مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی خلنت «شرکت تولیدی لنت ترمز ایران»

شرکت تولیدی لنت ترمز ایران در سال 1341 تاسیس و در سال 1347 به بهره‌برداری رسید. این شرکت در زمینه تولید انواع لنت ترمز و صفحه کلاچ فعالیت می‌کند. شرکت مربوطه در سال 1370 به سهامی عام تبدل شد و در همان سال با نماد خلنت مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار گرفت. در ادامه به ارزش‌گذاری سهام شرکت از طریق پیش‌بینی EPS و P/E تحلیلی در تحلیل بنیادی خلنت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی شرکت‌ها و نحوه ارزش‌گذاری سهام آن‌ها مطالعه مقاله تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

بررسی جایگاه خلنت در صنعت

شرکت تولیدی لنت ترمز ایران در زمینه تولید انواع لنت ترمز و لنت کلاچ در صنعت خودرو فعالیت می‌کند. خلنت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده لنت ترمز و لنت کلاچ در کشور است. همچنین این شرکت دارای رتبه اول در بین رقبای داخلی به جهت پیچیدگی تولید لنت (فرمولاسیون) و حجم بالای تولید است. از نظر سهم کشوری، شرکت لنت ترمز ایران بخش مهمی از تولیدات را به خود اختصاص داده است و قابلیت تولید لنت ترمز و کلاچ با فرمولاسیون پیچیده را دارد. جدول زیر میزان تولیدات خلنت را تا پایان دوره مالی سال 1402 نشان می‌دهد.

محصولواحد اندازه‌گیریمقدار تولید
لنت ترمز کفشکی و کلافیتن3٬667
لنت کلاچتن65

در ادامه لازم به ذکر است خلت تا پایان سال مالی 1402 در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت‌های بورسی این صنعت به ترتیب با حجم فروش 3٬669 تن معادل 4٬738 میلیارد تومان در رده اول از نظر مبلغ فروش قرار دارد.

ترکیب سهامداران خلنت

تصویر زیر ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی خلنت را نشان می‌دهد. بیش از 72 درصد از سهام شرکت تولیدی لنت ترمز ایران در اختیار سهامداران عمده است. تعداد سهام در اختیار این سهامداران بیش از 861 میلیون سهم است.

ترکیب سهامداران خلنت

سهامداران عمده شرکت تولیدی لنت ترمز ایران آقای سیدعلی لاجوردی با 15٫62 درصد و خانم صفیه توکلی تهران با 11٫81 درصد سهم هستند. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد این نماد را به همراه درصد و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران در تحلیل خلنت

در محصول سهامداران مرجع تحلیل بنیادی انیگما، علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران این نماد به صورت تلفیقی نیز قابل مشاهده هستند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی خلنت

همانطور که گفته شد محصولات این شرکت لنت ترمز و لنت کلاچ هستند که قیمت‌ آن‌ها توسط هیئت مدیره تعیین می‌شوند. تصویر زیر جزئیات فروش محصولات خلنت را برای سال مالی گذشته و پیش‌بینی آن در سال مالی آتی نشان می‌دهد. مبلغ فروش محصولات خلنت در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 بیش از 473 میلیارد تومان بوده است . با توجه به افزایش نرخ محصولات در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود درآمد شرکت در پایان سال مالی 1403 به بیش از 615 میلیارد تومان برسد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی خلنت

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل خلنت

منابع قیمت مواد اولیه موردنیاز شرکت تولیدی لنت ترمز ایران برای تولید محصولات متاثر از مولفه‌های اقتصادی کشور و قیمت‌های روز بازار هستند. این شرکت عمده مواد اولیه مصرفی خود را از تامین‌کنندگان داخل کشور تهیه می‌کند و برخی از مواد اولیه که در داخل کشور تولیدکننده ندارد از منابع خارجی تامین می‌کند. مواد اولیه عمده خریداری‌شده طبق جدول زیر است:

نام مواد اولیه نحوه تامیننام تامین‌کننده
تولوئنداخلیاکسیر گستران سپندار
رزینداخلیشرکت رزیتان
حلال 410داخلیاکسیر گستران سپندار
الیاف سربارهداخلیشرکت آبنوس تجارت
الیاف آهنداخلیکارگاه سیم ظرفشویی
نخ نسوز کلاچخارجیچین

در ادامه تصویر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی شرکت تولیدی لنت ترمز ایران نشان داده شده است. این شرکت تا پایان سال مالی 1402 در تحلیل بنیادی خلنت برای تامین مواد اولیه مصرفی خود بیش از 160 میلیارد تومان هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل خلنت

سربار شرکت تولیدی لنت ترمز ایران

اقلام سربار خلنت به شرح تصویر زیر هستند. هزینه سربار شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 حدود 52 میلیارد تومان شده است. این مبلغ در مقایسه با سال مالی گذشته 62 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود سربار خلنت در پایان سال جاری مبلغ 66 میلیارد تومان باشد.

سربار شرکت تولیدی لنت ترمز ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی خلنت

یکی از اقدامات مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌ها و ارزش‌گذاری سهام آن‌ها، بررسی صورت سود و زیان و شناسایی سود خالص است. شرکت تولیدی لنت ترمز ایران موفق شد در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 از 473 میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی، مبلغ 168 میلیارد تومان سود خالص بسازد. با توجه به سرمایه این شرکت، سود خالص هر سهم خلنت در این سال 1٬400 ریال محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص شرکت در پایان سال مالی 1403 به مبلغ 225 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل خلنت

سود نقدی (DPS) خلنت

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خلنت مورخ 1402/04/26 برگزار شد. شرکت از 1٬055 ریال سود خالصی که در پایان این سال مالی ساخت، 158 ریال آن را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.

در ضمن کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی خلنت سود خود را از تاریخ 1402/11/18 توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در یافت کردند.

پیش‌بینی EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/12/29

شرکت تولیدی لنت ترمز ایران در سال گذشته افزایش سرمایه از محل سود انباشته داشته که به میزان افزایش سرمایه نیز معافیت مالی در سال 1403 در نظرگرفته شده است. در قسمت بهای تمام‌شده مواد اولیه نیز روش حاشیه سود، اتخاذ شده و این عدد 50 درصد است. بنابراین با توجه به مفروضات موجود در تحلیل بنیادی خلنت، EPS تحلیلی این شرکت در پایان سال مالی 1403 معادل 1٬876 ریال برآورد شده است. با توجه به قیمت روز سهم مورخ 1402/03/29 در سایت TSE (11٬930 ریال) نسبت P/E فوروارد خلنت 6٫4 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی خلنت
  • برای مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی می‎‌توانید از لینک بهترین سهام اقدام کنید.
5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا