مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ومهان – شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان

تحلیل ومهان به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در صنعت سرمایه‌گذاری کشور مورد بررسی قرار گرفته شده است. شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان تحت نام سرمایه‌گذاری آینده‌نگر به صورت سهامی عام تاسیس شد. این شرکت در سال 1398 با نماد ومهان در فرابورس ایران عرضه اولیه شد. در حال حاضر ومهان جزء واحدهای فرعی شرکت سرمایه‌گذاری اهداف وابسته به صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت است. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی و ارزش‌گذاری این سهام از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد آن در تحلیل بنیادی ومهان پرداخته شده است. همچنین محاسبه NAV و P/NAV ومهان با استفاده از بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این مقاله است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت ومهان

موضوع فعالیت شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان به شرح موارد زیر است:

  • سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های انتفاعی به طور مستقیم و غیر مستقیم و ارائه خدمات مدیریت
  • مشارکت در شرکت‌های تجاری موضوع قانون تجارت
  • تامین منابع مالی با استفاده از تسهیلات بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، انتشار اوراق مشارکت و نظایر آن
  • انتشار اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری طبق ضوابط مربوط
  • تشویق و تسهیل امر سرمایه‌گذاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی
  • اخذ موافقت اصولی به منظور اجرای طرح‌های تولیدی جدید یا توسعه و تکمیل کارخانه‌های تولیدی موجود و تشکیل شخصیت‌ حقوقی لازم برای اجرای این امر

در ادامه نمودار زیر میزان سرمایه‌گذاری ومهان را به تفکیک صنعت نشان می‌دهد:

میزان سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف

سرمایه و ترکیب سهامداران ومهان

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 900 میلیون ریال (نهصد هزار سهم یک هزار ریالی) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 30٬000 میلیارد ریال (سی میلیارد سهم یک هزار ریالی با نام) افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری اهداف با در اختیار داشتن بیش از 78 درصد از سهام ومهان در جایگاه اول سهامداران این نماد قرار دارد. سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل ومهان مطابق تصویر زیر هستند.

سهامداران ومهان

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی، صندوق بازنشستگی نفت به‌ همراه زیرمجموعه‌های خود، 78٫68 درصد از سهام ومهان را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت توسعه مالی مهر آیندگان

محاسبه و تحلیل NAV ومهان

برای تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. بنابراین مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی صفر محاسبه می‌شود. اما در تحلیل بنیادی ومهان توسط انیگما، مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه شده است. با ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی و محاسبه مازاد ارزش آن، می‌توان ارزش واقعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برآورد کرد. در ادامه ارزش روز پرتفوی بورسی و غیربورسی ومهان مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل ومهان

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی ومهان را به همراه ارزش بازار و تعداد سهام هر یک نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر مجموع ارزش روز ومهان در تاریخ 1402/09/27 مبلغ 21٬895 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل ومهان

مازاد ارزش روز پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ومهان

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ومهان با توجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا تاریخ 1402/09/27 مبلغ 5٬719 میلیارد تومان است. شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان مالک 100 درصد از سهام شرکت‌های کارگزاری خبرگان سهام و خدمات صبا تجارت یاس است.

مازاد ارزش روز پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ومهان

برای محاسبه ارزش پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد. همچنین لازم است که این تحلیل‌ها به‌طور پیوسته به‌روز شوند. تیمی متخصص در انیگما ارزش روز و مازاد ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل ومهان آمده است.

  • بر اساس آخرین معامله صورت‌گرفته روی شرکت تامین سرمایه سپهر در سال 1401، این شرکت نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.
  • شرکت خدمات صبا تجارت پارس در تاریخ 31 شهریورماه 1402 دارای 1٬290 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 1٬500 میلیارد تومان بوده است. برآورد می‌شود خالص ارزش دارایی‌های این شرکت معادل 800 میلیارد تومان باشد.

سود هر سهم شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان

یکی دیگر از نکات مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه EPS تحلیلی و سود نقدی این شرکت‌ها است. به همین منظور در ادامه به محاسبه سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی و غیربورسی ومهان پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی ومهان

بر اساس آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، سود حاصل از برخی زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان محقق شده‌ است. بنابراین در تحلیل بنیادی ومهان ، مجموع سود نقدی حاصل از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی آن 2٬685 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل ومهان

سود خالص (EPS) تحلیلی شرکت تامین سرمایه سپهر در پایان سال مالی خود مبلغ 595 ریال برآورد شده است. در صورتی‌که این شرکت 87 درصد از سود را میان سهامداران خود تقسیم کند، سهم ومهان از این سود نقدی مبلغ 296 میلیارد تومان خواهد بود. همچنین مجموع سود نقدی حاصل از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی ومهان بیش از 397 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان ومهان

جزئیات صورت سود زیان در تحلیل ومهان برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 مطابق تصویر زیر است. درآمدهای عملیاتی ومهان در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 4٬491 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1401 حدود 80 درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین سود خالص محقق‌شده در تحلیل بنیادی ومهان برای این دوره مبلغ 3٬913 میلیارد تومان است.

پیش‌بینی می‌شود شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 بیش از 86 درصد از درآمدهای عملیاتی خود را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل ومهان

سود نقدی (DPS) شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه مالی مهر آیندگان

ومهان مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود را در تاریخ 3 تیرماه 1402 برگزار کرد. در این مجمع از 1٬401 ریال سود خالصی که شرکت ساخته است، حدود 50 درصد آن معادل 700 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است. زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود ومهان به‌شرح جدول زیر است:

سهامداراندارندگان سهامتعداد سهامتاریخ و نحوه پرداخت
کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی (اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها)زیر یک درصد1 تا 300 میلیون سهم یک روز پس از مجمع (1402/04/04) از طریق سامانه سجام
کلیه سهامداران حقیقی و حقوقیبیش از یک درصد300٬000٬001 تا 30 میلیارد سهم1402/09/01 از طریق سامانه سجام

سایر سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام ننموده‌اند می‌توانند از تاریخ 1402/05/30 تا تاریخ 1402/07/30 با همراه داشتن کارت ملی و مراجعه به هر یک از شعب بانک اقتصاد نوین نسبت به دریافت سهام خود اقدام کنند. در صورت عدم دریافت از این طریق با اعلام مشخصات حساب بانکی به امور سهام سود نقدی سهامداران قابل دریافت است.

تحلیل بنیادی ومهان

حقوق صاحبان سهام در تحلیل ومهان متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 13٬568 میلیارد تومان محاسبه شده است. ان ای وی هر سهم ومهان از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 9٬164 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE (5٬900 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/09/27 معادل 64٫4 درصد است. همچنین در این تحلیل EPS تحلیلی ومهان 1٬569 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی ومهان

روند معاملاتی سهام ومهان

چارت زیر روند قیمتی سهام ومهان را نشان می‌دهد. با توجه به عرضه سهام این شرکت در بهمن‌ ماه سال 1398، اولین بار سهام ومهان در مرداد ماه سال 1399 و دومین بار در اردیبهشت ماه 1402 به قله قیمتی رسید. ارزش بازار سهام ومهان در تاریخ 1402/02/12 بیش از 30 هزار میلیارد تومان بود. در حال حاضر در زمان نگارش این مقاله ارزش بازار سهام ومهان مبلغ 26 هزار و 415 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی ومهان
5/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا