مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سدبیر – شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان

تحلیل سدبیر به‌عنوان یک شرکت فعال در صنعت سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با هدف مشارکت در شرکت‌ها و طرح‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی و انجام هرگونه عملیات مالی و بازرگانی از جمله اعطاء و استفاده از تسهیلات، خرید و فروش کالا و سهام در داخل و خارج کشور و… تاسیس شد. سهام این شرکت در سال 1390 در فرابورس با نماد سدبیر درج شد. در ادامه به ارزش‌گذاری سهام شرکت در تحلیل بنیادی سدبیر از طریق محاسبه EPS و NAV با استفاده از بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی پرداخته شده است.

جایگاه سدبیر در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان در صنایع مختلفی مطابق تصویر زیر سرمایه‌گذاری می‌کند. با توجه به تصویر زیر سدبیر 25 درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در فلزات اساسی، 17 درصد را به خودرو و ساخت قطعات و الباقی را به سایر صنایع اختصاص داده است.

سهم شرکت از سرمایه‌گذاری‌ها

سرمایه و ترکیب سهامداران سدبیر

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 682٬9 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله مطابق نمودار زیر به مبلغ 250٬000 میلیون ریال رسیده است.

نمودار تغییرات سرمایه
نمودار تغییرات سهم در تحلیل بنیادی سدبیر

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد سدبیر را به همراه تعداد سهام و درصد آن‌ها نشان می‌دهد. با توجه به آنچه در تصویر مشاهده می‌شود، بیشترین سهام شرکت متعلق به شرکت عمران تجارت سروش است. این شرکت با 21٫89 درصد سهامدار عمده در تحلیل سدبیر است. شرکت ماهان ساینا نوین نیز با بیش از 10 درصد مالکیت در جایگاه دوم سهامداران این نماد قرار دارد.

سهامداران سدبیر

با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان مشاهده سهامداران تلفیقی این نماد وجود دارد.

محاسبه و تحلیل NAV سدبیر

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌بایست ارزش خالص دارایی‌ (NAV) آن‌ها محاسبه شود. برای تحلیل بنیادی سدبیر و محاسبه NAV آن، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. مطابق با رویه متداول در بازار سرمایه ناو برآوردشده با عدم لحاظ ارزش افزوده برای پرتفوی غیربورسی محاسبه می‌شود؛ اما باید توجه کرد که ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها نیز تاثیر قابل توجهی در محاسبه ان ای وی دارند. در ادامه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی سدبیر مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل سدبیر

تصویر زیر نشان‌دهنده شرکت‌های پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان است. مطابق تصویر مازاد ارزش پرتفوی بورسی سدبیر در تاریخ 1402/11/07 مبلغ 7 میلیارد و 921 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل سدبیر

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی سدبیر

در این تحلیل 15 درصد از سهام شرکت کارگزاری مبین سرمایه و 99 درصد از سهام شرکت پویای ابتکار در اختیار سدبیر هستند. ارزش روز غیربورسی سدبیر در تاریخ نگارش این مقاله بیش از 219 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سدبیر

تحلیلگران انیگما با توجه به آخرین اطلاعات صورت‌های مالی و داده‌های در دسترس، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی سفارس را بیش از 159 میلیارد تومان محاسبه کرده‌اند. برای محاسبه این مازاد ارزش به نکات تحلیلی از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی نیاز است که به آن‌ها اشاره شده است:

  • پیش‌بینی می‌شود کارگزاری مبین سرمایه در سال 1402، حدود 190 میلیارد تومان سود خالص و در سال 1403 مبلغ 250 میلیارد نومان سود خالص داشته باشد.

سود هر سهم (EPS) در تحلیل بنیادی سدبیر

شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با مشارکت در سهام شرکت‌های بورسی، درآمد خود را از طریق سهم سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تامین می‌کند. در ادامه به بررسی سود سهم شرکت از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل سدبیر پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان

بر اساس آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، سود خالص برخی از شرکت‌های پرتفوی بورسی سدبیر محقق و برخی برابر صفر شده است. سهم سود شرکت از پرتفوی بورسی خود در پایان سال مالی 1402 مبلغ 9٬749 میلیون ریال برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان

سود نقدی پرتفوی غیربورسی سدبیر

شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 تنها از شرکت کارگزاری مبین سرمایه سود نقدی دریافت کرده است. سهم سدبیر از این سود نقدی مبلغ 4 میلیارد و 717 میلیون تومان بوده است.

صورت سود و زیان در تحلیل سدبیر

درآمد سود سهام در تحلیل بنیادی سدبیر تا پایان نیمه نخست سال مالی 1402 مبلغ 15 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 55 درصد افزایش داشته است. در ادامه نیز مجموع درآمدهای عملیاتی سدبیر در دوره مالی مذکور با 333 درصد افزایش مواجه شده است. با کسر هزینه‌ها، سود خالص سدبیر در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 21 میلیارد تومان محاسبه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سود خالص سدبیر در پایان سال مالی 1402 به بیش از 31 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل سدبیر

سود مجمع (DPS) سدبیر

مجمع عمومی عادی سالیانه سدبیر منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 31 تیرماه 1402 تشکیل شد. در این مجمع شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان از 228 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 160 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود سدبیر مطابق اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال به شرح جدول زیر پرداخت شد.

شرحتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجاماز 1402/08/01از طریق سامانه سجام به شماره حساب معرفی‌شده
سهامداران حقوقی دارای کد سجاماز 1402/09/01از طریق سامانه سجام به شماره حساب معرفی‌شده
سهامداران حقوقی فاقد کد سجاماز 1402/10/20واریز به حساب بانکی اعلام‌شده

تحلیل بنیادی سدبیر

در تحلیل سدبیر حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 181 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم سدبیر 13٬985 ریال به دست می‌آید. نسبت قیمت سهم در سایت TSE (73٬600 ریال) به ان ای وی شرکت، (P/NAV) در تاریخ 1402/11/07 معادل 526٫3 درصد محاسبه شده است. همچنین در این تحلیل EPS فوروارد سدبیر برای پایان سال جاری مبلغ 1٬275 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی سدبیر

روند معاملاتی سهام سدبیر

چارت قیمتی زیر روند معاملاتی سهام سدبیر را نشان می‌دهد. سدبیر در تاریخ 1399/11/27 بیشترین قیمت تاریخی خود را با ارزش بازار 2٬370 میلیارد تومان تجربه کرد. در حال حاضر قیمت سهام سدبیر در تاریخ 1402/11/07 مبلغ 73٬600 ریال و ارزش بازار آن 1٬840 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام سدبیر
5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا