دسته‌بندی نشده

بزرگ‌ترین سهامداران بورس کدام‌اند؟ بررسی دارایی‌های تحت مدیریت بزرگ‌ترین سهامداران حقوقی

در این مقاله علاوه بر تعریف سهامداران حقوقی به اهمیت معاملات آن‌ها در بازار سرمایه پرداخته شده است. همچنین ارزش دارایی‌های بورسی بزرگ‌ترین گروه‌های سهامداری بازار سرمایه بررسی شده است. برای مثال ارزش پرتفوی بورسی سازمان تامین اجتماعی که رتبه اول این جدول را به خود اختصاص داده است با تمامی زیرمجموعه‌های مدیریتی‌اش (شامل شستا، تاپیکو، تاصیکو، صبا و…) مورد محاسبه قرار گرفته است.

منظور از سهامدار حقیقی یا حقوقی چیست؟

سهامداران در بورس به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. به سهامدارانی که به‌صورت شخصی و مستقیم با نام خود در بازار بورس فعالیت می‌کنند، سهامدار حقیقی گفته می‌شود.

گاهی نیز یک نهاد، سازمان یا شرکت سهام یک شرکت را خریداری و در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند. این مجموعه‌ها با خرید سهام یک شرکت، سهامدار حقوقی آن محسوب می‌شوند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، کارگزاری‌ها و تمام شرکت‌های تولیدی ثبت شده، جزو مشتریان حقوقی هستند. بنابراین هر فرد یا شرکت با خرید سهام در بازار سرمایه‌، سهامدار حقیقی یا حقوقی محسوب می‌شود.

گاهی سرمایه‌گذاران با دنبال کردن معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به این روش سرمایه‌گذاری، اصطلاحا فالوتریدینگ گفته می‌شود. برای افرادی که از این طریق سرمایه‌گذاری می‌کنند، شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی بزرگ دارای اهمیت می‌باشد. همچنین لازم است دارایی‌ها، عملکرد و معاملات این اشخاص در بازار سرمایه مورد بررسی قرار گیرد. شناخت و بررسی پیوسته وضعیت معاملات اشخاص حقوقی و حقیقی بزرگ و تاثیرگذار می‌تواند  به سهامداران مختلف در خصوص عملکرد بازیگران بزرگ دید بهتری دهد. در ادامه تلاش شده سهامداران حقوقی عمده در بورس معرفی شوند.

سهامداران حقوقی عمده در بورس کدام‌اند؟

به سهامداران حقوقی که درصد بالایی از سهام بازار سرمایه را در اختیار دارند سهامداران حقوقی عمده گفته می‌شود؛ اشخاص حقوقی‌ عمده پول زیادی را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این شرکت‌ها عموما سهامدار عمده بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر هستند؛ بنابراین معاملات آن‌ها تاثیر زیادی بر روی روند قیمتی شرکت‌ها دارد. میزان تاثیرگذاری هر یک از این شرکت‌ها بر بورس به میزان سرمایه آن‌ها در این بازار بستگی دارد. در ادامه بزرگ‌ترین گروه‌های سهامداری بازار سرمایه معرفی و ارزش دارایی‌های بورسی هر یک بررسی شده است.

ارزش دارایی بزرگ‌ترین شرکت‌های حقوقی بازار سرمایه

سازمان تامین اجتماعی با 8/93 درصد مالکیت کل بورس، بزرگ‌ترین سهامدار حقوقی بازار سرمایه است. ارزش دارایی‌های این سازمان 745 هزار میلیارد تومان است. این سازمان سهامدار شرکت‌های مهمی ازجمله شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ می‌باشد.

پس از آن سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مالک 6/48 درصد از سهام بازار سرمایه می‌باشد. از شرکت‌های تحت اختیار این سازمان می‌توان به گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر اشاره کرد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز که در غالب سهام عدالت در بازار سرمایه ارائه شده است، 4/91 درصد از بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند. ارزش دارایی سهام عدالت در تاریخ 1401/03/17 (در سایت tse)، 415 هزار میلیارد تومان است. در ادامه جزئیات 10 سهامدار حقوقی بزرگ بازار سرمایه به‌همراه ارزش دارایی و درصد مالکیت هر یک از بازار سرمایه قابل مشاهده می‌باشد.

مقاله پیشنهادی : لیست بهترین سهم با کمترین p/e تحلیلی

دارایی‌های بورسی بزرگ‌ترین سهامداران

طبق اطلاعات جدول فوق نزدیک به 39 درصد از کل دارایی بازار سرمایه در اختیار 10 شرکت بزرگ حقوقی می‌باشد. در بخش سهامداران انیگما می‌توان جزئیات سهام هر از این اشخاص حقوقی را به‌صورت تلفیقی مشاهده کرد.

بررسی معاملات سهامداران حقوقی بزرگ بورس

پس از شناخت سهامداران حقوقی عمده، باید بدانیم که چگونه می‌توان معاملات این اشخاص را مورد بررسی قرار داد.  با بررسی معاملات اشخاص حقوقی بزرگ در بورس می‌توان استراتژی معاملاتی کلان و خرد آن‌ها را شناسایی کرد. به‌طور مثال می‌توان دریافت که یک شرکت از چه صنعتی یا سهمی خارج و به چه صنعتی و سهمی وارد شده است.

  • در ابتدا باید بدانیم هدف اشخاص حقوقی از ورود به یک صنعت یا سهم چیست و آیا ورود اشخاص حقوقی به یک سهم صرفا نشان از رشد آن سهم دارد؟ یا برعکس خروج از یک سهم به معنی کاهش قیمتی آن سهم است یا خیر؟

هدف شرکت‌های بزرگ از خرید یک سهم صرفا کسب سود نمی‌باشد؛ گاهی اشخاص حقوقی با اهداف دیگری مانند حمایت از شرکت مدیریتی خود، بازارگردانی، معاملات درون گروهی،گرفتن سیت مدیریتی و… اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. گاهی نیز شرکت‌ها بنا به برخی دستورات اقدام به خرید سهام می‌کنند.  بنابراین اینکه بدانیم یک معاملات یک شرکت با چه هدفی انجام شده نیز مهم می‌باشد. با بررسی سابقه و رفتار معاملاتی می‌توان دریافت که حقوقی‌های بزرگ در شرایط متفاوت بازار چه رفتاری از خود نشان خواهند داد. همچنین لازم است رویکرد سرمایه‌گذاری هر یک نیز بررسی شود. برخی از شرکت‌ها با رویکرد بلندمدت و برخی کوتاه مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما عموما اشخاص حقوقی نگاه مدت‌مدتی برای کسب سود در بازار سرمایه دارند.

سهامداران حقیقی را دنبال کنیم یا حقوقی؟

دنبال کردن سهامداران حقوقی یا حقیقی بزرگ بستگی به استراتژی معاملاتی افراد دارد. عمدتا هددف سهامداران حقیقی بزرگ از سرمایه‌‌گذاری و ورود به یک سهم، کسب سود در کوتاه‌مدت می‌باشد؛ بنابراین برای افرادی که می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی بازدهی کسب کنند، می‌توانند معاملات این افراد را دنبال کنند.

در محصول سهامداران انیگما تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی عمده و معاملات آن‌ها قابل مشاهده می‌باشد. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان انیگما شماره تماس خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

3.7/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا