اخبار بورس

معاملات بورس یکشنبه 13 خرداد 1403

معاملات امروز بازار سهام به واسطه قرار گرفتن در روزهای پیش از تعطیلی و با فشارهای روانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری با افت نماگرها مواجه شده است. هر چند با فرمان خودرویی‌ها شاهد بازگشت بازار در دقایق پایانی بودیم.

بنابراین در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام شاخص کل بورس 0.32 درصد کاهش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 0.46 درصدی سرخ‌پوش شد. به رغم آنکه معاملات امروز بورس با افت نسبی آغاز شد ولی با صف خرید شدن نماد «خودرو»، افت بازار اندکی تعدیل شد. همین امر باعث شد که نماد اهرم به سمت بالا حرکت کند و اختیار‌های اهرم هم از منفی‌های سنگین به مثبت‌های مناسب برسند.

خلاصه وقایع بازار سرمایه در روز یکشنبه 13 خرداد 1403

اهرمی‌ها و اختیارهایشان به عنوان نشانگر انتظارات بازار توانستند از منفی خود را به مثبت برسانند که این موضوع بهبود در وضعیت بازار سهام را نشان می‌دهد. انعکاس این موضوع را می‌توان در افت دیروز قیمت آن‌ها و چرخش از منفی به مثبت امروز این صندوق‌ها مشاهده کرد.

از آن طرف در فرابورس نیز نمادهای کوچکتر با افت به مراتب بیشتری همراه شدند. نماگر اصلی این بازار 0.62 درصد تنزل یافت. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن فرابورس یک درصد عقب‌نشینی داشت.

براساس قانون نانوشته افت معاملات در روزهای معاملاتی بین تعطیلی و به واسطه تعطیلات دور روزه 14 و 15 خردادماه ارزش معاملات به 1.6 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت که امری طبیعی است. از این میزان 253 میلیارد تومان توسط سهامداران خرد از گردونه معاملات خارج شد. امروز 505 نماد در محدوده منفی معامله شدند، در مقابل تنها 145 نماد مثبت ماندند.

سابقه تاریخی اثر انتخابات در نوسانات شاخص

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تحلیل ها مبنی بر حمایت از بازار سهام افزایش یافته است، اما آیا در واقعیت می‌توان انتطار رشد بورس پیش از انتخابات را داشت؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که سوابق تاریخی نشان می‌دهد که در ماه منتهی به انتخابات سال 1384 شاخص منفی یک درصد، در سال 1388 شاخص کل مثبت 4 درصد، در سال 1392 شاخص کل نزدیک به صفر، در سال 1396 شاخص کل مثبت 2 درصد و در سال 1400 شاخص کل منفی 2 درصد نوسان داشته که این موضوع بیانگر آن است که روند معناداری در بازدهی شاخص در ماه منتهی به انتخابات نیست.

نرخ سود اخزاها به حوالی 36 درصد بازگشت

امروز اخزاها مجدد منفی معامله شدند که در این راستا نرخ YTM این اوراق به حوالی 36 درصد بازگشت. رشد نرخ اخزاها در این برهه زمانی نشانگر این است که برای اوراق بسیاری از پیمانکاران خریدار با قیمت‌های بیشتر وجود ندارد و این موضوع منجر به افت قیمت‌ها و در نتیجه رشد نرخ سود اخزاها شده است. این موضوع از سمت دیگری هم قابل بررسی است. می‌توان اینگونه نگاه کرد که تامین مالی شرکت‌ها بسیار دشوار شده است. این دو نگاه در کنار هم ما را در تحلیل بهتر اخزاها یاری می‌کنند.

زیان «خودرو» نصف می‌شود؟

براساس آخرین صورت‌های مالی شرکت ایران خودرو 53 درصد از زیان ناخالص شرکت به محصول پژو پرشیا تعلق دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران خودرو برای توقف تولید این خودرو تا پایان خرداد ماه برنامه‌ریزی کرده است.

از طرفی در هفته جاری جلسه شورای هماهنگی سران سه قوه برای تصمیم‌گیری در خصوص 3ساله شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ خودرویی‌ها برگزار می‌شود. این اخبار در کنار یکدیگر منجر به اقبال خریداران به سمت سهام خودرویی با لیدری دو خودروساز بزرگ ایران شده است.

در بازارهای ارزی چه گذشت؟

نرخ درهم امروز با تثبیت بالای 16 هزار تومان، از محدوده 16,050 تومان به محدوده 16,170 رسید. این میزان افزایش (رشد 120 تومانی در ابتدای معاملات) در نرخ درهم مدتهاست که در بازار ارز مشاهده نشده است. امروز قیمت دلار در بازار غیررسمی نیز افزایشی بود. این ارز امروز در محدوده 58,850 بازگشایی شد و به محدوده 59,500 تومان رسید.

اولتیماتوم آمریکا به اسراییل

دیوان بین‌المللی دادگستری آمریکا طی حکمی بسیار صریح خطاب به اسراییل نوشته و اشاره کرده که حملات اسراییل به رفح باید متوقف شود. در همین راستا بایدن هم فشار جدی به اسراییل برای قطع حملات به رفح آورده است. در محافل سیاسی بحثی مطرح بود که آمریکا در ازای عدم پاسخ به حمله موشکی ایران، قول داده که اجازه حمله به رفح را بدهد، اما این حکم دیوان بین‌المللی دادگستری و صحبت بایدن مبنی بر اینکه «اسراییل بین رفح و تجهیزات جنگی آمریکایی باید یکی را انتخاب کند» نشان داد که برآیند مبنی بر عدم ادامه حمله به رفح است.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا