تابلوخوانی

کاربرد سرانه خرید و فروش در یافتن پول هوشمند

به میانگین خرید یا فروش سهام یک شرکت توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی در بازار سرمایه، سرانه خرید/فروش حقیقی/حقوقی آن سهم گفته می‌شود. به عبارتی سرانه‌ها نشانگر این هستند که به‌طور متوسط هر شخص حقیقی یا حقوقی چند تومان از یک سهم را در روز خریداری کرده یا فروخته‌ است. بررسی سرانه‌های خرید و فروش یک سهم می‌تواند نشانگر روندی در بازار سرمایه باشد. در این مقاله به بررسی کاربرد سرانه خرید و فروش در بازار سرمایه پرداخته شده است.

مقاله پیشنهادی برای آشنایی بیشتر با سرانه خرید و فروش← سرانه خرید و فروش حقیقی و حقوقی

پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند به سرمایه‌ای گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران حقیقی یا حقوقی به دلیل مشخصی وارد بازار سرمایه کرده یا از آن خارج می‌کنند. پول هوشمند، پول زیادی است که می‌تواند به‌صورت غیرطبیعی بر روند قیمتی یک سهم تاثیرگذار باشد و آن را تغییر دهد.

این پول می‌تواند توسط افراد حقیقی یا حقوقی وارد بازار سرمایه شود. این افراد معمولا باتوجه به میزان سرمایه بالای خود، با تحلیل دقیق‌تری در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. همچنین این افراد با هدف مشخصی (بنیادی یا کسب سود از نوسانات قیمتی) با پول (هوشمند) خود معامله می‌کنند. گاهی گروه دیگری از افراد فعال در بازار سرمایه می‌توانند با تحلیل و رصد پول هوشمند، جریان نقدینگی به سوی سهم‌ها را تشخیص داده و طبق آن به معامله در بورس اقدام کنند.

چگونه ورود و خروج پول هوشمند را تشخیص دهیم؟

یکی از راه‌های مهم تشخیص ورود یا خروج پول هوشمند در یک سهم بررسی سرانه خرید آن سهم است. عموما افراد به صورت روزانه پول منطقی و مشخصی را در بازار سرمایه معامله می‌کنند. گاهی در یک روز سرانه خرید یا فروش یک سهم به‌طور غیرمعمول بالا است. این موضوع می‌تواند نشانگر این باشد که تعدادی از افراد حجم بسیار زیادی از آن سهم را خریداری کرده یا فروخته‌اند.

بنابراین بررسی سرانه خرید و فروش افراد حقیقی و حقوقی می‌تواند به شناسایی روند حرکت پول هوشمند در بورس کمک کند. برای این موضوع باید دانست که عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی تا چه میزان می‌تواند معیاری برای معامله در بازار سرمایه باشد. در ادامه این مقاله اهداف هر یک از افراد حقیقی و حقوقی برای معامله مطرح شده است. باتوجه به هدف اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توان تصمیم‌ گرفت که تا چه میزان می‌توان این افراد را دنبال کرد.

سرانه خرید یا سرانه فروش حقیقی

افزایش غیرمعمول سرانه خرید یا فروش حقیقی در یک سهم، می‌تواند نشانگر ورود یا خروج پول هوشمند حقیقی در آن سهم باشد. این موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل قابل بررسی در بازار بورس است. نمی‌توان به‌طور دقیق مطمئن بود که افزایش یا کاهش سرانه خرید حقیقی یک سهم به معنای بالا رفتن یا پایین آمدن روند قیمتی آن سهم است. اما تجربه نشان داده حدود 80 درصد از سهم‌هایی که افزایش قیمت داشته‌اند، سرانه خرید حقیقی در آن‌ها بالا بوده است و بالعکس.

هدف پول هوشمند اشخاص حقیقی

هدف عمده افراد حقیقی برای سرمایه‌گذاری در بورس کسب سود زیاد در زمان کم است. این افراد نگاه کوتاه مدتی به بازار سرمایه دارند. گاهی افراد برای تغییر روند قیمتی یک سهم پول زیادی (پول هوشمند) را برای خرید آن هزینه می‌کنند.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که شرکت‌ها (که اشخاص حقوقی محسوب می‌شوند) توسط افراد حقیقی اداره می‌شوند. بنابراین افراد حقیقی معمولا سریع‌تر از افراد حقوقی تغییرات ممکن در یک سهم را شناسایی کرده و پول خود را هوشمندانه‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در نتیجه دنبال کردن سهامداران حقیقی و رصد جریان نقدینگی آن‌ها می‌تواند به افرادی که به دنبال کسب سود در زمان کم هستند، کمک کند.

سرانه خرید یا سرانه فروش حقوقی

افزایش سرانه‌های خرید و فروش حقوقی می‌تواند به این معنی باشد که تعدادی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه پول زیادی را برای خرید سهام یک شرکت در روز وارد بازار کرده‌اند و یا حجم زیادی از سهام خود را در روز فروخته‌اند.

هدف پول هوشمند اشخاص حقوقی

افراد حقوقی عموما اهداف بلندمدتی برای خرید حجم بالای سهام یک شرکت دارند. یکی از مهم‌ترین این اهداف می‌تواند به دست آوردن سیت هیئت‌مدیره آن شرکت باشد. عملکرد برخی افراد حقوقی مانند صندوق‌ها را می‌توان در سایت فیپیران مشاهده کرد. با توجه به متفاوت بودن هدف افراد حقوقی برای وارد کردن پول هوشمند به بازار سرمایه، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از تغییر در روند قیمتی یک سهم داشت.

کد به کد چیست؟

به تغییر مالکیت سهام یک شرکت کد به کد گفته می‌شود. کد به کد زمانی معنا پیدا می‌کند که توسط پول هوشمند و با هدفی خاص انجام شود. کد به کد 4 نوع مختلف دارد که در ادامه دو نوع از آن‌ها که در معاملات انجام شده در بازار سرمایه تاثیرگذار است، بررسی شده است.

کد به کد حقوقی به حقیقی

برای تشخیص کد به کد حقوقی به حقیقی باید به چند عامل همزمان توجه کرد. معمولا در این حالت بخش قابل توجهی از فروش‌های صورت گرفته متعلق به اشخاص حقوقی و بخش عمده خرید توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته است. از طرفی سرانه خرید حقیقی نیز بالا بوده و نسبت به سرانه فروش بیشتر است. معمولا در این حالت برداشت این است که کد حقوقی سهم‌های خود را به اشخاص حقیقی فروخته است و هدف خرید افراد حقیقی نیز از این معامله کسب سود از رشد قیمتی سهم است.

کد به کد حقیقی به حقوقی

همچنین برای تشخیص کد به کد حقیقی به حقوقی نیز باید به چند عامل همزمان توجه کرد. معمولا در این حالت بخش قابل‌توجهی از فروش‌های صورت گرفته متعلق به اشخاص حقیقی و بخش عمده خرید به افراد حقوقی تعلق دارد. از طرفی سرانه فروش حقیقی نیز بالا است. معمولا برداشت از این حالت این است که کدهای حقیقی سهم‌های خود را به اشخاص حقوقی فروخته‌اند. هدف افراد حقیقی در این حالت می‌تواند انتظار نداشتن از رشد قیمت آن سهم باشد.

در محصول سهامداران انیگما تمام سهامداران درصدی حقیقی و حقوقی شرکت‌ها و عملکرد هر یک از آن‌ها بررسی شده است. بنابراین افراد می‌توانند با داشتن محصول سهامداران، سهامداران حقیقی و حقوقی را که بازدهی بالایی داشته‌اند را شناسایی کرده و فعالیت هر یک در بازار سرمایه را بررسی کنند.

شاخص‌های سرانه خرید نیز معیار موثری برای فعالیت در بازار سرمایه است. این شاخص در سایت انیگما به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته است.

4.7/5 - (3 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا