مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وگستر «شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان»

تحلیل وگستر به ‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری بورسی در این مقاله انجام شده است. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان از مصادیق نهاد‌های مالی بازار اوراق بهادار و توسعه ابزارها و نهاد‌های مالی جدید محسوب می‌شود. شرکت در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، سهام شرکت‌های خارج از بورس، اوراق مشارکت و… سرمایه‌گذاری می‌کند و تمرکز فعالیت خود را معطوف به این حوزه‌ها کرده است. از جمله مهم‌ترین عوامل بین‌المللی تاثیرگذار بر فضای کسب و کار شرکت می‌توان به شرایط کلان اقتصاد جهانی، روند تغییرات قیمت کامودیتی‌ها و رشد برخی از شاخص‌های اقتصاد جهان اشاره کرد. سهام این شرکت در سال 1389 با نماد وگستر در فرابورس پذیرفته شد.در این مقاله به تحلیل بنیادی وگستر و محاسبه NAV و EPS تحلیلی آن از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی و درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 100٬000 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 800٬000
میلیون ریال تا پایان دوره مالی نه ماهه منتهی به 1402/09/30 افزایش یافته است.

تغییرات سرمایه شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان

سرمایه‌گذاری سلیم با مالکیت 34٫85 درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان تنها سهامدار عمده آن محسوب می‌شود. در ادامه تصویر زیر تمامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وگستر را نشان می‌دهد.

سرمایه وگستر

در مرجع تحلیل بنیادی اینگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان مشاهده تمامی سهامداران تلفیقی حقوقی و حقیقی بالای یک درصد و زیر یک درصد وجود دارد. برای مثال در تحلیل بنیادی وگستر شرکت ایران خودرو به صورت تلفیقی از سهامداران این شرکت است.

سهامداران تلفیقیشرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان

محاسبه و تحلیل NAV وگستر

برای تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. بنابراین مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی صفر محاسبه می‌شود. در ادامه ارزش روز پرتفوی بورسی و غیربورسی وگستر مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وگستر

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وگستر با توجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا تاریخ 1402/11/11 مبلغ 48 میلیارد تومان است. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان مالک 5 درصد از سهام شرکت‌ بیمه حکمت صبا است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وگستر

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وگستر

تصویر زیر بخشی از پرتفوی غیربورسی وگستر را به همراه تعداد سهام هر یک نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر مجموع ارزش روز شرکت در تاریخ 1402/11/11 بیش از 33 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وگستر

سود هر سهم شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان

یکی دیگر از نکات مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه EPS تحلیلی و سود نقدی این شرکت‌ها است. به همین منظور در ادامه به محاسبه سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی و غیربورسی وگستر پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وگستر

مطابق تصویر زیر پیش‌بینی می‌شود شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین 433 ریال سود خالص به ازای هر سهم در پایان سال مالی خود بسازد. با توجه به درصد تقسیم سود زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی، مجموع سود سهم شرکت در پایان سال مالی 1402 بیش از 6 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان

صورت سود و زیان در تحلیل وگستر

برای برآورد سود در تحلیل بنیادی وگستر، صورت سود و زیان آن تا پایان سال مالی 1402 بررسی شده است. درآمدهای عملیاتی وگستر در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 متشکل از درآمد سود سهام، سود تضمین‌شده و… بیش از 22 میلیارد و 706 میلیون تومان بوده است. با کسر هزینه‌ها سود خالص این شرکت در دوره مذکور 14 میلیارد تومان محقق شده است. با توجه به تصویر زیر این شرکت در پایان سال مالی 1402 زیان‌ده خواهد بود و زیان خالص آن بیش از 22 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل وگستر

سود مجمع (DPS) وگستر

وگستر مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود را در تاریخ 16 اردیبهشت ماه 1402 برگزار کرد. در این مجمع، شرکت از 697 ریال سود خالصی که ساخته است، مبلغ 125 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود کلیه سهامداران وگستر از تاریخ 1402/06/01 لغایت 1402/06/16 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب اعلامی واریز شد. سود سهامداران فاقد کد سجام نیز در تاریخ 1402/06/01 با تکمیل اطلاعات به حساب آن‌ها پرداخت شد.

تحلیل بنیادی وگستر

حقوق صاحبان سهام در تحلیل وگستر متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 201 میلیارد تومان محاسبه شده است. ان ای وی هر سهم وگستر از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 3٬124 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم تاریخ 1402/11/11 در سایت TSE (17٬500 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) معادل 560٫1 درصد است. با توجه به زیان‌ده بودن شرکت در پایان سال مالی 1403، ای پی اس تحلیلی وگستر منفی و معادل 280 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی وگستر

نمودار قیمتی وگستر

مطابق چارت زیر، قیمت سهام وگستر بعد از یک روند طولانی خنثی، از اوایل سال 1402 وارد کانال صعودی شد. اولین قله قیمتی وگستر در تاریخ 1402/05/17 (32٬200 ریال) با ارزش بازار 2٬576 میلیارد تومان بود. سپس قیمت وگستر کاهش یافت و هم‌اکنون در تاریخ 1402/11/11 به مبلغ 17٬500 ریال با ارزش بازار 1٬417 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وگستر
امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا