مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غپاک – شرکت لبنیات پاک

تحلیل غپاک به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فعالان صنعت لبنی با بیش از 60 سال سابقه در این مقاله انجام شده است. شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در سال 1340 به بهره‌برداری رسید. کارخانه‌های واحد اصلی شرکت پاک شامل کارخانه لبنی، کارخانه بستنی، کارخانه ساری و کارخانه قلع گنج هستند. همچنین شرکت‌های پاک پی، پاک آرا سنندج و پخش سراسری پاک جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت لبنیات پاک محسوب می‌شوند. این شرکت در سال 1355 با نماد غپاک در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه این مقاله به بررسی جایگاه این شرکت و محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 آن در تحلیل بنیادی غپاک پرداخته شده است.

  • مقاله تحلیل بنیادی چیست برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت لبنیات پاک

موضوعات اصلی فعالیت غپاک به‌شرح موارد زیر است:

  • فرآوری، تولید، توزیع و فروش کلیه محصولات لبنی، بستنی و شیر خام در داخل و خارج از کشور.
  • سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم یا مشارکت در امر خرید، ساخت، توسعه، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های تولیدی واحدهای فرآوری و تولید محصولات لبنی، بستنی، شیر خام و غذای کودک و بزرگسال در داخل یا خارج از کشور.
  • واردات و صادرات هر نوع مواد اولیه، محصولات ساخته‌شده آماده مصرف، ماشین‌آلات، وسایل، ابزار، تجهیزات و ملزومات برای فرآوری و تولید محصولات لبنی و بستنی، شیر خام و غذای کودک، بزرگسال و صنایع وابسته.
  • فعالیت بازرگانی و صنعتی مربوط به تهیه، تولید و فروش محصولات لبنی، بستنی، غذای کودک و بزرگسال.

بررسی جایگاه غپاک در صنعت

مبلغ حاصل از فروش محصولات شرکت لبنیات پاک در دوره 3 ماهه منتهی به سال مالی 1402 بالغ بر 14٬386٬098 میلیون ریال بوده است. غپاک در مقایسه با شرکت‌های رقیب حدود 2 درصد از سهم بازار محصولات لبنی کشور را در اختیار دارد. جدول زیر ظرفیت اسمی و عملی و همچنین مقدار تولید محصولات این شرکت را برای سال مالی 1401 و همچنین دوره 3 ماهه نخست سال مالی 1402 نشان می‌دهد.

گروه محصولواحد اندازه‌گیریظرفیت اسمیظرفیت عملیتولید شرکت در سال 1401تولید شرکت در 3 ماهه منتهی به 1402/03/3
انواع شیرتن101٬12568٬81560٬57622٬001
انواع بستنیتن10٬2298٬2018٬9013٬358
انواع ماستتن62٬27122٬89425٬50510٬809
انواع خامهتن16٬84012٬29113٬3943٬354
انواع کرهتن8٬3353٬6324٬1641٬085
انواع دوغتن10٬2476٬8855٬4154٬758
شیر خشکتن1٬0373٬2384٬600813
انواع پنیرتن248187849

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل غپاک

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 28 میلیون ریال بوده که طی 19 مرحله افزایش نهایتا به مبلغ 1٬385٬494 میلیون ریال رسیده است.

در حال حاضر شرکت لبنیات پاستوریزه پاک جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با در اختیارداشتن 14٫53 درصد از سهام این نماد جزو سهامداران مهم در تحلیل بنیادی غپاک به‌شمار می‌آید.

سهامداران غپاک

سهامدار تلفیقی به سهامداری گفته می‌شود که به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود سهامدار شرکت است. بنیاد مستضعفان در حالت تلفیقی حدود 54 درصد از سهام غپاک را دراختیار دارد. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این نماد قابل رویت هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت لبنیات پاک

مقدار و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غپاک

شرکت لبنیات پاک در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 موفق به فروش 47٬579 تن از محصولات خود شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 بیش از 84 درصد افزایش یافته است. عمده فروش شرکت در تحلیل غپاک تا این دوره مربوط به انواع شیر (داخلی) بوده است. تصویر زیر مقدار فروش محصولات مختلف این شرکت را برای دوره‌های مالی گذشته و همچنین دوره‌های مالی آتی نشان می‌دهد.

مقدار فروش در تحلیل بنیادی غپاک

تولیدات شرکت در بازارهای داخلی، استان‌های مختلف کشور و همچنین بازارهای صادراتی از جمله کشور عراق، سوریه و روسیه فروخته می‌شود. محصولات شرکت در داخل کشور از طریق ناوگان فروش شرکت لبنیات پاک و شرکت پخش سراسری عرضه می‌شود. مطابق تصویر زیر که مبلغ فروش شرکت برای دوره‌های مالی مختلف را نشان می‌دهد، مجموع درآمدهای عملیاتی غپاک در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 مبلغ 5٬652 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مبلغ فروش شرکت لبنیات پاک

در ادامه نمودار مقایسه‌ای مبلغ فروش محصولات این شرکت برای دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 و مدت مشابه سال گذشته آن آمده است.

نمودار مقایسه مبلغ فروش

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل غپاک

شیر خام به‌عنوان مهم‌ترین ماده اولیه این شرکت به‌شمار می‌آید که از بازار داخلی کشور تامین می‌شود. در تحلیل بنیادی غپاک تا پایان دوره 3 ماهه نخست سال مالی 1402 برای تامین 55٬493 تن مواد اولیه بیش از هزار میلیارد تومان هزینه شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 109 درصد افزایش یافته است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل غپاک

سربار شرکت لبنیات پاک

هزینه سربار شرکت لبنیات پاک در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1401 مبلغ 183 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار در این دوره مربوط به حقوق و مزایا است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال 1402، شرکت بابت سربار خود در دوره 3 ماهه نخست سال 1402 مبلغ 26 میلیارد تومان هزینه کرده است. تصویر زیر جزئیات اقلام سربار در تحلیل غپاک برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین دو دوره مالی منتهی به سال جاری را نشان می‌دهد.

سربار شرکت لبنیات پاک

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غپاک

مطابق تصویر زیر که صورت سود و زیان شرکت لبنیات پاستوریزه پاک را نشان می‌دهد، بهای تمام‌شده غپاک تا پایان دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 مبلغ 1٬391 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (1401) 149 درصد افزایش یافته است. این افزایش بهای تمام‌شده ناشی از افزایش مواد مصرفی و دستمزد مستقیم بوده است. در ادامه با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها و کسر آن‌ها از درآمدهای عملیاتی شرکت، سود خالص غپاک در پایان این دوره حدود یک میلیارد تومان محقق شده است.

باتوجه به برآوردهای انجام‌شده در تحلیل غپاک برای سال مالی 1402، پیش‌بینی می‌شود این شرکت مبلغ 103 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی خود را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل غپاک

سود نقدی (DPS) غپاک

سود خالص غپاک در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 1٬004 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تاریخ 20 تیرماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات این مجمع سود نقدی تقسیمی به ازای هر سهم مبلغ 50 ریال است.

سود سهامداران حقیقی دارای کد سجام از تاریخ 1402/08/01 و سود سهامداران حقوقی دارای کد سجام از تاریخ 1402/08/10 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت خواهد شد.

سهامداران حقیقی فاقد کد سجام می‌توانند سود سهام خود را از این تاریخ با مراجعه به بانک سینا با ارائه کارت ملی و کد سهامداری دریافت کنند. همچنین سود سهامداران حقوقی فاقد کد سجام با در خواست کتبی و اعلام شماره حساب واریز خواهد شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی غپاک نرخ شیر خام 128٬471٬923 ریال بر تن و نرخ انواع شیر 143٬934٬113 ریال بر تن لحاظ شده است. اگر در این تحلیل نرخ افزایش حامل‌های انرژی و تورم در سال 1402 معادل 30 درصد باشد، EPS تحلیلی غپاک 749 ریال برآورد می‌شود. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/30 (16٬890 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل غپاک 22 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی غپاک

در سایت انیگما امکان تغییر مفروضات و پیش‌بینی سود سهم بر اساس تحلیل شخصی‌سازی شده وجود دارد. طبق بخش دوم جدول فوق، کابران انیگما نیز به‌صورت میانگین P/E فوروارد را 16٫4 واحد محاسبه کرده‌اند. در مقاله آموزش تحلیل بنیادی، می‌توان روش انجام تحلیل بنیادی (فاندامنتال) را آموخت. همچنین می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم به سهم‌های بنیادی با کمترین نسبت P/E تحلیلی دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سهام غپاک

مطابق چارت زیر که روند قیمت سهام غپاک را از سال 1398 تا به امروز نشان می‌دهد، قیمت غپاک در تاریخ 1400/01/21 به بالاترین مقدار تاریخی خود 32٬130 ریال با ارزش بازار 4٬451 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم کاهش یافت و در تاریخ 1402/07/30 در سایت TSE با مبلغ 16٬890 ریال معامله شد. ارزش بازار شرکت در زمان نگارش این مقاله 2٬319 میلیارد تومان است.

نمودار قیمت غپاک
4/5 - (4 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا