مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی نیرو «شرکت نیرو سرمایه»

تحلیل نیرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی در این مقاله انجام شده است. شرکت نیرو سرمایه به منظور تعاون و مشارکت کارکنان برق تهران در سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی که قسمتی از سهام آن متعلق به شرکت برق منطقه‌ای تهران است و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای مالی، فنی، سرمایه‌گذاری و مدیریت تاسیس شد. سرمایه اولیه شرکت نیرو سرمایه مبلغ یکصد میلیون ریال بوده است. این شرکت در سال 1384 به سهامی عام تبدیل و در سال 1390 با نماد نیرو وارد بازار پایه شرکت فرابورس شد. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی و همچنین تحلیل بنیادی نیرو از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی پرداخته شده است.

  • برای آشنایی و درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

اهداف شرکت نیرو سرمایه

  1. خرید و فروش و پذیره‌نویسی سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و خارج از بورس و خرید و فروش کالاهای قابل معامله در بورس‌های کالا داخل و خارج از کشور.
  2. خرید و فروش انواع اوراق بهادار و مشارکت.
  3. ایجاد و خرید و فروش سهام شرکت‌های کارگزاری (اوراق بهادار و هر نوع کالا) مربوط به سازمان‌های بورس داخل و خارج از کشور.
  4. سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌ها و موسسات تولیدی، تجاری، بازرگانی، خدماتی و نهادهای مالی داخلی و خارجی کشور.
  5. اخذ نمایندگی از موسسات و شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی جهت تحقق اهداف و موضوع فعالیت شرکت.
  6. ایجاد و حذف نمایندگی‌ها و شعب در هر نقطه از ایران یا خارج از کشور.
  7. شرکت در مناقصات، مزایده‌ها و نمایشگا‌ه‌های داخلی و خارجی.

و برخی دیگر از موارد مرتبط با موضوع فعالیت از اهداف این شرکت هستند.

مهم‌ترین سهامداران نیرو

تصویر زیر مهم‌ترین سهامداران در تحلیل بنیادی نیرو را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است علاوه بر سهامداران حقوقی، حدود 14 درصد از سهام نیرو متعلق به اشخاص حقیقی است. آقای سیامک آسیابان بالو با حدود 4 درصد بیشترین تعداد سهام در میان اشخاص حقیقی را به خود اختصاص داده است.

سهامداران نیرو

در بخش سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما هر شرکت مادر در حالت تلفیقی به همراه زیرمجموعه‌های خود نشان داده شده است. در تحلیل نیرو، شرکت سیمان سبزوار از طریق زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت تلفیقی مالک 9٫26 درصد از سهام نیرو است.

محاسبه و تحلیل NAV نیرو

برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه می‌شود. برای به‌دست آوردن ان ای وی نیرو، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. برخی تحلیلگران بنیادی ارزش پورتفوی غیربورسی را به‌دلیل سختی محاسبه آن، معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی باعث می‌شود ارزش واقعی شرکت دقیق‌تر برآورد شود و بر مبنای آن، می‌توان تصمیمات بهینه‌تری برای خرید، فروش یا نگهداری این سهم اتخاذ کرد. در ادامه برای تحلیل بنیادی نیرو ارزش روز پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل نیرو

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی شرکت نیرو سرمایه را نشان می‌دهد. ارزش روز دارایی‌های بورسی نیرو در تاریخ 1402/11/09 مبلغ 2 میلیارد و 897 میلیون تومان بوده است که با کسر بهای تمام‌شده، مازاد ارزش بورسی آن منفی است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی نیرو

شرکت نیرو سرمایه در پرتفوی غیربورسی خود شرکت‌هایی مانند معین پیشگامان صادرات، بازرگانی نیرو سرمایه و… را دارد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی نیرو در زمان نگارش این مقاله 300 میلیارد تومان محاسبه شده است که این مبلغ به‌عنوان ارزش تقریبی سهام گروه در شرکت متانیر در نظر گرفته شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی نیرو

سود هر سهم (EPS) در تحلیل بنیادی نیرو

شرکت نیرو سرمایه علاوه بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق در تحلیل نیرو، سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی نیرو

شرکت نیرو سرمایه در پایان سال مالی 1402 از شرکت‌های موجود در تصویر زیر سود نقدی دریافت می‌کند. سود خالص مجتمع صنایع لاستیک یزد به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1402 مبلغ 612 ریال برآورد شده است. با توجه به درصد تقسیم سود این شرکت، سود سهم نیرو از آن مبلغ 660 میلیون تومان و مجموع سود دریافتی نیرو از شرکت‌‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی خود مبلغ 78 میلیون تومان خواهد بود.

سود نقدی پرتفوی بورسی

شرکت نیرو سرمایه از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی خود در پایان سال مالی 1402 مبلغ 3 میلیارد تومان سود نقدی دریافت خواهد کرد.


صورت سود و زیان در تحلیل نیرو

درآمدهای عملیاتی نیرو در نیمه نخست سال مالی 1402 از محل سود فروش سرمایه‌گذاری و سایر درآمدهای عملیاتی بوده است. با کسر هزینه‌هایی مانند هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و… سود خالص در تحلیل بنیادی نیرو تا پایان این دوره مبلغ 309 میلیون تومان محقق شده است.

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان نیرو برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402 را نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر شرکت نیرو سرمایه در پایان سال مالی جاری زیان‌ده خواهد بود و زیان خالص آن مبلغ 570 میلیون تومان تخمین زده شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل نیرو

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 نیرو در تاریخ 18 مرداد ماه 1402 تشکیل شد. با توجه به سرمایه شرکت (13 میلیارد تومان) سود خالص نیرو به ازای هر سهم مبلغ 395 ریال بوده است.

تحلیل بنیادی نیرو

برای محاسبه NAV و تحلیل نیرو ، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 50 میلیارد و 961 میلیون تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، ان ای وی هر سهم برای نیرو 11٬700 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/11/09 معادل 128٫4 درصد به دست آمده است. همچنین با توجه به زیان‌ده بودن این شرکت، سود خالص نیرو در پایان سال مالی 1402 منفی و معادل 19 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی نیرو
  • برای یادگیری گام به گام مراحل انجام تحلیل بنیادی، مطالعه مقاله آموزش تحلیل بنیادی توصیه می‌شود.

چارت قیمتی سهام نیرو

تصویر زیر روند معاملات سهام شرکت نیرو سرمایه را نشان می‌دهد. مطابق تصویر از ابتدای سال 1399 قیمت سهام نیرو افزایش یافت ولی بعد مدتی با کاهش قیمت مواجه شد. سپس برای بار دیگر قیمت سهام نیرو افزایش یافت و در تاریخ 1402/03/06 به بالاترین قیمت تاریخی خود با ارزش بازار 886 میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون با توجه به کاهش قیمت سهام نیرو، قیمت آن در تاریخ 1402/11/09 حول 15 هزار ریال در نوسان است. ارزش بازار نیرو در سایت TSE مبلغ 453 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

چارت قیمتی سهام نیرو
امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا