معرفی بهترین کارگزاران بورس؛ رتبهبندی کارگزاری های بورس بر اساس ارزش معاملات
کارگزاران بورس اوراق بهادار به عنوان پلی بین سرمایهگذاران و بازار سرمایه عمل میکنند و نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط میان این دو دارند. این کارگزاران نه تنها خدمات مالی را برای سرمایهگذاران فراهم میکنند بلکه با ارائه خدمات متنوع به آنها کمک میکنند تا تصمیمات سرمایهگذاری خود را با اطمینان و در جهت بهینهسازی سرمایههایشان اتخاذ کنند. در این مقاله، خدمات اصلی کارگزاران بورس ایران بررسی شده است که از جمله آنها میتوان به مشاوره سرمایهگذاری، اجرای دستورات معاملاتی، ارائه تحلیلهای بازار و ارائه تسهیلات مالی اشاره کرد. این خدمات نه تنها در رونق بازار سرمایه ایران تاثیرگذار هستند بلکه به بهبود فرآیند تصمیمگیری سرمایهگذاران نیز کمک میکنند.
مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری در بورس
تعریف کارگزاران بورس اوراق بهادار
طبق تعریف قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی، کارگزار بورس یا همان شرکت کارگزاری بورس به شخص حقوقی گفته میشود که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها معامله میکند. کارگزاریها در بورس تهران نقش محوری و حیاتی در فرآیند معاملات سهام و دیگر اوراق بهادار ایفا میکنند. این شرکتها به عنوان واسط بین سرمایهگذاران و بازار سرمایه عمل میکنند و با ارائه خدمات متنوع و تخصصی به افزایش شفافیت، کارایی و رونق بازار کمک میکنند. خدمات کارگزاران به نوبه خود در توسعه بازار سرمایه ایران و جذب سرمایهگذاریهای بیشتر نقش بسزایی دارند. کارگزاری ها تحت نظارت کانون کارگزاران بورس فعالیت میکنند که در ادامه این نهاد معرفی شده است.
کانون کارگزاران بورس
کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در تاریخ ۱۳۸۶/۰۷/۱۴ به شماره ثبت ۲۱۶۳۹ در اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی به ثبت رسید. این کانون در اجرای مواد ۳۳ و ۵۳ قانون بازار سرمایه تشکیل و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از مصادیق کانون تعریف شده در بند ۵ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار محسوب میشود. کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار یک موسسه غیردولتی و غیرتجاری است که با اقدامات خود سعی در کمک به ایجاد بازاری عادلانه، رقابتی و کارا در کشور دارد. اهداف این کانون به شرح موارد زیر هستند.
- تنظیم امور و اعتلای حرفههایی که اعضای کانون به آن اشتغال دارند
- کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایهگذاران
- ارتقا اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضا نزد سرمایهگذاران
- بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارائه میدهند
- افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضا
- تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضا
- اجرای وظایفی که به موجب قانون یا مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا میشود.
منبع: سایت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
کارگزاری های بورس چه خدماتی ارائه میدهند؟
کارگزاریها مجموعهای از خدمات متنوع را برای سرمایهگذاران ارائه میدهند که شامل موارد زیر هستند:
اجرای دستورات معاملاتی: کارگزاران به نمایندگی از سرمایهگذاران سفارش خرید یا فروش سهام را در بورس اجرا میکنند. این امر شامل اطمینان از انجام معاملات به بهترین قیمت ممکن و در کوتاهترین زمان ممکن است. در واقع، کارگزاریها میتوانند به نمایندگی از خریدار یا فروشنده سهام، وظیفه خرید و فروش را انجام داده و در ازای آن نیز کارمزد دریافت میکنند.
تسهیلات مالی: برخی کارگزاریها تسهیلات مالی مانند اعتبار معاملاتی را به سرمایهگذاران ارائه میدهند تا آنها بتوانند بیش از میزان سرمایه خود در بورس سرمایهگذاری کنند.
آموزش: کارگزاریها همچنین برنامههای آموزشی را برای سرمایهگذاران برگزار میکنند تا آنها را با اصول و تاکتیکهای معاملاتی آشنا سازند.
نگهداری و مدیریت داراییها: کارگزاران خدمات نگهداری و مدیریت داراییهای مشتریان را ارائه میدهند که شامل تهیه گزارشهای دورهای از عملکرد سرمایهگذاریها و مدیریت پرتفوی سرمایهگذاری است.
البته باید این نکته را در نظر گرفت تنها تعدادی از کارگزاریهای بزرگ بورس تهران قادر به ارائه تمامی خدمات بازار سرمایه هستند و همه کارگزاران امکان ارائه تمامی خدمات مذکور را ندارند. در واقع، این شرکتها با احراز برخی شرایط الزامی، مجوز فعالیت در یک یا چند بورس را اخذ کرده و براساس قوانین و مقررات به مشتریان خود خدمات ارائه میدهند.
بهترین کارگزاران بورس ایران
کارگزاریهای زیادی در ایران موفق به اخذ رتبه الف از سازمان بورس و اوراق بهادار شدهاند، هرچند که ممکن است بهترین کارگزاری بورس از نظر مردم و کاربران به عوامل دیگری وابسته باشد. از این رو، انتخاب بهترین کارگزاری بورس ایران صرفا به علت داشتن رتبه الف نمیتواند معیار درستی باشد. به همین دلیل در رتبهبندی انواع کارگزاری بورس معیارهایی مانند ارزش معاملات، خدمات پشتیبانی، سرعت، تنوع سامانههای آنلاین، مزایای ویژه برای سهامداران (تخفیف در کارمزد، اعتبار معاملاتی، تخصیص سود به مانده حساب مشتری) مورد بررسی قرار میگیرد. در رتبهبندی لیست کارگزاری های بورس بر مبنای ارزش کل معاملات، ارزش ریالی کل معاملات انجام شده در آن کارگزاری در نظر گرفته میشود. بررسی آمار موجود از گزارشات عملکرد 1402 کارگزاریها نشان میدهد به ترتیب کارگزاریهای مفید، آگاه و بانک پاسارگاد، سه کارگزاری برتر بورس به لحاظ ارزش کل معاملات هستند. بر این اساس، رتبهبندی آنها طبق جدول زیر است:
مهمترین معیارهای رتبه بندی کارگزاران بورس در یک نگاه:
ثبتنام و احراز هویت آنلاین: اغلب کارگزاریها امکان ثبتنام و احراز هویت غیرحضوری یا آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کردهاند.
زیرساخت مناسب و سیستم معاملاتی بدون قطع شدن: برخورداری از یک سامانه معاملاتی آنلاین بدون اختلال، یکی از مهمترین ویژگیهای یک کارگزاری معتبر است.
سامانههای معاملاتی متنوع یا با کیفیت: با افزایش تعداد مشتریان یک کارگزاری، سیستمهای معاملاتی آنلاین با ارائه خدمات معاملاتی متفاوت باید جوابگوی نیازهای تمام مشتریان باشند تا نسبت به یکدیگر مزیت رقابتی داشته باشند.
سرعت بالا: سرعت بالا در انجام سفارشات، یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب کارگزاری برتر است.
کارمزد کم: طبق قانون، کارمزد تمامی کارگزاران یکسان است اما برخی از آنها با ارائه طرحهای تشویقی و دارا بودن باشگاه مشتریان فعال به مشتریان خود تخفیف کارمزد و بستههای اعتباری میدهند.
در دسترس بودن شعب کارگزاری: تعداد دفاتر، شعب کارگزاری و دفاتر پیشخوانی که با کارگزاریها همکاری میکنند، از دیگر معیارهای مهم در طبقهبندی آنها است.
قدمت کارگزاریها، خدمات مشاورهای مناسب، سهولت در تغییر کارگزار ناظر و سیستم اطلاعرسانی قوی از دیگر عواملی هستند که رتبهبندی کارگزاران بورس، نقش مهمی دارند.
جمعبندی
میتوان گفت کارگزاریها به عنوان بازوهای توانمند بازار سرمایه، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا میکنند. نهادهای مذکور با فراهم کردن دسترسی به اطلاعات دقیق و به روز، آموزش سرمایهگذاران، ارائه خدمات مشاورهای و اجرایی و همچنین با ایجاد فرصتهای معاملاتی متنوع، کارگزاریها به تقویت ساختار مالی و کارآمدی بازارهای مالی کمک شایانی میکنند. همچنین، باتوجه به چالشهایی که در محیط تنظیم مقررات و فناوری وجود دارد، کارگزاریها باید به دنبال راهکارهای نوین برای تطبیق با تغییرات و تحولات بازار باشند تا بتوانند خدماتی رقابتی و بهروزرسانی شده به مشتریان خود ارائه دهند.
در واقع، در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز، کارگزاریها باید به سازگاری مداوم با تغییرات فناوری و قانونی توجه کنند تا نه تنها در رقابت باقی بمانند، بلکه به بهبود کلی سیستم مالی کشور کمک کنند. این امر مستلزم آن است که کارگزاریها بهطور مداوم خود را با استانداردهای بینالمللی هماهنگ سازند و در عین حال به نیازهای خاص بازار داخلی نیز پاسخ دهند. از طرفی، با پیشرفتهای جدید در فناوری و تغییرات در قوانین و مقررات، کارگزاریها فرصتهای جدیدی برای نوآوری و ارائه خدمات بهتر به سرمایهگذاران خود دارند. این توانایی برای نوآوری و تطبیق پذیری، آینده کارگزاریها در ایران و تاثیر آنها بر بازار سرمایه را تعیین خواهد کرد.
سوالات متداول
شرکتهای کارگزاری بورس به عنوان واسط بین سرمایهگذاران و بازار سرمایه عمل میکنند و خدمات متنوعی به سرمایهگذاران ارائه میدهند.
علاوه بر معامله بورس اوراق بهادار تهران، امکان معامله در بورس کالا و بورس انرژی نیز وجود دارد.
معاملات اوراق بهادار، معاملات آتی سهام، مشاوره پذیرش شرکتها در بورس، مشاوره عرضه شرکتها در بورس از مهمترین خدمات شرکتهای کارگزاری هستند.