کانسلیم چیست؟ بررسی هر بخش از این روش و مزایا و معایب آن

تحلیلگران و معاملهگران برای فعالیت در بازار سرمایه نیاز دارند که سهمهای ارزنده و دارای روند صعودی را شناسایی کنند. کانسلیم یک روش رایج در بازار بورس است که با توجه به وضعیت بازار و شرایط شرکتهای مختلف به شناسایی سهمهایی که روند صعودی قویتری دارند کمک میکند. تحلیلگران و معاملهگران با بهرهگیری از این استراتژی میتوانند سودآوری بیشتری در معاملات خود داشته باشند. در این مقاله به معرفی کانسلیم، بررسی هر بخش و مزایا و معایب آن پرداخته شده است.
آشنایی با کانسلیم
کانسلیم یا CANSLIM یک استراتژی سرمایهگذاری در بورس است که توسط ویلیام اونیل در دهههای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ میلادی ابداع شد و در معاملات کاربرد دارد. اونیل یک سرمایهگذار و کارگزار آمریکایی بود که این روش را بر اساس تحقیقات خود بر روی سهامی که رشد قابل توجهی داشتند، توسعه داد. هدف استراتژی کانسلیم در بورس، شناسایی سهمهایی است که رشد مثبتی دارند و پتانسیل افزایش قیمت دارند. این استراتژی به سرمایهگذاران کمک میکند تا بتوانند فرصتهای سودآور را در بازار شناسایی کنند. کانسلیم یک روش ترکیبی از اصول تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است اما اغلب مفاهیم آن در دسته تحلیل بنیادی قرار دارد. تحلیل کانسلیم در بازارهایی که نوسانات قیمتی شدید دارند یا دارای روند صعودی هستند به تحلیلگران و سرمایهگذاران در شناخت بهترین سهم کمک میکند.
بررسی اجزای کانسلیم
نام روش کانسلیم در بورس (CANSLIM) مخفف و برگرفته از حروف اول هفت معیار یا ویژگی کلیدی است که در این روش برای تحلیل و انتخاب سهام مورد استفاده قرار میگیرد. این هفت معیار در کنار هم چارچوب استراتژی کانسلیم را تشکیل میدهند که هدف آن شناسایی سهام رشدی و پیشرو با پتانسیل بالای افزایش قیمت است که در ادامه هر یک شرح داده میشود.
- بررسی حرف C در CANSLIM
حرف C در کانسلیم از عبارت Current Quarterly Earnings برگرفته شده است که به معنی درآمدهای جاری سه ماهه است. این معیار بر بررسی سود یا درآمد شرکت در آخرین دوره سهماهه (فصلی) تمرکز دارد. نکته مهم در این مورد از CANSLIM، مقایسه سود هر سهم (EPS) یا درآمد دوره اخیر با دوره مشابه آن در سال گذشته است. رشد سود هر سهم از 20 تا 50 درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، بنا بر شرایط هر شرکت یک معیار مثبت و قابل توجه برای سهام آن است. شناسایی افزایش ناگهانی و چشمگیر سودآوری فصلی نسبت به سال قبل از موارد مورد توجه در کانسلیم است. همچنین شرکتهایی که از زیاندهی به سودآوری رسیدهاند، از این نظر عملکرد مثبتی دارند.
لازم به ذکر است که تحلیلگران و سرمایهگذاران باید با دقت گزارشهای مالی شرکتها را مطالعه کرده و از عدم تناقض در آن اطمینان پیدا کنند تا در محاسبات خود خطا نداشته باشند. همچنین باید اطمینان کسب کنند که سود حاصل از سرمایهگذاری در سهم ادامهدار است و درآمد یا سود غیر تکرار شونده نباشد.
- بررسی حرف A در تحلیل بنیادی به روش کانسلیم
حرف A در CANSLIM نمایانگر درآمدهای سالانه (Annual Earnings Growth) است که به بررسی روند رشد سود سالانه شرکت طی چند سال گذشته میپردازد. در تحلیل کانسلیم انتظار میرود سود سالانه شرکت، که اغلب با EPS سالانه سنجیده میشود در طول سه تا پنج سال گذشته روند صعودی و پایدار داشته باشد که سود سالانه همواره با نرخ تورم سنجیده میشود. برای اینکه یک سهم به عنوان فرصت سودآور شناخته شود باید رشد آن حداقل ۲۵٪ در سه سال گذشته باشد. هر چقدر رشد سالانه یک سهم دوام بیشتری در بلندمدت داشته باشد، اعتبار بیشتری نیز دارد. یعنی درآمد یا سود ادامهدار است و غیر تکرار شونده نباشد.
- بررسی حرف N در CANSLIM
حرف N سومین حرف در کانسلیم است که نشاندهنده عبارت New Product Service, or Management است که به معنای محصول، خدمات یا مدیریت جدید است. این معیار به دنبال یافتن نوآوریها یا تغییرات مثبت مهم در شرکت است. ارائه محصول یا خدمات جدید و نوآورانه، تغییرات در مدیریت شرکت، یا استفاده از فناوریهای تازه میتواند نشاندهنده پتانسیل رشد شرکت در آینده باشد. زیرا این شرایط در اغلب موارد باعث کاهش هزینهها و کاهش زمان تهیه محصولات میشود که در سود نهایی شرکت تاثیر مثبت دارند. همچنین رخدادهایی مانند افزایش نرخهای جهانی کامودیتیها یا افزایش نرخ ارز نیز میتواند در این دسته قرار گیرد، به خصوص برای شرکتهایی که این عوامل در فعالیت آنها تاثیرگذار است. به این ترتیب شرکتهایی که به طور موثر و مثبت از روشهای نوین استفاده میکنند نسبت به شرکتهایی که صرفا عملکرد گذشته را بدون تغییر تکرار میکنند، برتری دارند.
- بررسی حرف S در روش تحلیل کانسلیم
حرف S در کانسلیم مربوط به عبارت Supply and Demand یا همان عرضه و تقاضا است. عرضه و تقاضا در بازار سرمایه نقش تعیینکنندهای در تغییرات قیمت سهام دارد. طبق عرضه و تقاضا در کانسلیم، شرکتهایی که تعداد سهام کمتری برای عرضه در بازار دارند (مثلا به دلیل شناوری پایین)، با تقاضای کمتر انتظار میرود که رشد قیمت قوی داشته باشند. در اصل عرضه و تقاضا، سهام شناور کمتر یک عامل مطلوب برای رشد قیمت در نظر گرفته میشود. در مقابل سهام شرکتهای بزرگتر با تعداد سهام بیشتر، برای افزایش قیمت به تقاضای بسیار بالاتری نیاز دارند. حجم زیاد معاملات در زمان افزایش قیمت سهام نشانهای مثبت در این معیار است.
- بررسی حرف L در CANSLIM
حرف L در کانسلیم مرتبط با Leader or Laggard یا سهام پیشرو یا پسرو در صنعت است که این معیار بر انتخاب سهام از شرکتهای پیشرو در صنایع پیشرو تاکید دارد. ویلیام اونیل معتقد بود سرمایهگذاری در سهام شرکتهای پیشرو در یک صنعت، احتمال موفقیت در سرمایهگذاری را افزایش میدهد. شرکتهای پیشرو معمولا سریعتر از رقبای خود حرکت صعودی را آغاز میکنند.
- بررسی I در کانسلیم
حرف I در CANSLIM مربوط به عبارت Institutional Sponsorship یا حمایتهای نهادی است. وجود خریداران و سرمایهگذاران بزرگ نهادی مانند صندوقهای سرمایهگذاری، شرکتهای بیمه، صندوقهای بازنشستگی به عنوان سهامداران عمده و حامی برای یک سهم اهمیت زیادی دارد. این نهادها با خرید در حجم زیاد، به افزایش تقاضا و همچنین حمایت از قیمت سهم کمک میکنند. ویلیام اونیل به سرمایهگذاران پیشنهاد میکرد به دنبال شرکتهایی با حداقل ۳ تا ۱۰ نهاد پشتیبان باشند که عملکرد مثبتی داشته باشند. عملکرد این نهادها در هنگام کاهش قیمت سهم مثل حمایت و نگهداری سهم به جای فروش آن، در جلوگیری از کاهش قیمت مهم است. حمایت نهادی همچنین میتواند نقدشوندگی سهم را افزایش دهد. هرچند، تعداد بیش از حد نهادها نیز ممکن است در شرایط نامطلوب باعث فروش سنگین شود.
- حرف M در CANSLIM
حرف M در کانسلیم به Market Direction که همان جهت بازار است اشاره دارد. این عامل به عنوان مهمترین بخش استراتژی کانسلیم شناخته میشود. ویلیام اونیل معتقد بود که حتی با انتخاب بهترین سهام بر اساس شش معیار دیگر، اگر روند کلی بازار صعودی نباشد، به احتمال زیاد سرمایهگذار ضرر خواهد کرد. حدود ۷۵٪ از سهمها تمایل دارند همجهت با بازار حرکت کنند و از این جهت تاثیر میپذیرند. بنابراین، تشخیص صحیح جهت بازار (صعودی یا نزولی) با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و بررسی شاخصهای کلی بازار حیاتی است.
مزایا و معایب کانسلیم
استراتژی کانسلیم به تحلیلگران و سرمایهگذاران کمک میکند تا به کمک تحلیل بنیادی با این روش بتوانند سهمهای مستعد رشد را در بازار شناسایی کنند. سایر مزایای این روش در بخش زیر قابل ذکر شدهاند:
- این روش در شناسایی سهمهای مستعد رشد و شرکتهای رو به رشد کاربرد دارد.
- CANSLIM در بازارهایی دارای نوسانات شدید و سریع هستند، پرکاربرد و قابل اعتماد است.
- از آن جایی که کانسلیم در هر دو روش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال کاربرد دارد، بسیاری از سرمایهگذاران میتوانند از آن ساتفاده کنند.
این روش در کنار مزایایی که دارد، دارای معایب و محدودیتهایی نیز است که در ادامه بخش زیر به این موارد پرداخته شده است:
- کانسلیم یک استراتژی مناسب برای بازارهای صعودی است و برای استفاده در شرایط نزولی بازار کاربرد چندانی ندارد
- در صورتی که یک سهام ارزنده با توجه به روند صعودی بازار برگزیده شود، با تغییر جهت بازار ممکن است که افت شدید قیمت داشته باشد و سرمایهگذار دچار زیان شود.
- انتخاب یک سهم بر اساس نهادهای حمایتی ممکن است گاهی با خطا مواجه شود زیرا تعداد زیاد نهادهای پشتیبان میتواند در شرایط نامطلوب باعث فروش سنگین و کاهش قیمت شود.
- این روش بر دادههای گذشته شرکتها تکیه دارد و ممکن است همیشه عملکرد آینده را به درستی پیشبینی نکند.
جمعبندی
کانسلیم (CANSLIM) یک استراتژی برای سرمایهگذاری در بازار سرمایه است که ترکیبی از روشهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را شامل میشود اما بیشتر بر تحلیل بنیادی تکیه دارد. عبارت CANSLIM مخفف هفت معیار است که در این استراتژی مورد استفاده قرار میگیرند. این معیارها شامل درآمدهای جاری سه ماهه، درآمدهای جاری سالانه، عرضه و تقاضا، سهام پیشرو یا سهام پسرو، حمایتهای نهادی و جهت بازار است. سرمایهگذاران با بررسی سهمهای مختلف بر اساس معیارهای کانسلیم میتوانند سهمهایی را که مستعد رشد هستند شناسایی کنند و به این ترتیب سود بیشتری کسب کنند.