اخبار بورس

صندوق‌های طلا و اهرمی‌ها درخشیدند – بورس 23 دی ماه ۱۴۰۲

بازار سهام معاملات اولین روز هفته را گرچه به واسطه اخبار سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای با ترس و پرعرضه آغاز کرد، اما این وضعیت چندان تداوم نیافت و در نهایت بازار امروز با افزایش نماگرها همراه شد. از نیمه دوم معاملات اما از میزان تقاضا کاسته و بر شدت عرضه افزوده شد. این امر برای نماگرهای اصلی کمتر بود و منجر به ادامه روند به صورت نسبتا متعادل شد. بنابراین شاخص کل بورس در نهایت با رشد 0/44 درصدی به عدد 2,180,514 واحد رسید. امروز تقاضا برای سهام بزرگتر که وزن بیشتری بر شاخص کل دارند، به مراتب بیشتر بود. 42 درصد از رشد شاخص کل مربوط به سه نماد «فملی»، «فولاد» و «پارسان» بود. شاخص کل هم‌وزن امروز از میانه معاملات با افزایش عرضه بیشتری همراه بود. این امر رشد این نماگر را اندکی تعدیل کرد. بنابراین شاخص کل هم‌وزن 0/12 درصد به جلو گام برداشت.

در بازار فرابورس اما برعکس بورس رشد شاخص کل تنها به 0/24 درصد بسنده کرد و شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل این بازار پیشی گرفت. بنابراین شاخص کل‌هم‌وزن 0/33 درصد رشد کرد.

گزارش بازار 23 دی ۱۴۰۲

در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام ارزش معاملات خرد با رشد محسوسی به 6/5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. گروه خودرو و ساخت قطعات امروز هم با ارزش معامله 509 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشت. خودرویی‌ها به واسطه اخبار این روزها حول محور قیمت‌گذاری بسیار مورد توجه هستند و با توجه به وزن نمادهای گروه، تحرکات مثبت نمادهای این گروه در کلیات بازار اثرگذار است.

پس از خودرویی‌ها، گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معامله را داشت. ارزش دادوستدهای این صنعت 269 میلیارد تومان ثبت شده است. دو نماد «فملی» و «فولاد» از جمله نمادهای پرتوجه امروز بودند.

فراکاب‌ها امروز با افزایش تقاضا در محدوده مثبت معامله شدند و بسیار مورد توجه سهامداران قرار گرفتند، هرچند در پایان معاملات به واسطه عرضه‌ها رشد این نمادها تعدیل شد. در میان فراکاب‌ها «انرژی» با بیشترین ارزش معامله در میان نمادهای بورسی (93 میلیارد تومان) همراه بود. در میان نمادهای فرابورسی بانک دی با ارزش معامله 96 میلیارد تومان در صدر نمادهای فرابورسی با بیشترین ارزش معامله قرار گرفتند. به نظر وصول مطالبات بانک از شرکت لیزینگ دی در افزایش تقاضا برای این نماد بانکی اثرگذار بوده است.

امروز ۲95 نماد با افزایش قیمت همراه بودند. در مقابل 390 نماد در محدوده‌های منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 183 میلیارد تومان و صفوف فروش 158 میلیارد تومان بود. «نخریس» همچنان با ارزش صف 37 میلیارد تومان سنگین‌ترین صف خرید و فنرژی سنگین‌ترین صف فروش امروز را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

حقوقی‌ها امروز خریدار بودند

در جریان دادوستدهای روزانه سهامی به ارزش 121 میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بنابراین امروز سهامداران حقوقی مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بیشترین ورود پول حقیقی امروز در صندوق‌های کالایی همچون طلا و صندوق‌های سهامی همچون صندوق‌های اهرمی بود. ورود پول حقیقی‌ها امروز در این دو دسته صندوق‌ها 35 میلیارد تومان بود. در مقابل صندوق‌های درآمد ثابت امروز با بیشترین خروج پول حقیقی (105 میلیارد تومان) همراه شدند. پس از آن بیشترین خرید حقوقی‌ها از نمادهای بانکی بود.

نمودار ذیل خالص ورود پول حقیقی را از ابتدای سال 1402 تا 20 دی ماه را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود از ابتدای سال تاکنون حدود 33 درصد از روزهای معاملاتی مالکیت‌ها به سهامداران حقیقی تعلق داشت.

خالص ورود پول حقیقی از ابتدای سال 1402 تاکنون
خالص ورود پول حقیقی از ابتدای سال 1402 تاکنون

مهم‌ترین اخبار بورس امروز

امروز اتفاق خیلی عجیب یا خبر خیلی مهمی در بازار نیوفتاد. در واقع محرک رشد این روزهای بورس، رشد قیمت دلار، اخبار خودرویی، کاهش نرخ بهره‌ بین بانکی و تجدید ارزیابی‌ها است. از طرفی گرایش سهامداران به ویژه حقیقی‌ها به صندوق‌های کالایی طلا و اهرمی‌ها منجر به تحرکات مثبت این صندوق‌ها شد. البته اثر مثبت معاملات این صندوق‌ها بر کلیات بورس نیز منعکس شده است.

صندوق‌های کالایی طلا و اهرمی‌ها پرتوجه بودند

صندوق‌های طلا امروز در راس توجه سهامداران خرد قرار داشتند. ارزش معاملات این صندوق‌ها امروز 114 میلیارد تومان بود. نوسانات مثبت دلار که به دلیل ریسک‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و حمله تروریستی اخیر در کرمان صورت گرفت، منجر به گرایش سهامداران به صندوق‌های طلا شد. همچنین بسیاری معتقدند مالیات‌های اخیر که این روزها واکنش‌های زیادی از سوی بازاریان حوزه طلا داشت، سرمایه‌گذاران خرد در این حوزه را به سمت صندوق‌‌های طلا برده است.

عملکرد 20 روزه صندوق‌های طلا
عملکرد 20 روزه صندوق‌های طلا

صندوق‌های اهرمی امروز نیز بسیار مورد توجه قرار گرفتند. به نظر رشد قیمت دلار منجر به تقویت این صندوق‌ها برای کسب بازدهی بیشتر شده است. ارزش معاملات این صندوق‌ها امروز 113 میلیارد تومان بود.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا