آموزش بورس

حرکت شارپی چیست و چه تاثیری بر روند سهم دارد؟

گاهی در نمودارهای قیمتی مشاهده می‌شود که حرکت قیمتی یک سهم در یک بازه زمانی کوتاه جهش بزرگی داشته است، در این مواقع اصطلاحا گفته می‌شود شارپ اتفاق افتاده است. در حقیقت به حرکت‌های سریع قیمتی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت حرکت شارپی گفته می‌شود. عموما این حرکت‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ می‌دهند که برای شناسایی آن‌ها باید این عوامل را شناخت. در ادامه به بررسی این حرکت و عوامل موثر بر شناسایی آن‌ها پرداخته شده است.

حرکت شارپ چیست؟

به مجموعه‌ای از حرکت‌های صعودی یا نزولی قیمتی در بازارهای مالی که در یک بازه زمانی کوتاه با مقیاسی بزرگ اتفاق می‌افتند، حرکت شارپی یا اسپایک (Spike) گفته می‌شود. عموما مبنای نوسانات موجود در بازار تفاوت میان ارزش ذاتی یک سهم و قیمت آن در یک بازه زمانی است که ارزش واقعی سهم می‌تواند با توجه به اخبار و اتفاقات مربوط به شرکت‌های مورد نظر یا صنعت وابسته به آن دچار تغییرات شود. همچنین با تغییر در سودآوری شرکت، قیمت سهم نیز دچار نوسان شده و شارپ‌ ایجاد شود. عموما شارپ با افزایش حجم معاملات همراه است. در حالت کلی از مشخصه‌های حرکت شارپی می‌توان سرعت بالا، شدت تغییرات و ناگهانی‌بودن آن را برشمرد.

انواع حرکت شارپی در بازارهای مالی

این حرکت‌ها که به صورت ناگهانی در بازارهای مالی مانند بورس، ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی رخ می‌دهند، می‌توانند در راستای روند صعودی یا نزولی باشند که در ادامه انواع آن‌ها معرفی شده است:

حرکت شارپ صعودی: هنگامی که قیمت یک سهم یا دارایی با سرعت و به صورت ناگهانی افزایش یابد، رشد ناگهانی یا به عبارتی حرکت شارپ صعودی اتفاق افتاده است. این شارپ ممکن است ناشی از اخبار مثبت، افزایش تقاضا، انتشار صورت‌های مالی خوب و ورود حجم زیاد نقدینگی باشد.

حرکت شارپ نزولی: در مقابل هنگامی که یک سهم یا دارایی با سرعت و به صورت ناگهانی کاهش یابد، افت ناگهانی یا حرکت شارپ نزولی پدید آمده است. از دلایل این حرکت نیز می‌توان به انتشار اخبار بد، خروج ناگهانی سرمایه‌گذاران و سایر عوامل منفی مربوط به شرکت یا صنعت اشاره کرد.

حرکت شارپ صعودی و نزولی

عوامل موثر بر ایجاد حرکت شارپی

در حالت کلی برخی از عوامل مانند افزایش سرمایه، برگزاری مجامعی از جمله مجمع عمومی عادی سالیانه و همچنین ورود پول هوشمند و دوره‌های خاص بر ایجاد حرکت‌های قیمتی ناگهانی موثر هستند. در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل پرداخته شده است.

افزایش سرمایه: هنگامی که شرکتی اقدام به افزایش سرمایه می‌کند، ممکن است قیمت سهام این شرکت در هنگام بازگشایی با تغییرات مثبت یا منفی همراه باشد و این تغییرات ناگهانی منجر به ایجاد اسپایک شود.

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه: شرکت‌ها عموما با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، اقدام به تصویب صورت‌های مالی و تعیین سود نقدی می‌کنند. همانطور که می‌دانید سهام شرکت‌ها چند روز قبل از برگزاری مجمع بسته می‌شوند و اغلب در هنگام بازگشایی با دامنه نوسانی بدون محدودیت باز می‌شوند. همین امر موجب ایجاد یک حرکت شارپی در نمودار سهم مربوطه خواهد شد.

ورود پول هوشمند: از دیگر عوامل موثر بر ایجاد این حرکت ناگهانی ورود پول هوشمند است که می‌توان با توجه به آن حرکت شارپی را حدس زد. در برخی از موارد یک سهم ارزشمند به مقدار کافی رشد نکرده است، از این رو سرمایه‌گذاران عمده با تزریق نقدینگی در این سهم، موجب رشد قیمت ناگهانی آن می‌شوند. از آنجایی که رشد قیمت با در نظر گرفتن احتمال سودآوری واقعی انجام شده است، می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌گذاری در این سهم با ریسک کمی همراه خواهد بود. در حقیقت ارزش ذاتی این سهم به همراه ورود پول هوشمند منجر به سودآوری قابل توجهی می‌شود.

دوره خاص: در برخی از دوره‌های خاص، با توجه به اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد باعث می‌شود سهام یک شرکت طی یک بازه کوتاه برای مثال یک الی دو ماه به بازدهی 100 الی 200 درصدی برسد که همین خود یکی از عوامل ایجاد شارپ است.

نحوه تشخیص حرکت شارپی در بورس

عموما سرمایه‌گذاران و تحلیلگران به دنبال فاکتورهایی هستند که بتوانند قبل از وقوع حرکت شارپی آن‌ها را تشخیص دهند که در این میان می‌توان به مهم‌ترین این ‌فاکتورها از جمله اخبار شرکت‌ها، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال اشاره کرد.

فعالان بازار سرمایه با دنبال‌کردن اخبار این امکان را دارند تا از آینده، برنامه‌ها و میزان سودآوری یک شرکت مطلع شوند. هر چه میزان سودآوری یک شرکت بیشتر باشد، ارزش ذاتی آن نیز بالاتر و در نتیجه قیمت سهامش بیشتر خواهد بود. البته لازم است بدانید با هر خبر مثبت یا منفی حرکت شارپی صعودی یا نزولی ایجاد نخواهد شد. همچنین با بررسی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و هر صنعت، شناسایی ریسک‌ها موجود در بازار و فعالیت‌های شرکت که از طریق صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال به صورت فصلی یا سالیانه قابل مشاهده است، می‌توان از روند رشد یا نزول سهم موردنظر آگاهی لازم را کسب کرد.

در نهایت با توجه به بررسی‌های لازم، درصورتی که نتیجه تحقیقات نشان ‌دهد سهام موردنظر روند صعودی داشته و رشد خواهد داشت، می‌توان انتظار سیگنال‌هایی از سوی سهامداران عمده (بازیگران) را داشت و در فرصت مناسب در کنار آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به سود مطلوبی دست پیدا کرد.

لازم به ذکر است یکی دیگر از فاکتورها همانطور که اشاره شد، تحلیل تکنیکال نام دارد. اغلب سرمایه‌گذاران عمده در کنار تحلیل بنیادی با کنترل قیمت‌ سهام مورد نظر خود از طریق الگوهای تکنیکالی، کسب تمامی اطلاعات و اطمینان از قرارگیری قیمت سهم در نقطه حمایتی، وارد معامله شده و خرید خود را انجام می‌دهند.

پیامدهای ناشی از ایجاد اسپایک

ایجاد حرکت‌های شارپی می‌تواند دارای پیامدهایی برای فعالان بازار مالی باشد.

  1. افزایش حجم معاملات: اسپایک عموما با افزایش حجم معاملات همراه است، که این خود موجب عرضه و تقاضای گمراه‌کننده خواهد شد.
  2. صعود و نزول ناگهانی: از آنجایی که رشد و افت ناگهانی در سهام شرکت‌ها موجب حرکت شارپی می‌شود، ممکن است این امر سرمایه‌گذاران را به انجام معامله‌های نادرست تشویق کند.
  3. افزایش ریسک: وقوع اسپایک در بازارهای مالی می‌تواند ریسک‌های بیشتری را برای معامله‌گران ایجاد کند.

مدیریت ریسک در برابر حرکت شارپ

سرمایه‌گذاران به منظور مدیریت ریسک در مقابل اسپایک می‌توانند اقداماتی به شرح موارد زیر انجام دهند تا به بالاترین سود رسیده و از ضرر جلوگیری کنند.

انتخاب استراتژی‌های مناسب و متنوع: سرمایه‌گذاران برای مدیریت این حرکت بهتر است استراتژی‌های مدیریتی درستی انتخاب کرده و متناسب با آن پرتفوی معاملاتی خود را بچینند.

تحقیق و تحلیل بازار: معامله‌گران با بررسی مداوم بازار و تحلیل صورت‌های مالی می‌توانند اطلاعات روز را در اختیار داشته باشند و حرکت‌های شارپی را زودتر تشخیص دهند.

بهره‌مندی از ابزارهای مختلف: استفاده از ابزارهای مشتقه در بازارهای مالی از جمله آپشن می‌تواند در مقابل حرکت‌های ناگهانی، از ایجاد ضرر جلوگیری کند.

تعیین مقدار معامله: مشخص‌کردن میزان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف می‌تواند تاثیر به سزایی در مدیرت ریسک سرمایه‌گذاران داشته و سرمایه‌گذاری آن‌ها را بهینه‌تر کند.

میزان تاثیرگذاری حرکت شارپی نمادهای بزرگ بر روی شاخص کل

از تاثیر قابل توجه اسپایک بر شاخص کل بورس نباید غافل شد. این تاثیرات ناشی از وزن بالای برخی از نمادهای بورسی در هنگام محاسبه شاخص کل است، به این صورت که تغییرات شدید در قیمت این نمادها به صورت مستقیم بر شاخص اثر داشته و نوسانات قابل توجهی را در آن‌ ایجاد می‌کند. به عبارتی هنگامی که بازار مثبت‌ است و بسیاری از نمادها دارای حرکت شارپی هستند، ممکن است به تبعیت از آن‌ها سایر نمادها نیز در روند صعودی قرار بگیرند و همن امر بر شاخص کل تاثیرگذار باشد. اما بهتر است در مقابل برای اکثر سهم‌هایی که در بازار منفی دچار نزول شده‌اند، با بهره‌گیری از تحلیل تکنیکال و فیلترنویسی نمادهایی که توانایی رشد زیادی دارند را شناسایی کرد و با سرمایه‌گذاری از آن‌ها از ایجاد ضرر جلوگیری کرد.

علاوه بر آنچه گفته شد، گاهی حرکت‌های شارپی می‌تواند احساسات سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهد و افزایش زیاد قیمت‌ها، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران را به همراه داشته باشد. در این صورت تقاضا بیشتر خواهد شد و در نتیجه به رشد کلی شاخص منجر می‌شود. در مقابل نیز، کاهش شدید قیمت‌ها می‌تواند موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و در نتیجه افت تقاضا شود و در نهایت فروش‌های هیجانی و افت شاخص را به وجود بیاورد.

جمع‌بندی

به حرکت‌های صعودی یا نزولی قیمتی در بازارهای مالی که در یک بازه زمانی کوتاه با مقیاسی بزرگ اتفاق می‌افتند، حرکت شارپی یا اسپایک (Spike) گفته می‌شود. این حرکت‌ ناشی از عوامل مختلفی همچون اخبار و اتفاقات رخ‌داده در بازار مانند افزایش سرمایه، ورود نقدینگی و بسیاری از عوامل رخ می‌دهد. اسپایک یک امر طبیعی در بازارهای مالی است که سرمایه‌گذاران در دوران فعالیت خود در بازار سرمایه مواجه می‌شوند. نکته مهم این است که سرمایه‌گذاران با افزایش دانش و تخصص خود و انتخاب استراتژی‌های مدیریتی درست حد ضرر خود را به حداقل برساند و در مقابل به سودهای خوبی دست پیدا کنند.

امتیاز خود را ثبت کنید
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا