مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وهور – شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور

تحلیل وهور به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه انرژی بالاخص انرژی برق کشور در این مقاله بررسی شده است. شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور با توجه به دارا بودن بخشی از سهام نیروگاه سیکل ترکیبی اورمیه با ظرفیت 1٬495 مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی سامان سمنان با ظرفیت 732 مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان با ظرفیت 1٬305 مگاوات و نیروگاه مقیاس کوچک کاسپین با ظرفیت 25 مگاوات، نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با ظرفیت 490 مگاوات و نیروگاه بادی منجیل با ظرفیت 92٫2 مگاوات دارای مالکیت 1٫2 درصدی از نیروگاه‌های کشور است. در ادامه به ارزش‌گذاری سهام این شرکت از طریق محاسبه NAV و P/NAV آن با بررسی پرتفوی بورسی وغیربورسی وهور پرداخته شده است. همچنین برآورد EPS و P/E فوروارد در تحلیل بنیادی وهور از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله هستند.

  • تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) یکی از روش‌های تحلیلی برای شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری است که برای آشنایی و درک بهتر مفاهیم آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی ماهیت و فعالیت شرکت

به طور خلاصه موضوع فعالیت شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور مدیریت، سرمایه‌گذاری و مشارکت در کلیه طرح‌های صنعتی برقی و انرژی، ترانزیت، انجام معاملات و مطالعات فنی و اقتصادی و مالی در زمینه برق و انرژی است. در حال حاضر شرکت در امر سرمایه‌گذاری، خرید و فروش انرژی برق و احداث انواع نیروگاه‌ها در داخل و خارج کشور فعالیت می‌کند. هدف کوتاه مدت این شرکت دستیابی به درصد بیشتری از بازار ایران بر اساس سیاست‌گذاری‌های دراز مدت است.

با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت در پروژه احداث نیروگاهی 18 مگاواتی جاسک و پروژه 546 مگاواتی سیرجان، در آینده نزدیک، وهور مالک 1٫7 درصدی ظرفیت نیروگاه‌های شرکت خواهد شد.

سهام شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در بازار سرمایه با نماد وهور شناخته می‌شود. عرضه اولیه سهام وهور در تاریخ 1395/03/19 در بازار فرابورس صورت گرفت و 10 درصد سهام شرکت عرضه شد.

سرمایه وهور و تغییرات آن

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 300٬000 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله به مبلغ 66٬176٬283 میلیون ریال رسیده است. از جمله اقدامات مهم وهور در سال مالی جاری، افزایش سرمایه از مبلغ 66٬176 میلیارد ریال به مبلغ 76٬176 میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران است. با توجه به اقدامات صورت‌گرفته، افزایش سرمایه در تحلیل بنیادی وهور تا قبل از پایان سال جاری به ثبت خواهد رسید.

تغییرات سرمایه شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور
تغییرات سرمایه در تحلیل وهور

مهم‌ترین سهامداران وهور

مطابق تصویر زیر که سهامداران بالای یک درصد از شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور را نشان می‌دهد، بیش از 92 درصد از سهام وهور در اختیار گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است. بنابراین این شرکت نقش بسزایی در تصمیم‌گیری‌های شرکت دارد.

سهامداران وهور

در سامانه تحلیل بنیادی اینگما علاوه بر مشاهده سهامداران عادی، امکان دسترسی به سهامداران تلفیقی حقیقی و حقوقی بالای یک درصد و زیر یک درصد وجود دارد. برای مثال، بانک سپه در حالت تلفیقی مالک 96 درصد از سهام وهور است.

سهامداران تلفیقی شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور

محاسبه و تحلیل NAV وهور

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ (NAV) آن‌ها محاسبه شود. در ادامه برای بررسی آینده این شرکت و محاسبه NAV آن، پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام در تحلیل بنیادی وهور مورد بررسی قرار گرفته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وهور

حدود 20 درصد از شرکت توسعه مسیر برق گیلان در تملک شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور است و زیان آن بیش از 897 میلیارد تومان محاسبه شده است. در حالت کلی ارزش روز پرتفوی بورسی وهور در تاریخ 2 بهمن ماه 1402 مبلغ 1٬210 ملیارد تومان است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وهور

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وهور

تصویر زیر مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وهور را نشان می‌دهد. وهور 99 درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل را در اختیار دارد و از این رو مهم‌ترین سهامدار آن به حساب می‌آید. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وهور در زمان نگارش این مقاله حدود 5٬763 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وهور

برای محاسبه ارزش پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد. همچنین لازم است که این تحلیل‌ها به‌طور پیوسته به‌روز شوند. تیمی متخصص در انیگما ارزش روز و مازاد ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل وهور آمده است. ارزش‌گذاری نیروگاه‌ها در این تحلیل با دلار 50 هزار تومان انجام شده است.

  • شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل مالکیت نیروگاه 70 مگاواتی منجیل را در اختیار دارد. این شرکت در سال 1399 حدود 2٬561 میلیارد تومان ارزش٬گذاری شده است.
  • شرکت تدبیرسازان سرآمد مالکیت نیروگاه 954 مگاواتی ارومیه را در اختیار دارد. همچنین این نیروگاه یک طرح توسعه 480 مگاواتی در اجرا دارد. این شرکت در سال 1399 حدود 6٬800 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

سود هر سهم شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور

سود نقدی حاصل از شرکت‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی، یکی دیگر از محل‌های کسب سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود وهور به بررسی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وهور

سود هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید در سال مالی 1401، 1٬027 ریال پیش‌بینی شده است. در صورتی که این شرکت 94 درصد از این سود را میان سهامداران خود تقسیم شود، سهم وهور از این سود نقدی 397 میلیارد تومان خواهد شد. به‌صورت کلی پیش‌بینی می‌شود سود سهم شرکت از تمام زیرمجموعه‌های بورسی خود در تحلیل وهور به حدود 86 میلیارد تومان برسد.

سود نقدی پرتفوی بورسی وهور

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وهور

مجموع سود نقدی پیش‌بینی شده پرتفوی غیربورسی وهور 284 میلیارد تومان است که 245 میلیارد تومان آن حاصل سود سهم شرکت از سود نقدی شرکت تولیدی نیروی برق سبز منجیل خواهد بود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی هور

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وهور

در تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان در تحلیل وهور برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن در سال مالی منتهی به 1402/09/30 قابل مشاهده است. طبق این تصویر شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402، مبلغ 58 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است؛ پیش‌بینی می‌شود این مقدار در پایان سال مالی 1402 معادل 370 میلیارد تومان شده باشد. سود خالص وهور در پایان دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1402 مبلغ 345 میلیارد تومان خواهد بود.

صورت سود و زیان در تحلیل وهور

سود نقدی (DPS) شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور

تاریخ مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام وهور منتهی به سال مالی 1401 روز 25 اسفند ماه 1402 بود. وهور به ازای هر سهم در سال مالی 1401 مبلغ 53 ریال سود خالص ساخت. سود نقدی وهور در مجمع عمومی سالیانه میزان به ازای هر سهم 30 ریال تصویب شد.

زمان‌بندی و نحوه ئرداخت سود وهور مطابق جدول زیر است.

سهامدارانزمان‌ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقیاز 1402/02/20از طریق سامانه سجام
سهامداران حقوقیاز 1402/03/20با درخواست کتبی از طریق امور مالی
سهامداران حقیقی دارای سنوات یا مبلغ حق تقدماز 1402/09/21مراجعه به شعب بانک سپه

تحلیل بنیادی وهور

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل وهور حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 8٬864 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای وهور 1٬800 ریال به دست می‌آید. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/11/02 معادل 105٫4 درصد محاسبه شده است.

باتوجه به محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS فوروارد وهور برای سال مالی جاری مبلغ 45 ریال برآورد شده است. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز 42٫2 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی وهور

نمودار قیمتی وهور

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور را نشان می‌دهد. همانطور که گفته شد، سهام این شرکت در خرداد ماه 1395 عرضه شد. در سال 1398 با آغاز روند صعودی قیمت سهام وهور، این نماد در تاریخ 1399/06/19 به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید. ارزش بازار وهور در زمان مذکور بیش از 20 هزار میلیارد تومان بود. در حال حاضر سهام وهور با 96 درصد ریزش در تاریخ 1402/11/02 در سایت TSE با قیمت 1٬872 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار وهور در زمان نگارش این مقاله 14 هزار و 473 میلیارد تومان است.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا