اخبار بورس

جدال عرضه و تقاضا در بورس – معاملات بورس 27 دی ماه 1402

آخرین چهارشنبه دی ماه با افت محدود 0/05 درصدی شاخص کل بورس همراه شد. بنابراین این نماگر بورسی امروز به عدد 2,185,978 واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن اما امروز رشد محدود ۰/09 درصدی را تجربه کرد.

در فرابورس نیز نماگر اصلی به مثابه شاخص‌ کل بورس سرخ‌پوش ماند. بنابراین امروز شاهد افت ۰/14 درصدی شاخص کل این بازار بودیم. شاخص هم‌وزن این بازار اما ۰/33 درصد به جلو گام برداشت.

عملکرد هفتگی بازار سهام

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران آخرین هفته دی ماه را با رشد ۰/۷ درصدی پایان داد. بنابراین بازدهی این نماگر بورسی از ابتدای سال تاکنون به 11/5 درصد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما این هفته ۰/1 درصد از ارتفاعش کاسته شد. بازدهی این نماگر از ابتدای سال حدود 30/2 درصد است.

در فرابورس نیز شاخص کل در مقیاس هفتگی ۰/1 درصد رشد کرد. در مقابل شاخص هم‌وزن فرابورس افت 0/1 درصدی را در مقیاس هفته در کارنامه خود ثبت کرد.

ارزش معاملات خرد به طور میانگین این هفته 5/6 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته قبل‌تر 9/5 درصد افزایش یافت.

گزارش بازار 27 دی ۱۴۰۲

در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام ارزش معاملات خرد با کاهش هزار میلیارد تومانی نسبت به روز قبل به 4/2 هزار میلیارد تومان تنزل یافت.

معاملات خودرویی‌ها امروز هم در راس توجه معامله‌گران قرار گرفت. این گروه با ارزننخریسش معامله 342 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشت. گروه انبوه‌سازی امروز جزو صنایع بسیار مورد توجه بود. ارزش دادوستدهای این صنعت 182 میلیارد تومان ثبت شده است.

در میان نمادهای بورسی «شپنا» با ارزش معامله 73 میلیارد تومان و در فرابورسی‌ها «نخریس» با ارزش 279 میلیارد تومان بیشترین ارزش دادوستد روزانه را داشتند.

همچنین سه نماد بورسی «فولاد»، «فملی» و «حکشتی» و سه نماد فرابورسی «فصبا» و «آریا» و «بپاس» بیشترین اثر منفی را بر دوشاخص کل بورس و فرابورس داشتند.

امروز 265 نماد با افزایش قیمت همراه بودند. در مقابل 389 نماد در محدوده‌های منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 183 میلیارد تومان و صفوف فروش 723 میلیارد تومان بود. «ثپردیس» امروز با ارزش صف 22 میلیارد تومان سنگین‌ترین صف خرید و «فصبا» سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

امروز هم مالکیت‌ها از آن سهامداران حقوقی بود. بنابراین در جریان دادوستدهای امروز سهامی به ارزش 51 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

مقایسه سود ناخالص فصلی کل صنایع

با توجه به این‌که تنها تا پایان دی ماه شرکت‌ها فرصت ارائه گزارش‌های مالی 9 ماهه خود را دارند، طی روزهای آینده شاهد ترافیک صورت‌های مالی در سامانه کدال هستیم. سود ناخالص فصل تابستان کل بازار نسبت به بهار با افت محسوسی همراه بود. البته انتظارات از عملکرد شرکت‌ها در فصل پاییز مثبت است. باید دید آیا شرکت‌ها در فصل پاییز عملکرد بهتری نسبت به تابستان داشتند یا خیر؟

در نمودار ذیل سود ناخالص کل بازار به صورت فصل به فصل مقایسه شده است.

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

پس از اینکه رئیس فدرال رزرو اعلام کرد سیاست‌گذاران پولی برای کاهش نرخ بهره در سال 2024 عجله‌ای نخواهند داشت، شاخص دلار آمریکا روز گذشته به بالاترین حد (تقریباً یک ماهه) رسید. با تقویت شاخص دلار کامودیتی‌ها روند نزولی در پیش گرفتند. بازار نفت علیرغم تنش‌ها در منطقه خاورمیانه با تقویت شاخص دلار، امروز (15:30 روز چهارشنبه) با افت 1/7 درصدی برای نفت وست تگزاس آمریکا و 1/47 درصدی برای نفت برنت همراه شد. قیمت مس با افت 0/24 درصدی 8334 دلار و روی با افت 1/7 درصدی 2504 دلار است. هر انس طلای جهانی نیز افت محدود 0/07 درصد داشته است.

عوامل موثر بر بورس امروز

طی هفته جاری اثر تنش‌های سیاسی و رشد قیمت دلار (تا مرز 53 هزار تومان) دو عامل مهم در روند معاملات بورسی بودند. از طرفی امروز شمش طلا در مرکز مبادلات برای اولین بار معامله شد. اختلال در سامانه مرکز مبادلات ارز آن هم در اولین روز آغاز معاملات شمش از جمله موضوعاتی بود که در فضای مجازی بسیار در مورد آن صحبت شد. همچنین خبری منتشر شد که مصوبه ۵۶۶ شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد.

هفته آینده احتمالا با حجم زیادی از صورت‌های مالی در سامانه کدال مواجه خواهیم شد. به نظر گزارش‌های مالی شرکت‌ها در هفته‌های آتی در صورت ثبات سایر متغیرها، روند بازار سهام را تعیین خواهند کرد.

3/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا