نوسان ارزش بازار سهام احتمالا در روزهای آتی شاهد رکوردزنی کمترین مقدار ارزش دلاری بازار سهام در یک سال اخیر (از اسفند 1401) خواهیم بود.

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

با پایان آخرین روز هفته بازارهای جهانی شاهد رشد 1/5 درصدی قیمت نفت برنت و 1/12 درصدی نفت وست تگزاس بودیم. بنابراین نفت برنت در قیمت 83/6 دلار و نفت وست تگزاس در قیمت 78/2 دلار معامله شد. تلاش کشور چین برای تقویت اقتصاد، داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار آمریکا و تنش‌های خاورمیانه از طرفی و کاهش ذخایر نفت خام آمریکا (کاهش 9/2 میلیون بشکه) به دلیل سرمای شدید منجر به تقویت قیمت نفت شده است.

داده‌های اقتصادی روز پنجشنبه آمریکا نشان داد که اقتصاد ایالات متحده با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار در سه ماهه چهارم رشد کرده است. چسبندگی نرخ تورم، همراه با افزایش نشانه‌های انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده، به فدرال رزرو فرصت بیشتری می‌دهد تا نرخ‌ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.

حمایت‌های اقتصادی کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده فلزات در مقابل تقویت شاخص دلار منجر به نوسان محدود در قیمت فلزات شده است. مس با افت 0/44 درصدی در قیمت 8531 دلار، روی با رشد 0/27 درصدی در قیمت 2587 دلار و طلای جهانی با رشد 0/02 درصدی در قیمت 2018 دلار معامله شد. لازم به توضیح است که تنش‌های خاورمیانه از قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن حمایت کرده است.

تورم دی ماه کاهشی شد

براساس اعلام مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده در دی ماه 1402به عدد ٢٢٢,٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢/٦ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٨/٥ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٣/٦ درصد افزایش داشته است.

امتیاز خود را ثبت کنید

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا