اخبار بورس

چرا بازار سهام منفی شد؟ – معاملات بورس 25 دی ماه ۱۴۰۲

بازار سهام امروز متاثر از اقدامات جدید بانک مرکزی برای کنترل نرخ طلا و سکه و کاهش نسبی نرخ دلار بود. بنابراین شاخص کل بورس با افت ۰/1 درصدی به عدد 2,194,997 واحد رسید. سه نماد «شبندر»، «شپنا» و «خودرو» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. شاخص کل هم‌وزن نیز به واسطه عرضه بیشتر برای سهام کوچکتر، ۰/2 درصد کاهش یافت. در فرابورس نماگرها افت بیشتری را تجربه کردند. نماگر اصلی این بازار امروز ۰/3 درصد عقب‌نشینی داشت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس اما به مراتب افت بیشتری را نسبت به سایر نماگرها داشت و 0/57 درصد تنزل یافت.

گزارش بازار 25 دی ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد با کاهش محسوسی 5/7 هزار میلیارد تومان شد. در کل صنایع بورسی، صندوق‌های درآمد ثابت امروز هم با ارزش 322 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله روزانه را ثبت کردند. نکته مهم این است که طی روزهای گذشته با رشد قیمت طلا و صندوق‌های اهرمی شاهد خروج پول حقیقی‌ها از این صندوق‌ها بودیم. با کنترل قیمت طلا از سوی سیاست‌گذاران مجدد امروز شاهد بازگشت بخشی از پول خارج شده به این صندوق‌ها بودیم.

با فاکتور گرفتن صندوق‌ها، گروه خودرو و قطعات امروز هم بیشترین ارزش معاملات (343 میلیارد تومان) را در میان سایر صنایع داشت. در میان نمادهای بورسی «شگستر» با ارزش معامله 116 میلیاد تومان و در بازار فرابورس «کرمان» با ارزش 152 میلیارد تومان، در صدر نمادهای بورس و فرابورس با بیشترین ارزش معامله قرار داشت.

امروز 485 نماد با افت قیمت همراه شدند. در مقابل 197 نماد سبزپوش بودند. ارزش صفوف خرید 144 میلیارد تومان و صفوف فروش 681 میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی «داتام» با ارزش صف 34 میلیارد تومانی سنگین‌ترین صف خرید و «فصبا» با ارزش صف 551 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

امروز هم مالکیت‌ها به سهامداران حقوقی رسید. در جریان دادوستد امروز سهامی به ارزش 224 میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بیشترین خرید حقوقی‌ها از نمادهای گروه خودرو و قطعات بود. در مقابل حقیقی‌ها بیشتر نمادهای گروه انبو‌سازی را خریدند.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

سیاست‌های جدید بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار طلا امروز در راس خبرها قرار داشت.

خبر: سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای کنترل قیمت طلا

 امروز بانک مرکزی اعلام کرد که قصد دارد سکه‌های جدید بدون تاریخ ضرب را در بازار عرضه کند. طی روزهای گذشته شاهد رشد قیمت طلا و سکه در بازار آزاد بودیم. این امر متاثر از رشد قیمت ارز بود. این امر از نگاه بانک مرکزی به منظور کنترل قیمت‌ها و کاهش حباب در بازار طلا از طریق تقویت عرضه صورت خواهد گرفت.

خبر: عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز ایران

بانک مرکزی اعلام کرد که از روز چهارشنبه 27 دی ماه 1402 شمش‌های یک کیلویی طلا در مرکز مبادلات ارزی ایران عرضه خواهد شد. بر این اساس رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که جهت رفع تعهدات ارزی، قوانین و مقررات مربوط به واردات طلا تسهیل شده است. بنابراین واردکنندگان، طلای خود را در مرکز مبادلات به صورت شمش‌های یک کیلویی عرضه خواهند کرد. متقاضیان طلا تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

خبر: جوابیه بورس کالا بر بخشنامه جدید بانک مرکزی

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را بدون مجوز بانک مرکزی ندارند. بانک‌ها در ازای دریافت شمش و مسکوکات به مشتریان گواهی معامله در بورس کالا را ارائه می‌کردند. این بانک اعلام کرد که این اقدام موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب خواهد شد و تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی را بیشتر خواهد کرد.

بورس کالا در پاسخ به این بخشنامه اعلام کرد که همواره حفاظت از حقوق مالکانه سرمایه‌گذاران را وظیفه خود دانسته و از ذخایر بورسی 4500 کیلوگرم شمش و 700 هزار سکه طلا تنها 20 کیلوگرم شمش طلا به درخواست صاحبان اوراق ترخیص و تحویل شده است. تمام طلاها دارای شناسنامه و تایید مالکیت بوده و انجام هرگونه سوءاستفاده جهت قاچاق طلا غیرممکن است. همچنین در ادامه اعلام کرد که با هرگونه بازار طلا خارج از بورس مخالفت کرده و مراتب را به بانک مرکزی اعلام کرده است.

پاسخ بورس کالا بر بخشنامه جدید بانک مرکزی

5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا