اخبار بورس

رشد معنادار درآمد «پکرمان»

برخلاف اینکه در فصل زمستان اکثر سهام بازار سرمایه گزارش عملکرد مناسبی نداشتند، نماد «پکرمان» که اتفاقا در سبد پیشنهادی انیگما نیز لیست شده بود، گزارش قابل توجهی را در سامانه کدال منتشر کرد. بازدهی این سهم از روز معرفی در سبد پیشنهادی انیگما در مقایسه با شاخص کل، شاخص هم‌وزن، شاخص صنعت لاستیک و اهرم به صورت زیر بوده است:

بازدهی پکرمان در سبد پیشنهادی


گروه صنعتی بارز در 12ماهه سال 1402 رشد سنگینی در تولید فروش و سودسازی تجربه کرده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، درآمد عملیاتی این شرکت در این دوره توانسته رشد معناداری داشته باشد و از 7 هزار میلیارد تومان به حدود 10 هزار میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان سالیانه پکرمان

همچنین با بررسی صورت سود و زیان تلفیقی پکرمان، مشاهده می‌شود که فروش شرکت از حدود 9,689 میلیارد تومان در سال 1401 به 14,396میلیارد تومان رسیده است که حاکی از رشد 49 درصدی درآمد شرکت در سال 1402 است.

این رشد فروش در کنار بهبود جدی حاشیه سود ناخالص توانسته سود گروه صنعتی بارز را با افزایشی چشمگیر همراه کند. به طوری که سود تلفیقی شرکت از 93 میلیارد تومان در سال 1401 به 2,834 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است.

روند حاشیه سود ناخالص پکرمان از ابتدای دهه 90 مطالبق نمودار زیر بوده است. همانطور که در تصویر مشخص است، حاشیه سود ناخالص پکرمان در بهار 1401 به کمترین مقدار خود رسید و پس از آن توانست مجدد خود را بازیابی کند. همچنین این شرکت در فصول اخیر حاشیه سود ناخالص خود را به خوبی حفظ کرده است.

روند حاشیه سود ناخالص

علت اصلی این امر اجازه افزایش نرخ متناسب با تورم و بهای تمام شده به شرکت است که این موضوع را در نرخ فروش ماهانه تایر رادیال می‌توان مشاهده کرد.

نرخ فروش تایر

نرخ یاد شده که تا پیش از این اجازه رشد محدود به آن داده می‌شد، طی ماه‌های اخیر رشد مناسبی داشته که همین موضوع به بهبود وضعیت بنیادی پکرمان رونق بخشیده است. می‌توانید از طریق لینک تحلیل پکرمان، تحلیل بنیادی این سهم و پیش‌بینی EPS تحلیلی محاسبه شده توسط تحلیلگران انیگما را مشاهده کرد.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

هانا پاکمند

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تحلیل مالی و اقتصادی بازارها سوق داد. در این بین با کسب مهارت‌های مرتبط با تحلیل شرکت‌ها و به طور کلی بازارهای مالی سعی بر ایجاد محتوای تحلیلی با کیفیت دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا