مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ومشان – شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر

در این مقاله تحلیل ومشان به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر با نام اولیه شرکت سرمایه‌گذاری مشانیر در آذر ماه 1383 به ثبت رسید. این شرکت در تاریخ 18 مهر ماه 1391 با نماد ومشان در بازار پایه توافقی فرابورس پذیرفته شد. درآمد این شرکت صرفا حاصل از سپرده‌گذاری و اوراق مشارکت و فروش سهام است. در ادامه به ارزش‌گذاری سهام این شرکت با استفاده از برآورد EPS فوروارد در تحلیل بنیادی ومشان و همچنین محاسبه NAV و P/NAV آن از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی ومشان پرداخته شده است.

موضوع فعالیت ومشان

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر در دوره مالی منتهی به آبان ماه 1402 به شرح زیر است:

  1. مدیریت پرتفوی و منابع نقد و دارایی‌های شرکت
  2. برنامه‌ریزی در جهت برون رفت از شرایط موجود و تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری
  3. انجام مطالعه و راه‌اندازی زیرساخت هاب، نوآوری و بسترسازی برای ورود به سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های حوزه انرژی
  4. فروش دو واحد آپارتمان در جهت مولدسازی دارایی‌های شرکت

تصویر زیر سهم ومشان را در سرمایه‌گذاری‌های مختلف نشان می‌دهد. بیش از 66 درصد از پرتفوی ومشان به سرمایه‌گذاری در هتل و رستوران اختصاص دارد.

سهم شرکت در صنعت

سرمایه و ترکیب سهامداران ومشان

سرمايه شركت در بدو تاسيس مبلغ ده ميليارد ريال شامل ده ميليون سهم به ارزش اسمی هر سهم يك هزار ريالی بوده و طی يك مرحله افزايش سرمايه به شرح زير به مبلغ بيست ميليارد ريال شامل بيست ميليون سهم به ارزش اسمی هر سهم يك هزار ريال در پايان سال مالی منتهی به 1384/12/29 افزايش يافته است.

تاریخ افزایش سرمایهدرصد افزایش سرمایهسرمایه جدید (میلیون ریال)محل افزایش سرمایه
1384/12/28٪10020٬000آورده نقدی سهامداران

شرکت جامد سازان آرمان با در اختیار داشتن 19 درصد و صندوق بازارگردانی معیار با 17٫78 درصد مالکیت مهم‌ترین سهامداران در تحلیل ومشان هستند. تصویر زیر تمامی سهامداران بالای یک درصد این نماد را به همراه تعداد سهام و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران ومشان

گروه مالی گردشگری در حالت تلفیقی و به همراه زیر مجموعه‌های خود بیش از 25 درصد از سهام ومشان را در اختیار دارد. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده تمامی سهامداران تلفیقی این نماد وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر

محاسبه و تحلیل NAV ومشان

تحلیل بنیادی ومشان با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها انجام شده است. طبق این روش خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)، با محاسبه ارزش روز پورتفوی بورسی و غیربورسی ومشان، برآورده شده است. ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. تیم انیگما مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را محاسبه کرده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل ومشان

تصویر زیر بخشی از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر را نشان می‌دهد. ارزش روز پرتفوی غیربورسی ومشان در تاریخ اول بهمن ماه 1402 مبلغ 32 میلیارد تومان بوده است. با توجه به اینکه مبلغ بهای تمام‌شده از ارزش روز بیشتر است، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در این تحلیل منفی شده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل ومشان

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ومشان

مطابق تصویر زیر 20 درصد از سهام شرکت مهنا نیروی پارسه در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ومشان در تاریخ 1402/11/01 مبلغ 100 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ومشان

سود هر سهم (EPS) ومشان

شرکت گروه سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر علاوه بر سود حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام این شرکت سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن در تحلیل ومشان مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی ومشان

سود نقدی حاصل از برخی شرکت‌های پرتفوی بورسی ومشان برای سال مالی 1403 محقق شده‌اند. سهم شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشان از سود نقدی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی حدود 2 میلیارد تومان است. به‌صورت کلی سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی ومشان حدود 2 میلیارد و 300 میلیون تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر

ومشان از زیرمجموعه‌های غیربورسی خود در پایان سال مالی 1403 سود نقدی دریافت نخواهد کرد.


صورت سود و زیان در تحلیل ومشان

درآمدهای عملیاتی ومشان در دوره 6 ماهه منتهی به آبان ماه 1402 متشکل از درآمد سود سهام، درآمد سود تضمین‌شده و سود فروش سرمایه‌گذاری و معادل 3 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌ها از این درآمد سود خالص ومشان در دوره مالی مذکور مبلغ 536 میلیون تومان است. تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان ومشان را برای 4 دوره مالی گذشته و دوره 12 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1403 نشان می‌دهد. مطابق تصویر درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی ومشان تا پایان سال جاری بیش از 2 میلیارد تومان و سود خالص آن نیز 248 میلیون تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل ومشان

سود نقدی (DPS) شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ومشان منتهی به سال مالی 1402 در تاریخ 1402/03/31 برگزار شد. این شرکت در دوره مالی مذکور 11٬086 ریال سود خالص به‌ازای هر سهم داشته است که طبق تصمیمات مجمع، از این میزان، 1٬110 ریال را به‌عنوان سود تقسیمی به‌ازای هر سهم تصویب کرده است.

نحوه پرداخت سود ومشان منتهی به تاریخ 1402/02/31 به صورت جدول زیر است.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی و حقوقی دارای کد سجام16 مهر ماه 1402از طریق سامانه سجام
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها19 مهر ماه 1402از طریق سامانه سجام
کلیه سهامداران فاقد کد سجام16 مهر ماه 1402واریز به حساب با مراجعه به امور سهام شرکت و تکمیل احراز هویت

تحلیل بنیادی ومشان

برای تحلیل ومشان و محاسبه NAV آن حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 28 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم ومشان 4٬639 ریال به دست می‌آید. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/11/01 (16٬500 ریال) تقسیم بر NAV شرکت، (P/NAV) ومشان 355٫7 درصد محاسبه شده است. همچنین با توجه به تصویر زیر EPS تحلیلی این شرکت در پایان دوره 12 ماهه منتهی اردیبهشت ماه 1403 مبلغ 10 ریال پیش‌بینی شده است.

تحلیل بنیادی ومشان

روند معاملاتی ومشان

با توجه به تصویر زیر که نشان‌دهنده روند قیمتی سهام ومشان است، قیمت این سهام از زمان عرضه تا آذر ماه 1402 روند ثابتی داشت. سپس از آبان ماه 1402 قیمت سهام ومشان افزایش یافت و در تاریخ 1402/07/23 به بالاترین قیمت تاریخی خود 20٬900 ریال با ارزش بازار 534 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهام اندکی کاهش یافته و در اولین روز از بهمن ماه 1402 به مبلغ 16٬300 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار ومشان در زمان نگارش این مقاله در سایت TSE برابر 431 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی ومشان

1/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا