مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی تکنو – شرکت تکنوکار

در مقاله پیش‌رو، تحلیل تکنو به‌عنوان اولین توکیدکننده پمپ‌های سوخت در کشور انجام شده است. شرکت مهندسی تکنوکار فعالیت خود را از سال 1384 در صنعت نساجی آغاز کرد و در سال 1365 تحت مالکیت دولتی و تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در زمینه ماشین‌کاری قطعات صنعتی سنگین به فعالیت خود ادامه داد. در حال حاضر این شرکت در زمره معتبرترین تولیدکنندگان این صنعت (تولید انواع دیسپنسر و جایگاه سیار) به شمار می‌رود و سهام آن با نماد تکنو معامله می‌شود. در ادامه به ارزش‌گذاری سهام تکنو از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن در تحلیل بنیادی تکنو پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی که یکی از روش‌های تحلیلی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

ماهیت شرکت و صنعت شرکت تکنوتار

به‌طور کلی فعالیت اصلی شرکت تکنوکار تولید و فروش انواع دیسپنسر و جایگاه سیار است. ظرفیت تولید قابل دسترس 6 ماهه شرکت برای انواع دیسپنسر تعداد 149 دستگاه و انواع جایگاه سیار و مخزن تعداد 12 دستگاه بوده است که به ترتیب 139 درصد و 84 درصد از آن در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 تحقق یافته است.

نوع محصولواحد اندازه‌گیریتولید واقعی در نیمه نخست سال مالی 1402
دیسپنسردستگاه207
جایگاه سیار و مخزندستگاه10

همچنین سهم شرکت تکنوکار از بازار فروش بابت دیسپنسر و جایگاه سیار به شرح جدول زیر بوده است. شرکت‌های نفت ابزار، آذر پیشرو قطعه و اینرژی از رقبای اصلی تکنو هستند.

شهم فروش شرکت از بازار

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل تکنو

سرمایه شرکت تکنوتار در بدو تاسیس مبلغ پنج میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به 245٬549 میلیون ریال در پایان سال مالی 1397 رسیده است. عمده افزایش سرمایه‌ این شرکت از محل آورده نقدی سهامداران بوده است.

از مهم‌ترین اقدامات صورت پذیرفته برای سال مالی 1401 در تحلیل بنیادی تکنو، با توجه به الزام تکلیفی از طرف سازمان بورس و همچنین رفع مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز تولید، اقدام در خصوص افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی سهامداران بود که در جلسه مجمع فوق‌العاده مورخ 1401/12/07 مورد تصویب قرار گرفت که در تاریخ 1402/03/18 مهلت استفاده از حق تقدم (مرحله دوم) به اتمام رسیده است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد شرکت تکنوتار را به همراه تعداد سهام و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد. مطابق این تصویر بیش از 18 درصد از سهام تکنو در اختیار سهامداران حقیقی است و آقای جلال احمدی مهم‌ترین سهامدار تکنو به شمار می‌آید.

سهامداران شرکت تکنوکار

در سامانه تحلیل بنیادی انیگما این امکان برای کاربران وجود دارد تا تمامی سهامداران اعم از عادی و تلفیقی این نماد و سایر نمادهای بورسی را مشاهده کنند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی تکنو

مطابق تصویر زیر محصولات تولیدی شرکت تکنوتار شامل تلمبه‌ها و دیسپنسرها، جایگاه سیار، تکنوسیف و سایر قطعات است. قیمت فروش داخلی محصولات این شرکت در تحلیل تکنو توسط هیئت مدیره تعیین می‌شود. با توجه به نرخ‌های در نظرگرفته شده در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402، درآمدهای عملیاتی تکنو در دوره مذکور بیش از 32 میلیارد تومان بوده است. مبلغ حاصل در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 بیش از 34 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود تکنو در پایان سال مالی 1402 مبلغ 99 میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی داشته باشد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی تکنو

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل تکنو

جزئیات مواد اولیه مورد استفاده برای تولید محصولات تکنو شامل ورق فولادی، شیربرقی، میتر، پالسر و نمایشگر است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تکنو در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 15 میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی شرکت تکنوتار را برای 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل تکنو

اطلاعات مربوط به جزئیات مقدار مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی تکنو برای محصولات تولیدی و تامین‌کنندگان عمده مواد اولیه در دوره مورد گزارش (6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402) مطابق جدول زیر است.

نام ماده اولیهواحد اندازه‌گیریمیزان مصرفیتامین‌کنندگان عمدهکشور
ورق فولادیکیلوگرم51٬931شرکت بهین قطعه پاسارگادایران
شیر برقیعدد420CONTROL VALUEاسپانیا
میترعدد327مهندسی پرشین سوختایران
پالسرعدد421مهندسی پرشین سوختایران
نمایشگرعدد622رحیم ندرتی نصفچیایران

سربار شرکت تکنوتار

هزینه سربار در تحلیل تکنو تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 مبلغ 11 میلیارد تومان بود. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال مالی 1402، هزینه سربار در 6 ماه نخست سال جاری مبلغ 4 میلیارد و 723 میلیون تومان شده است. مطابق هزینه‌های پیش‌بینی شده در دوره‌ باقی‌مانده از سال، سربار تکنو تا پایان سال مالی 1402 بیش از 13 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت تکنوتار

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی تکنو

صورت سود و زیان تکنو طبق گزارشات منتشرشده از سوی شرکت در سایت codal.ir به‌صورت زیر است. همان‌طور که نشان داده شده است، سود خالص تکنو در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 معادل 867 میلیون تومان بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل 67 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص در تحلیل تکنو تا پایان دوره‌ی 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402 بیش از 11 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل تکنو

مجمع عمومی عادی سالیانه تکنو منتهی به پایان سال مالی 1401 در تاریخ 1402/04/13 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، تکنو از 278 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغی به‌عنوان سود نقدی در نظر نگرفته و میان سهامداران خود تقسیم نکرده است.


محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی تکنو نرخ فروش محصولات برای سال مالی 1402 نسبت به سال مالی قبل رشت داده شده است. همچنین در تحلیل میزان سودآوری شرکت، مقدار فروش جایگاه سیار اثر بسیار مهمی دارد، لذا نرخ فروش جایگاه سیار در این تحلیل 8٬265٬238٬095 ریال بر دستگاه لحاظ شده است. با توجه به مفروضات موجود در سایت انیگما، EPS تحلیلی تکنو برای سال مالی 1402 مبلغ 136 ریال برآورد شده است. همچنین با در نظر گرفتن قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/10/23 در سایت TSE (7٬210)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل تکنو 53٫5 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی تکنو

در سایت انیگما امکان تغییر مفروضات و ایجاد تحلیل شخصی وجود دارد. برای یادگیری و انجام کامل تحلیل بنیادی مطالعه مقاله آموزش تحلیل بنیادی توصیه می‌شود. همچنین در این مقاله می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد را مشاهده کنید.

روند معاملاتی تکنو

تصویر زیر روند معاملاتی سهام تکنو را از اوایل سال 1401 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهام تکنو از آبان ماه 1402 روند صعودی در پیش گرفت و تا اردیبهشت ماه سال 1402 ادامه داشت ولی مدتی بعد کاهش یافت. بار دیگر روند افزایشی سهام تکنو در مرداد ماه 1402 آغاز شد و در تاریخ 1402/07/15 به بالاترین قیمت تاریخی خود 9٬740 ریال با ارزش بازار 818 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت سهام این نماد در زمان نگارش مقاله 7٬210 ریال و ارزش بازار آن 607 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی تکنو
1.5/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا