مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی تپمپی – شرکت پمپ سازی ایران

در این مقاله تحلیل تپمپی به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه پمپ‌سازی خاورمیانه انجام شده است. شرکت پمپ سازی ایران (گروه پمپیران) فعالیت خود را از سال 1348 با هدف تولید انواع الکتروپمپ‌های مورد نیاز کشور آغاز کرد. این شرکت با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه شامل صنایع پمپیران، نوید سهند، نوید موتور، تلمبه‌سازان تبریز، راشا و آفکو در حوزه آب، نفت و انرژی با تحقیق، طراحی و ساخت انواع الکتروپمپ‌های صنعتی، نفت و پتروشیمی، آب، کشاورزی و خانگی فعالیت می‌کند. گروه پمپیران با نماد تپمپی در سازمان بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی تپمپی از طریق محاسبه NAV و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه تپمپی در صنعت

شرکت پمپ سازی ایران در سال 1384 با مستقل کردن بخش‌های تولیدی، به یک هلدینگ تبدیل شد تا مدیریت بر شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه را با کارایی بالاتری انجام دهد. فعالیت اصلی این هلدینگ سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و فعالیت در زمینه ارائه حق‌الامتیاز دانش فنی است. همچنین شرکت‌های فرعی این هلدینگ عمدتا در زمینه‌های تولید پمپ‌ و الکتروموتور، قطعات مربوطه و ارائه خدمات پس از فروش مرتبط با محصولات شرکت فعالیت می‌کنند.

مهم‌ترین سهامداران تپمپی

شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سامان با مالکیت 36٫50 درصد از سهام شرکت پمپ سازی ایران از سهامداران عمده آن محسوب می‌شود. در تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد تپمپی به‌همراه تعداد سهام، درصد و ارزش آن‌ها آورده شده است.

سهامداران تپمپی

در حالت تلفیقی نیز شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سامان بیش از 42 درصد از سهام شرکت پمپ سازی ایران به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت تلفیقی در اختیار دارد. با مراجعه به مرجع تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سهامداران عادی و تلفیقی تمامی نمادها وجود دارد.

محاسبه و تحلیل NAV تپمپی

محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) یکی از روش‌های ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. برای محاسبه ان ای وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن‌ها محاسبه می‌شود. از آنجا که محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی کاری دشوار است عموما تحلیلگران آن را برابر با بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. اما در این مقاله مازاد ارزش غیربورسی تپمپی توسط تیم تحلیل انیگما انجام شده است. در ادامه به تحلیل تپمپی و محاسبه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت پرداخته شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی تپمپی

مازاد ارزش پرتفوی بورسی تپمپی در تاریخ 1402/05/15 حدود 300 میلیارد تومان است. در تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی تپمپی به‌همراه تعداد سهام و ارزش هریک آورده شده است.

در مقاله پرتفوی بورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نحوه محاسبه مازاد ارزش پرتفوی بورسی آموزش داده شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل تپمپی

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل تپمپی

مطابق آخرین اطلاعات منتشرشده، شرکت گروه صنایع پمپ سازی ایران مالک 100 درصد شرکت صنایع پمپیران و مالک 96 درصد شرکت صنایع نوید موتور است. مازاد ارزش غیربورسی تپمپی توسط تیم تحلیل انیگما در تاریخ 15 مردادماه 1402 بیش از 2 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش غیربورسی در تحلیل بنیادی تپمپی

در ادامه برای محاسبه ارزش پرتفوی غیربورسی، می‌بایست تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد که به نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تپمپی اشاره شده است.

  • پیش‌بینی می‌شود شرکت صنایع پمپیران در سال 1402 حدود 2٬200 میلیارد تومان فروش و 280 میلیارد تومان سودخالص داشته باشد.
  • پیش‌بینی می‌شود شرکت صنایع نوید موتور در سال 1402 حدود 550 میلیارد تومان فروش و 130 میلیارد تومان سودخالص داشته باشد.

با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سایر نکات تحلیل ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی وجود دارد.

سود هر سهم (EPS) تپمپی

شرکت گروه صنایع پمپ ایران بخشی از درآمدهای خود را از طریق دریافت سود نقدی زیرمجموعه‌های خود به‌دست می‌آورد. از این رو در این بخش به بررسی سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی این نماد و همچنین محاسبه سود خالص هر سهم (EPS تحلیلی) تپمپی پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

در تصویر زیر پیش‌بینی سود هر سهم زیرمجموعه‌های تپمپی به‌همراه درصد تقسیم سود آن‌ها آمده است. مطابق این تصویر در پایان سال مالی منتهی به 1403/03/31، سود هر سهم بانک سامان 1٬243 ریال، سود هر سهم بیمه اتکایی سامان 360 ریال و سود هر سهم بیمه سامان 400 ریال برآورد شده است. به‌صورت کلی سود سهم شرکت از پرتفوی بورسی آن 13 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی تپمپی

مطابق تصویر زیر، سود سهم شرکت از دارایی‌های غیربورسی آن بیش از 443 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که بیش از 254 میلیارد تومان آن حاصل از سود سهم شرکت صنایع پمپیران است. جدول زیر شامل بخشی از پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تپمپی و برآورد سود هر یک از این شرکت‌ها است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل تپمپی

صورت سود و زیان تپمپی برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای پایان سال مالی 1403 آورده شده است. مجموع درآمدهای عملیاتی تپمپی در دوره 9 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 مبلغ 5 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود اگر مجموع درآمدهای عملیاتی تپمپی در دوره 12 ماهه منتهی به خردادماه 1403 مبلغ 456 میلیارد تومان باشد، 431 میلیارد تومان آن به‌عنوان سود خالص محقق شود.

صورت سود و زیان در تحلیل تپمپی

نسبت‌های مالی مهم در تپمپی

باتوجه گزارشات منتشر شده شرکت پمپ سازی ایران، سرمایه فعلی تپمپی مبلغ 110 میلیارد تومان است. شرکت در پایان سال مالی منتهی به 1401/03/31 به ازای هر سهم 2٬821 ریال سود خالص ساخته است. همچنین در این دوره نسبت P/E ttm معادل 6/3 و حاشیه سود خالص 116 درصد بوده است. در جدول زیر نسبت‌های مالی همچون P/B، P/S ،P/E، حاشیه سود خالص و ناخالص برای دوره های مختلف در تحلیل بنیادی تپمپی قابل مشاهده است.

نسبت‌های مالی شرکت پمپ سازی ایران

سود مجمع (DPS) تپمپی

شرکت گروه صنایع پمپ سازی ایران مجمع عمومی منتهی به 1401/03/31 خود را در تاریخ 27 مهرماه 1401 تشکیل داد. در این مجمع 28 درصد سود خالص معادل 800 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شد. زمان‌‌بندی و پرداخت سود تپمپی به‌شرح جدول زیر است.

سهامداران زمان و نحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام از تاریخ 1401/11/15 لغایت 1401/11/30 از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام واریز به شماره حساب اعلامی از طریق امور مالی
سهامداران حقوقی دارای کد سجام در مهلت قانون با اعلام شماره حساب و شماره شبا
سهامداران حقوقی فاقد کد سجام در اسرع وقت نسبت به ثبت نام اقدام کنند

تحلیل بنیادی تپمپی

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل تپمپی حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 596 میلیارد تومان برآورد شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای تپمپی 13٬624 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز این سهم در سایت TSE به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402٫05٫15 معادل 95٫6 درصد است.

باتوجه به محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS فوروارد تپمپی 1٬963 ریال برآورد شده است. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز 6٫6 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی تپمپی

نمودار و روند قیمتی در تحلیل تپمپی

قیمت سهام شرکت پمپ سازی ایران در تاریخ 1399/05/08 به قله قیمتی (70٬190 ریال) با ارزش بازار 4٬421 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم کاهش یافت و در حال حاضر با 81 درصد کاهش قیمت، حول 13٬000 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار تپمپی در زمان نگارش این مقاله 2٬877 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شرکت
4/5 - (4 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا