اخبار بورس

لایحه بودجه 1404 تقدیم مجلس شد + جزییات آن چه بود؟

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، امروز (یک آبان ماه ۱۴۰۳) لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کرد. او در صحن علنی مجلس اعلام کرد که سعی شده تا اعداد و ارقام در بودجه 1404 واقعی نوشته شوند. این بودجه که انبساطی‌ترین بودجه تاکنون بوده، در واقع دومین بودجه بعد از تصویب و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است. در ادامه اهم موارد ذکر شده در لایحه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده است.

در این خصوص مقاله بودجه دولت چیست را بخوانید…

جزییات لایحه بودجه 1404

لایحه بودجه 1404 که بخش اول آن شامل احکام، منابع عمومی دولت، ترازهای عملیاتی، مالی و سرمایه‌ای و مفروضات است، امروز به مجلس تقدیم شد. براساس این لایحه منابع و مصارف بودجه کل بیش از ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد ریال بود.

در این لایحه رقم منابع و مصارف بودجه عمومی دولت هر کدام 64,076 هزار میلیارد ریال بسته شده است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، میزان منابع کل و مصارف کل، حدود 64,059 هزار میلیارد ریال تخمین زده شده بود.

در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در خصوص اقلام مهم مصارف عمومی دولت آمده که در بخش هزینه‌ها اقلام مهم و مرتبط با اجرای احکام قانون برنامه هفتم عبارت از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان (1040 هزار میلیارد ریال)، پاداش پایان خدمت (850 هزار میلیارد ریال)، مجموع یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور (4050 هزار میلیارد ریال)، یارانه نان (2500 هزار میلیارد ریال) و همچنین پرداخت سود اوراق مالی اسلامی (2000 هزار میلیارد ریال) است.

در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از منابع بودجه عمومی (5600 هزار میلیارد ریال)، تحویل نفت خام به نیروهای مسلح (5100 هزار میلیارد ریال)، تحویل نفت خام به سایر دستگاه‌های اجرایی دارای مجوز (1260 هزار میلیارد ریال) خواهد بود.

در بخش تملک دارایی‌های مالی 2700 هزار میلیارد ریال بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی اسلامی سررسید شده و 4000 هزار میلیارد ریال بابت تادیه دیون دولت به موسسات اعتباری و سازمان تامین اجتماعی و سایر پیمانکاران پرداخت خواهد شد.

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴

منابع عمومی دولت شامل درآمدها، واگذاری سرمایه‌ای و واگذاری‌ دارایی‌های مالی است. رقم این بخش در لایحه بودجه ۱۴۰۴ بیش از 59,876 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۳، این بخش 35,733 هزار میلیارد ریال بود که نشان از رشد ۶۸ درصدی آن در لایحه ۱۴۰۴ دارد.

درآمدها در منابع عمومی دولت

سقف درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴، برابر با 22,756 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل ۴۲ درصد افزایش یافته است. در این بخش درآمدهای مالیاتی با رشد ۳۹ درصد همراه بوده است. همچنین درآمدهای مربوط به خالص حقوق ورودی گمرکی ۸۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. تراز عملیاتی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برابر با منفی 18,054 هزار میلیارد ریال است.

واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در منابع عمومی دولت

درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 23,320 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به سال قبل با رشد ۴۱ درصدی همراه شده است. همچنین درآمد دولت از محل منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

نکته مهم آن است که سهم بودجه عمومی دولت از محل منابع صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی ۳۷.۵ درصد تخمین زده شده است.

بنابر گفته رئیس جمهور، با یکپارچه کردن بودجه و شفاف‌سازی سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از ۱۱ به حدود ۲۰ درصد از منابع بودجه عمومی رسیده است.

واگذاری دارایی‌های مالی در منابع عمومی دولت

مجموع منابع مالی دولت از محل واگذاری‌های مالی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برابر با 13,800هزار میلیارد ریال تخمین زده شده که نسبت به سال قبل با رشد ۳۳۳ درصدی همراه شده است.

منابع مالی حاصل از فروش اوراق در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳ رشد ۱۷۵ درصدی داشته است.

نکته مهم آن است که کارگروهی به ریاست وزیر اقتصاد و متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی بر نحوه انتشار اوراق نظارت خواهند داشت. همچنین نحوه تعیین نرخ سود اسمی و موثر اوراق با رعایت موازین شرعی توسط این کمیته تعیین می‌شود.

براساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، مازاد بر ۲۰ درصد سهم صندوق به بودجه دولت قرض داده می‌شود و این موضوع کمک می‌کند که انتشار اوراق کاهش یابد. او اعلام کرد که انتشار اوراق فشاری به بازار سرمایه وارد نخواهد کرد.

مفروضات منابع و مصارف عمومی دولت

براساس مفروضات دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴، میزان تولید نفت خام ۳۷۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. همچنین قیمت هر بشکه نفت صادراتی ۵۷.۵ یورو در نظر گرفته شده است.

درخصوص تسعیر ارز، دولت اعلام کرده که نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی را با تورم به تدریج افزایش می‌دهد. نرخ تسعیر یورو برای سایر موارد را نیز ۵۰ هزار و ۲۲۸ تومان در نظرگرفته است.

نکته مهم آن است که معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده به ۲۴ میلیون تومان ماهانه افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین نرخ رشد حقوق را ۲۰ تا ۲۸ درصد اعلام کرده است.

متن کامل لایحه بودجه 1404

نکات مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۴

در ذیل نکات قابل توجه در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آورده شده است:

  • مجموع معافیت‌های مالیاتی درآمدهای اشخاص حقوقی تا ۷۵۰ میلیارد تومان و اشخاص حقیقی تا ۷۵ میلیارد تومان خواهد بود.
  • پاداش پایان خدمت کارکنان ۶۵٠ میلیون تومان خواهد بود.
  • در لایحه بودجه سال آینده 2 میلیارد دلار امکان واردات خودرو در نظر گرفته شده است.
  • در این لایحه به میزان 11 میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو، شیرخشک و مواد اولیه در نظر گرفته شده است.
  • نرخ مالیات بر حقوق در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای درآمد 288 میلیون تا 366 میلیون در سال برابر با 10 درصد، برای درآمد 360 میلیون تا 456 میلیون در سال 15 درصد، برای درآمد 456 میلیون تا 600 میلیون در سال 20 درصد و برای درآمدهای بالای 800 میلیون در سال 30 درصد خواهد بود.
  • مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای ماشین‌هایی با ارزش بیش از 5 میلیارد، یک درصد تعیین شد.
  • معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بورسی تماما پابرجا خواهد ماند. همچنین شرکت‌های بورسی که افزایش سرمایه دهند، معاف از مالیات خواهند بود.
  • سازمان برنامه و بودجه کشور به اعضای شورای عالی بورس اضافه می‌شود.
5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا