اخبار بورس

معاملات بورس دوشنبه 3 اردیبهشت

معاملات امروز بازار سهام همانند چند روز گذشته، وضعیت بهتری نسبت به بازارهای موازی داشت و بورس معاملات جذابی را رقم زد. امروز در بازار سهام اتفاق جالبی افتاد، آن هم معامله بهتر سهام کوچکتر نسبت به شاخص‌سازها بود. شاخص‌سازان در چند هفته اخیر رشد خوبی را تجربه کردند، به طوری که شاخص کل نسبت به هم‌وزن رشد مناسبی را تجربه کرد.
به نظر می‌رسد در مدت زمان کوتاهی که در پیش رو است، سهام هم‌وزن تا حدی بتوانند جاماندگی خود را نسبت به شاخص‌سازان جبران کنند، اما باید در نظر داشت که در این برهه اتفاقات مهم عمدتا برای صنایع بزرگ کشور است.

سنگینی فروش در معاملات بلوکی

با متعادل‌تر شدن بازار امروز شاهد حجم سنگین سفارش‌های فروش در معاملات بلوکی بودیم. در این خصوص چند عامل مهم مطرح شده است:

  • تعدادی به دنبال جابجایی و بهینه‌سازی پرتفوی خود برای رالی احتمالی پیش رو هستند.
  • تعدادی چون در سود بودند، فروشنده شده بودند و قصدشان این بود سود ابتدای سال بازار را برای نهاد مالی خود سیو کنند. باید دقت کرد که یک نهاد مالی اگر بتواند در سال تا حدی بیش از سپرده (یا بازدهی شاخص) سود کند، عملکرد مثبت مدیر نهادمالی را نشان می‌دهد. در نتیجه بسیاری به دنبال سیو سود فروردین ماه بودند که منابع را به درآمد ثابت تبدیل کنند.
  • در کمیته‌های سرمایه‌گذاری تصویب شده که مقداری از منابع را به علت ریسک سیاسی از بازار سهام به بازار طلا ببرند.

بنابراین با متعادل شدن بازار، هر سه گروه فوق شروع به اعلام فروش در گروه‌های معاملات بلوکی (که مدیران سرمایه‌گذاری در آنها هستند) کردند.

روز پرخبر بورس

امروز خبرهای متعدد و اثرگذاری بر بازار سهام منتشر شد که شرح آن در ذیل آورده شده است:

فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی تغییر کرد

امروز ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران منتشر شد. براساس این ابلاغیه بنا شده است که قیمت پایه میلگرد ۱۶ درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ پایه شمش بلوم در همان هفته باشد. این عدد قبلا 11 درصد بود و با رقابت حوالی 13 درصد معامله می‌شد.

همچنین قرار بر این شده که قیمت پایه تیرآهن، نبشی و ناودانی ۱۹ درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ پایه شمش بلوم در همان هفته باشد که این عدد قبلا 14 درصد بوده است.

با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی 5 درصد بهتر می‌شود که نسبتا عدد مهمی است.

با اعلام نرخ‌های جدید پایه برای معاملات میلگرد و تیرآهن نمادهای «فخاس»، «فرود»، «کویر»، «فجهان» و… که محصول اصلی آنها میلگرد و تیرآهن است، از منظر انتظار برای رشد سود مورد اقبال قرار گرفتند.

ابلاغیه در خصوص فرمول قیمت پایه مقاطع فولادی

سیگنال دوگانه دلار نیما به بورس

دلار نیما مکانیزمی نسبتا دستوری دارد و زمانی که سیاست‌گذار ارزی بخواهد رشد می‌کند. بنابراین با توجه به رشد دو روز اخیر دلار نیما دو سیگنال می‌توان از این اتفاق گرفت:

  1. سیاست‌گذار واقعا قصد تغییر نرخ نیما را دارد.
  2. سیاست‌گذار قصد نوسان محدود نرخ نیما را دارد.

با توجه به دو سیگنال فوق باید گفت که احتمال سیگنال اول بسیار بیشتر و در واقع راهی به جز رشد نرخ نیما وجود ندارد و اینجا فقط مساله زمان مطرح است.

در این راستا امروز، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در صحن علنی مجلس تذکر و هشدار داد. او در این خصوص گفت: اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد.

خرید و فروش دلار نیمایی

قانون جدید مالیاتی اصلاح می شود؟

یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید. بنابراین احتمالا معافیت مالیاتی سود سرمایه‌گذاری‌ها از شمول این قانون خارج شود. باید دقت کرد که در این قانون سود سرمایه‌گذاری‌ها هم مشمول سقف معافیت مالیاتی شده بودند. اتفاق مهم‌تر هم راجع به بحث سقف معافیت مالیاتی شرکت‌ها بود که امکان تغییر در این قانون وجود دارد.

علاوه بر نرخ ارز، موضوع مالیات یکی از مباحث مطرح شده امروز رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی بود. در این خصوص محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در جریان بررسی این طرح در صحن علنی گفت: مالیات‌ها یکی از مولفه‌های مهم ما در حوزه نظام اقتصادی است.
او افزود: در برخی مقاطع مالیات‌ها دستخوش تغییرات مقطعی می‌شوند که آسیب‌رسان است، با این حال یکی از موضوعات مهمی که ما در دستور کار قرار داده و آن را پیگیری کردیم، شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور است که در قانون سامانه مودیان اساس این حرکت طراحی شده است. مسیر حرکت بعدی این بود که به تدریج مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها را کاهش دهیم تا فعالیت‌های اقتصادی رونق پیدا کند. از این رو در دو سال گذشته نرخ پرداخت مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را کاهش دادیم، اما در بودجه سال ۱۴۰۳ دولت برخلاف این رویه، تغییر جهت داد.

واگذاری استقلال و پرسپولیس

به دنبال تایید صلاحیت متقاضیان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در روز یکم اردیبهشت، از صبح امروز در فرابورس ایران مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد از سهام این دو باشگاه برگزار و در نهایت به صورت رسمی این مقدار از سهام این دو باشگاه به متقاضیان واگذار شد.
بر این اساس ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن (هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پارس، بوعلی، شهید تندگویان و بندر امام) و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵درصد) انتقال پیدا کرد.

 بورس از دیدگاه آماری

در جریان دادوستدهای امروز، شاخص کل بورس 0.17 درصد و شاخص کل هم‌وزن 0.57 رشد داشتند که نشانگر عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل به واسطه رشد سهام کوچکتر است.

بورس امروز با ارزش معاملات خرد4100 میلیارد تومانی در حالی کار خود را به پایان رساند که 42 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد. در بازار امروز 359 نماد مثبت و 338 نماد منفی بودند.

خلاصه وقایع بازار سرمایه دوشنبه 3 اردیبهشت

سیگنال تکنیکالی بانک مرکزی برای دلار

بانک مرکزی در رسانه خود نوشت: دلار به‌ لحاظ تکنیکالی شرایط خوبی پیدا کرده است و اگر مداخله هوشمند از طریق منابع و عوامل خود بازار و تعدیل نرخ‌ها در همین مقطع انجام شود، نرخ دلار به راحتی به کانال ۵۹ هزار تومان هم کاهش می‌یابد.
به نظر می‌رسد بانک مرکزی با مدیریت انتظارات قصد کاهش نرخ در بازار ارز را دارد، اما آخرین باری که بانک مرکزی سیگنال تکنیکالی برای دلار داد، این سیگنال محدوده 47 هزارتومان را به عنوان هدف نشان می‌داد که آن محدوده دیده نشد. اکنون هم به نظر می‌رسد بانک مرکزی سیگنال تکنیکالی زیر حمایت مهم 60 هزارتومانی داده است که بیشتر برای مدیریت انتظارات بوده است.

5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا