اخبار بورس

گزارش بورس امروز – 16 دی ماه 1402

بازار سهام معاملات اولین روز هفته را برای نمادهای بزرگ بورسی متعادل و برای فرابورسی‌ها پرعرضه آغاز کرد، در نیمه دوم معاملات رشد عرضه‌ها را در کلیات بازار شاهد بودیم. اما در ساعت پایانی با انتشار مصوبه جدید فروش خودرو، جو عمومی بازار بهتر و از شدت عرضه‌ها کاسته شد. بنابراین با پایان معاملات امروز شاخص کل بورس پنجمین افت متوالی خود را رقم زد و با کاهش 0/07 درصدی به عدد 2,153,719 واحد تنزل یافت.

 شاخص کل هم‌وزن اما روند رو به رشدی داشت، هرچند جو کلی بازار در ساعات میانی معاملات برای دقایقی این نماگر را سرخ‌پوش کرد اما در نهایت با بهبود روند معاملات این نماگر رشد 0/04 درصدی را تجربه کرد.

در فرابورس شاخص کل با رشد عرضه معاملات خود را آغاز، اما در ادامه با جدال عرضه و تقاضا، در نهایت معاملات خود را با افت محدود 0/05 درصدی پایان داد. شاخص هم‌وزن فرابورس اما روند بهتری نسبت به سایر نماگرها داشت. افزایش تقاضا برای سهام کوچکتر فرابورسی، این نماگر را با رشد 0/15 درصدی همراه کرد.

عوامل موثر بر بورس

مهم‌ترین خبر موثر بر بورس امروز، حول محور خودرویی‌ها می‌چرخید، اما برخی اخبار منتشر شده بسته به میزان اهمیت، بر روند بورس تاثیر خواهند گذاشت.

از جمله این اخبار، خبر حادثه تروریستی کرمان بود. انعکاس این خبر در بورس امروز مشهود بود.

خبر بعدی خبر کاهش نرخ بهره بین بانکی بود. نرخ بهره بین بانکی هفته منتهی به 13 دی ماه، با افت 0/67 درصدی نسبت به هفته قبل‌تر 23/43 درصد اعلام شد. کاهش نرخ بهره بین بانکی، منجر به تقویت بازار سهام خواهد شد.

نرخ حواله دلار مرکز مبادلات ارزی امروز با رشد 0/2 درصدی نسبت به روز چهارشنبه به عدد 39,359 تومان رسید. این در حالی است که نرخ دلار بازار آزاد امروز با افت 0/8 درصدی به 50800 تومان کاهش یافت.

انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها، یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار سهام است که در روزهای آتی احتمالا شاهد ترافیک انتشار آن در سامانه کدال باشیم.

گزارش بازار 16 دی ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز با رشد اندکی نسبت به چهارشنبه به عدد 4.9 هزار میلیارد تومان رسید. خودرو و ساخت قطعات، امروز هم در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. نمادهای این گروه به دنبال اخباری که در خصوص تغییر در قیمت‌گذاری محصولات منتشر شد، بسیار مورد توجه قرار دارند. بنابراین در میان نمادهای بورسی «خودرو» با ارزش معاملات 143 میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «وکادو» با ارزش 75 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند.

در جریان معاملات امروز 369 نماد در محدوده منفی و 317 نماد مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 283 و صفوف فروش 208 میلیارد تومان بود. «نخریس»، «داتام» و «کرومیت» که هر سه به تازگی عرضه اولیه شده‌اند، بیشترین ارزش صف خرید را داشتند. 60 درصد ارزش صفوف خرید به این سه نماد اختصاص دارد. در مقابل فنرژی امروز هم سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

سهامداران حقوقی برای پنجمین روز متوالی مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 230 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

در نمودار زیر روند ارزش خرید و فروش سهامداران خرد را از ابتدای سال تاکنون مشاهده خواهید کرد. از اواخر اسفند سال گذشته ارزش خرید حقیقی‌ها در روند صعودی قرار گرفته و تا میانه اردیبهشت ماه سال جاری به اوج خود رسیده، پس از آن نزولی شده است.

روند ارزش خرید و فروش سهامداران خرد

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

در بازار جهانی چه گذشت؟

با پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی در روز جمعه، شاهد رشد 1/6 درصدی قیمت نفت برنت و 2/4 درصدی نفت وست تگزاس آمریکا بودیم. بر این اساس معاملات نفت برنت در قیمت 78/9 دلار و نفت وست تگزاس 73/9 دلار بر بشکه بسته شدند. تنش‌های خاورمیانه منجر به افزایش قیمت نفت در روز جمعه شد.

قیمت طلای جهانی نیز با رشد 0/13 درصدی به 2053 دلار بر هر انس رسید. تقویت شاخص دلار به دنبال داده‌های مثبت حقوق و دستمزد آمریکا گرچه با تقویت شاخص دلار، به بهای انس طلای جهانی شوک وارد کرد، اما انتشار داده‌هایی چون مدیران خرید منجر به رشد مجدد قیمت طلای جهانی شد.

در نمودار ذیل روند یکساله قیمت انس طلای جهانی را مشاهده می‌کنید:

روند یکساله قیمت انس طلای جهانی

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

مهم‌ترین خبر امروز در خصوص انتشار مصوبه فروش ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار بود که در ادامه شرح این خبر را مشاهده خواهید کرد:

خبر: قیمت‌گذاری خودرو آزاد شد؟

امروز خبری منتشر شد که براساس صورت‌جلسه‌ای که به امضای وزارت صمت و ۲ خودروساز بزرگ رسیده و به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد، این دو خودروساز تا پایان سال به هر میزان ممکن و حداقل 60 هزار دستگاه خودرو تولید و با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند. این امر به دلیل کاهش فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب صورت خواهد گرفت.

به دنبال این خبر سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که در صورت افزایش تولید، خودروسازان می‌توانند خودروهای مازاد از برنامه تولید را با قیمت اعلام شده در بازار به فروش برسانند. بنابراین شورای رقابت نیز افزایش قیمت‌های خودرو را به صورت مشروط تایید کرد.

5/5 - (3 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا