مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی تبرک – شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک

در این مقاله تحلیل تبرک به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری فعال در گروه محصولات غذایی انجام شده است. شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک در سال 1386 تاسیس شد. گروه تبرک شامل شرکت سهامی عام گروه کارخانجات صنعتی تبرک و شرکت‌‌های فرعی آن است. این شرکت با نماد تبرک در بورس اوراق بهادار شناخته می‌شود و برای اولین بار در سال 1396 حدود 10 درصد از سهام خود را عرضه کرده است. در این مقاله به تحلیل بنیادی تبرک و محاسبه NAV آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت و جایگاه تبرک

موضوع فعالیت شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک تولید انواع محصولات کشاورزی دامی و غذایی توسط کارخانجات وابسته به شرکت و مجتمع‌های کشاورزی است. همچنین این شرکت در زمینه خرید و فروش محصولات غذایی، پروتئینی و کشاورزی، تولید، خرید و فروش انواع فرآورده‌های لبنی و پاستوریزه، خرید و فروش انواع میوه و سبزیجات فعالیت می‌کند. محصولات اصلی شرکت‌های گروه شامل محصولات کشاورزی، رب گوجه فرنگی، سس مایونز، روغن خوراکی، محصولات آردی، کنسرو، مربا و لبنی (شیر) هستند. بازار محصولات برکت برحسب مزیت نسبی و قابلیت نمایندگی‌های فعال در استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، سیستان و بلوچستان، البرز و خراسان می‌باشند.

در گروه محصولات رب گوجه فرنگی و سس سهم محصولات تبرک در بازارهای یادشده به‌طور میانگین حدود 30 درصد است. همچنین در سایر محصولات ازجمله روغن‌های خوراکی و محصولات آردی، گروه تبرک برنامه توسعه بازار را برای کسب سهم قابل قبولی در دستور کار خود قرار داده است. شرکت‌های فرعی گروه کارخانجات صنعتی تبرک مطابق تصویر زیر است.

شرکت‌های فرعی

در مقاله تحلیل غشهداب به تحلیل بنیادی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تبرک پرداخته شده است. این شرکت دارای ظرفیت اسمی تولید ۱۰ هزار تن رب، ۱۰ هزار تن سس، ۳ هزار تن سرکه و کشک در سال است.

سرمایه و ترکیب سهامداران تبرک

سرمایه تبرک در بدو تاسیس مبلغ 500 میلیون ریال بوده که به‌شرح جدول زیر افزایش یافته است. در حال حاضر سرمایه کنونی این شرکت مبلغ 2٬231٬504 میلیون ریال است.

سال افزایش سرمایهآخرین سرمایه (میلیون ریال)محل افزایش سرمایه
شروع فعالیت500
13905٬000مطالبات حال‌شده سهامداران
13911٬424سود (زیان) انباشته
139115٬000مطالبات حال‌شده سهامداران
1392270٬843تجدید ارزیابی دارایی‌ها
13922٬231٬504مطالبات حال‌شده سهامداران

شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه بیش از 79 درصد از سهام تبرک را در اختیار دارد و مهم‌ترین سهامدار این شرکت است. در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد این نماد به همراه ارزش آن‌ها در تحلیل تبرک آورده شده است.

سهامداران تبرک

همانطور که در این تحلیل مشاهده می‌کنید، در حالت تلفیقی نیز شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود مالکیت 80٫58 درصد از سهام تبرک را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت

در سایت انیگما امکان مشاهده سهامداران تلفیقی تمامی شرکت‌ها به‌همراه زیرمجموعه‌هایشان وجود دارد.

تحلیل بنیادی تبرک

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه می‌شود. در محاسبه NAV شرکت، دارایی‌های بورسی و غیربورسی و حقوق صاحبان سهام آن‌ها بررسی می‌شوند. این دارایی‌ها شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس یا هرگونه سرمایه‌گذاری خارج از بورس مانند خرید املاک و مستغلات، طلا، سکه، ارز و… هستند. محاسبه ارزش روز دارایی‌های غیربورسی کاری دشوار بوده و عموما تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی صفر محاسبه می‌شود. اما در این تحلیل علاوه بر محاسبه ارزش روز پرتفوی بورسی به محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی پرداخته شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل تبرک

مازاد ارزش دارایی‌های بورسی تبرک در تاریخ 1402/04/05 مبلغ 2٬169 میلیارد تومان است. در این تحلیل 51 درصد از سهام شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و 73 درصد از سهام شرکت نوش پونه مشهد متعلق به شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک است.

ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی تبرک

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تبرک

در لیست زیر برخی از مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی غیربورسی تبرک آورده شده است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت در تاریخ 1402/04/05 مبلغ 478 میلیارد تومان است.

مازاد ارزش غیربورسی در تحلیل تبرک

در ادامه برخی از نکات تحلیل برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت صنعتی تبرک آورده شده است:

  1. پیش‌بینی می‌شود شرکت اخشان در سال 1402 نزدیک به 400 میلیارد تومان فروش و 80 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.
  2. پیش‌بینی می‌شود شرکت صنایع بسته‌بندی نوید خاوران در سال 1402 نزدیک به 100 میلیارد تومان فروش و 40 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

می‌توانید برای مشاهده دیگر شرکت‌های پرتفوی غیربورسی تبرک و نحوه ارزش‌گذاری هریک از این شرکت‌ها به سایت تحلیل بنیادی سهام انیگما مراجعه کنید.

سود هر سهم (DPS) در تحلیل تبرک

سود خالص هر سهم تبرک مطابق صورت سود و زیان منتشرشده منتهی به تاریخ 1400/12/29 مبلغ 258 ریال بوده است. همچنین در این دوره حاشیه سود خالص 55 درصد و نسبت P/E ttm معادل 27٫2 واحد بوده است. در جدول زیر می‌توان تمامی نسبت‌های مالی بنیادی مانند P/E ttm، P/S ttm، P/B و حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص تبرک را برای دوره‌های مالی گذشته مشاهده کرد.

نسبت‌های مالی در تحلیل تبرک

سود خالص (DPS) تبرک

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1400 تبرک در تاریخ 1401/05/13 برگزار شد. براساس مصوبات این مجمع حدود 77٫5 درصد از سود خالص معادل 200 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شده است.

زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود تبرک به‌صورت زیر است:

  • سود سهامداران حقیقی و حقوقی دارای کد سجام در اسفندماه 1401 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب بانکی اعلام‌شده در سامانه سجام پرداخت شد.
  • سهامداران حقیقی و حقوقی فاقد کد سجام در اسفندماه 1401 با مراجعه به پرتال شرکت و بارگذاری اطلاعات و مدارک لازم سود خود را دریافت کردند.

محاسبه و تحلیل NAV تبرک

برای تحلیل بنیادی تبرک و محاسبه NAV آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و مبلغ 522 میلیارد تومان محاسبه شده است. براساس تحلیل فوق خالص ارزش دارایی‌های این شرکت به ازای هر سهم (NAV) 14٬335 ریال محاسبه شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/04/05 در سایت www.tsetmc.com بر ان ای وی آن، نسبت P/NAV در تحلیل تبرک 106٫5 درصد است.

تحلیل بنیادی تبرک

روند قیمتی سهام تبرک

مطابق چارت زیر که نمودار قیمتی سهام تبرک را نشان می‌دهد، روند افزایش قیمت تبرک از آبان‌ماه 1398 آغاز شد و در تاریخ 1399/05/14 به بالاترین مقدار (45٬622 ریال) رسید. ارزش بازار این شرکت در تاریخ مذکور بیش از 10 هزار میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر باتوجه به روند کاهشی قیمت این سهم در تاریخ 1402/04/05 قیمت سهام تبرک 15٬240 ریال و ارزش بازار آن در تحلیل تبرک معادل 3٬409 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی
3/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا