اخبار بورس

گزارش بورس امروز – 9 دی‌ماه 1402

در جریان معاملات امروز بالاخره بعد از 6 روز منفی، شاهد سبزپوشی شاخص کل بورس بودیم. بنابراین با پایان معاملات امروز، این نماگر بورسی با رشد 0/24 درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به عدد 2,182,720 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما رشد بیشتری را تجربه کرد و 0/58 درصد به جلو گام برداشت. در فرابورس نیز شاهد سبزپوشی نماگرها بودیم. بر این اساس شاخص کل فرابورس با رشد 0/42 درصدی همراه بود. شاخص کل هم‌وزن فرابورس اما رشد به مراتب بیشتری تجربه کرد و 1/16 درصد افزایش یافت. براساس اطلاعات فوق درمیابیم که توجه به نمادهای کوچکتر به مراتب بیش از نمادهای بزرگ‌تر بوده است.

گزارش بازار 9 دی ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز با اندکی افزایش نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، 5497 میلیارد تومان بود. صنعت خودرو و قطعات با ارزش معامله 361 میلیارد تومان در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. در سطح نمادها نیز «حفارس» با ارزش معاملات 144 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را داشت.

امروز 396 نماد مثبت و 275 نماد در محدوده‌های منفی معامله شدند. ارزش صفوف خرید 279 میلیارد تومان و ارزش صفوف فروش 283 میلیارد تومان بود. در جریان دادوستدهای امروز 2/3 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامی سهامداران خرد منتقل شد. مالکیت‌های بازار سهام از 27 آذرماه تاکنون در اختیار سهامداران عمده بود که امروز شاهد تغییر وضعیت مالکیت‌ها میان سهامداران خرد و عمده بودیم.

خالص ورود پول حقیقی
  • جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

خبر تجدیدارزیابی‌ها از جمله اخباری است که این روزها بازار سهام را متاثر می‌کند. از طرفی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها یک به یک برروی سامانه کدال می‌نشیند. به نظر عملکرد نسبتا خوب آذرماه بسیاری از نمادها و خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها توانسته بر بازار سهام اثر مثبت بگذارد.

بهترین و بدترین عملکرد آذرماه شرکت‌ها

طی روزهای گذشته شاهد ترافیک گزارش عملکرد آذرماه شرکت‌ها در سامانه کدال بودیم. بسیاری از نمادها عملکرد بسیار خوبی نسبت به ماه آبان داشتند. در جدول ذیل شاهد نمادها با بیشترین رشد ریالی فروش در صنایع مختلف به ویژه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی هستیم. در صدر این نمادها، نماد فتوسا قرار دارد که در زمینه تولید و فروش سرب و روی و فرآورده‌های آن فعالیت می‌کند، این شرکت در آذرماه 7.4 هزار تن محصول به فروش رسانده که نسبت به ماه قبل رشد بیش از 50 درصدی در مقدار فروش و از جهت مقدار ریالی فروش نیز رشد 1788 درصدی نسبت به ماه قبل داشته است.

فروش شرکت‌ها در آذر ماه

از طرفی برخی نمادها در آذرماه نیز با کاهش مقدار ریالی فروش همراه شدند. برای مثال فرز که در آبان ماه 81.9 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش داشته، با افت 68 درصدی مقدار ریالی فروش در آذرماه مواجه شده است.

به طور کلی براساس گزارش عملکرد آذرماه در گروه غذایی‌ها؛ غدام، غنوش و غگز، در صنعت بیمه؛ البرز، کوثر و ومعلم، در گروه خدمات فنی و مهندسی؛ رمپنا، خفولا، در گروه بانک و موسسات اعتباری؛ وپاسار، وگردش و وانصار، در دارویی‌ها دابور و ریشمک، در انبوه‌سازی؛ ثتران، ثپردیس و … با بیشترین میزان فروش ریالی نسبت به ماه آبان همراه بودند.

عملکرد آذرماه سایر نمادهای صنایع مختلف را در انیگما مشاهده کنید.

اثر تجدید ارزیابی‌ها بر بازار امروز

پیرو تاکید سازمان بورس بر تجدید ارزیابی دارایی‌ها، جلسات این سازمان با مدیران هلدینگ‌ها تداوم دارد. روز چهارشنبه 6 دی ماه در سازمان بورس با هدف اجرایی شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها، جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و هیات مدیره هلدینگ‌ها برگزار شد. این جلسه جهت پیگیری تسهیل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها از تمامی طبقات دارایی‌ها و نیز بررسی راهکارهایی برای رفع موانع حسابرسی و مالیاتی برگزار شد.

به دنبال این امر، امروز شرکت‌های بزرگی چون «وغدیر»، «فارس»، «وامید» و… اعلام کردند که در حال بررسی‌های کارشناسانه برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند.

1/5 - (1 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا