بورسوبینار

وبینار بررسی صنایع و سهم‌های مستعد رشد تا پایان سال 1402

انیگما در تاریخ 18 آذر 1402 وبیناری با موضوع صنایع و سهم‌های مستعد رشد تا پایان سال 1402 با حضور آقای علی اسکینی، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صنعت و معدن و آقای سعید خانی‌نژاد، کارشناس ارشد بازار سرمایه برگزار کرد. در ادامه علاوه بر امکان مشاهده ویدئو وبینار، جزئیات مطالب مطرح شده در آن قابل مطالعه هستند.

بررسی وضعیت بازار سرمایه

وبینار با نظر آقای خانی‌نژاد در خصوص تحلیل و بررسی بازار سرمایه آغاز شد. ایشان توضیح دادند که طی 7 روز معاملاتی گذشته، ارزش معاملات به مقدار قابل توجهی افزایش یافت و این موضوع باعث ترغیب بسیاری از معامله‌گران برای ورود به بازار سرمایه شد که اتفاق مثبتی به‌شمار می‌آید. افزایش ارزش معاملات باعث شد پول افراد مجدد به بازار سرمایه هدایت شود. بحث تجدید ارزیابی نیز یکی دیگر از عوامل مورد توجه بود و در این دوره سهم‌های دارایی‌محور بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. از نظر ایشان با وجود افت بازار در روز 18 آذر، ارزش معاملات بازار همچنان جذاب بوده و بازار می‌تواند روند مثبت خود را ادامه دهد.

در ادامه آقای اسکینی درباره وضعیت بازار سرمایه و ورود و خروج نقدینگی اظهار کرد، پس از رشد بازار سرمایه در ابتدای سال، از خرداد ماه تاکنون قیمت‌ها در روند خنثی قرار داشته‌اند. ایشان معتقد بودند باتوجه به شرایط کنونی بازار و اخبار مبنی بر تجدید ارزیابی، می‌توان انتظار داشت شاخص کل بورس به 2,200,000 تا 2,400,000 واحد برسد. برای بهبود روند سرمایه گذاری در بورس و چینش پرتفوی ارزنده تا انتهای سال، می‌توانید ویدئو وبینار را مشاهده کنید.

پیش‌بینی بازار سرمایه در ماه‌های آینده

آقای خانی‌نژاد در درباره پیش‌بینی بازدهی بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها در ماه‌های آینده توضیح دادند:

ارزش معاملات سهام از آبان ماه سال گذشته تاکنون حدود 2500 میلیارد تومان بود که به حدود 10 هزار میلیارد تومان رسید، سپس از نیمه بهمن ماه 1401 شاهد کاهش ارزش معاملات بودیم و پس از آن از اواخر اسفند مجدد بازار رشد خود را آغاز کرد و در اردیبهشت ماه 1402 ارزش معاملات به حدود 18 الی 19 هزار میلیارد تومان رسید.

ایشان معتقد بودند این روند در سال جاری نیز مجدد در حال تکرار شدن است و ارزش معاملات با سرعت خوبی از 5 هزار میلیارد تومان به 8 هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش معاملات در تاریخ برگزاری وبینار (18 آذر 1402) معادل 6 هزار 150 میلیارد تومان است. ایشان محرک این تغییرات را تجدید ارزیابی‌ها می‌دادند و در ادامه اشاره کردند که بحث انتخابات و اخبار مثبت در خصوص بودجه و همکاری دولت با صنایع، بازار بورس را تا انتهای سال جذاب‌تر خواهد کرد. آقای خانی‌نژاد به دلیل الزام شرکت‌ها به تجدید ارزیابی و توجه دولت به سهم‌های دارای تجدید ارزیابی، سرمایه‌گذاری در این سهم‌ها را توصیه کردند. سپس ادامه دادند با وجود اینکه هنوز نشانه‌ای از ورود پول بزرگ به بازار سهام مشاهده نشده، می‌توان به روند مثبت بازار امیدوار بود.

بررسی بازارهای مالی

آقای اسکینی در خصوص بررسی و مقایسه بازارهای مالی مختلف توضیح دادند: شاخص کل بورس از ابتدای سال تا اوایل آذر ماه، حدود 3 درصد و در دو هفته اخیر حدود 5 درصد رشد داشته است که در مجموع می‌توان گفت بازدهی بورس در این مدت 10 درصد بوده است. بازدهی دلار در این بازه زمانی حدود 5 درصد بود. همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، مسکن با 16 درصد رشد مواجه بوده است. در این بررسی‌ها ادامه دادند که سکه 5 درصد و بازار خودرو حدود 10 الی 15 درصد کاهش داشت.

سود شرکت‌های بورسی در سال 1401 حدود 750 هزار میلیارد تومان بوده است. پی بر ای بازار نیز نزدیک مجامع حدود 8 الی 9 واحد بود. در 4 فصل گذشته سود بازار به 900 همت رسیده است. ایشان پیش‌بینی کردند در صورت عدم تغییرات نرخ دلار و تورم، احتمالا تا اردیبهشت سال 1403 سود بازار به حدود 1000 همت خواهد رسید. همچنین میانگین پی به ای بازار در چند سال اخیر 8.5 واحد با سقف و کف حدودی 6.5 و 10 واحد بوده است. پی بر ای بازار در تاریخ 18 آذر 7.5 واحد است. در صورتی که سود نقدی شرکت‌ها را میانگین 60 درصد در نظر بگیریم، انتظار می‌رود که بازار حدود 25 تا 30 درصد بازدهی داشته باشد.

آقای اسکینی ادامه دادند: در فصل مجامع، پیش‌بینی می‌شود که شاخص بورس به حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد برسد و بازار به خودی خود ارزشمند باشد. آمار کسری بودجه و مشکلات دولت نیز احتمالا نتواند جلوی این رشد بازار را بگیرد. همچنین پیش‌بینی کردند در صورتی که تا پایان سال اتفاقات عجیب و ریسک‌های سیاسی به وجود نیاید، قیمت دلار به 56 الی 59 هزار تومان می‌رسد و محرک تمامی بازارها خواهد شد.

در خصوص سکه نیز اشاره کردند که تابع دلار است و انتظار می‌رود بازدهی مشابهی داشته باشد. همچنین به تاثیرات انس جهانی بر سکه اشاره کردند و معتقد بودند که 5 الی 10 درصد اصلاح خواهد داشت و نیمه دوم 2024 مجدد رشد خواهد کرد.

پیش‌بینی بازار مسکن در دو فصل آینده

آقای خانی‌نژاد درباره بازار مسکن در دو فصل آینده و بررسی عوامل مختلف توضیح دادند که با توجه به نرخ فعلی دلار، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران حدود 1500 تا 1600 دلار است؛ این در صورتی است که این مقدار پیش‌تر بین 1000 تا 1200 دلار بوده، بنابراین اکنون با قیمت بالایی معامله می‌شود.

ایشان دلیل کاهش ارزش معاملات مسکن را علاوه بر گرانی زیاد، ناشی از عرضه زیاد و در مقابل تقاضای کم از سوی خریداران اعلام کردند. آقای خانی‌نژاد در این خصوص ادامه دادند: برای تحقق تعادل در بازار، لازم است قیمت مسکن کاهش یابد و به 1200 دلار برسد که سابقه تاریخی نشان داده امکان رخ دادن چنین اتفاقی ممکن نیست؛ یکی دیگر از شرایط تحقق این موضوع افزایش نرخ دلار است تا مجدد قیمت مسکن به 1200 دلار برسد. ایشان پیش‌بینی کردند که افزایش قیمت دلار تا این میزان و تحقق این موضوع، تا پایان سال جاری رخ نخواهد داد.

بازار جهانی و وضعیت اقتصاد جهان

در رابطه با بازار جهانی و وضعیت اقتصاد جهان، آقای خانی‌نژاد به این ترتیب عنوان کردند که بررسی نرخ اوراق باند بلند مدت آمریکا نشان می‌دهد که همواره پیش از هر رکود اقتصادی در جهان، بازدهی اوراق کوتاه مدت (2 ساله) نسبت به اوراق بلند مدت (10 ساله) بیشتر بوده است. همچنین بررسی‌ها ایشان نشان داد اکنون نیز بازدهی اوراق کوتاه مدت نسبت به بلند مدت، بسیار منفی است و این روند را می‌توان نشانه‌ای از ورود جهان به رکود اقتصادی دانست. در این شرایط احتمال عدم پایداری وضعیت اقتصادی و تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای امن بیشتر است. ایشان با توجه به تاریخچه رکودهای گذشته بیان کردند که در هنگام وقوع رکود، قیمت کامودیتی‌ها کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن درآمدهای دولت در بخش‌هایی مانند فروش نفت کاهش خواهد یافت و باعث کسری بودجه می‌شود.

نوسانات طلای بازار

آقای خانی‌نژاد در بررسی روند انس طلا، اظهار داشتند که قیمت طلا پس از چندین سال سقف 2,000 دلاری خود را شکست و آینده قیمت طلا را مثبت پیش‌بینی کردند. ایشان ادامه دادند با توجه به حباب معاملاتی، سکه به نسبت طلا رشد کمتری داشته است؛ اما در حال حاضر با کاهش حباب معاملاتی در بازار سکه، پیش‌بینی می‌شود با توجه به تغییرات انس جهانی، طلا و سکه، هر دو با افزایش قیمت رو به رو شوند.

بررسی صنعت‌های مختلف در بازار سرمایه

آقای اسکینی درباره صنعت‌های بزرگی مانند پتروشیمی، فولاد و خودرو نظرات خود را به شرح زیر بیان کردند:

پالایشگاه‌ها

از اواسط شهریور ماه 1402، نرخ دلار نیما برای شرکت‌های پالایشی از 28 هزار تومان به 37 هزار تومان افزایش یافت که باعث رشد این صنعت شد. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اخیرا شاهد افت کرک اسپرد نسبت به فصل تابستان بوده‌ایم و دغدغه اصلی در این صنعت قیمت نفت است، اما نگرانی زیادی وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌ها در این صنعت با تغییرات کم، تکرار شوند.

فولاد

در صنعت فولاد، شاهد افزایش قیمت جهانی فولاد تا 80 دلار بودیم؛ اما در داخل ایران به دلایلی مانند رکود سنگین و تاثیرات نرخ ارز، حداقل وام‌دهی در بازارها و دیگر عوامل باعث مشکلات در فروش فولاد شد. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود این سیاست‌ها ادامه نداشته باشند و شرکت‌های این صنعت سودآوری خوبی داشته باشند. برای مثال شرکت فولاد مبارکه ممکن است علاوه بر تجدید ارزیابی، سود خوبی را محقق کند. همچنین ایشان بر عملکرد مثبت دیگر شرکت‌هایی فولادی مانند فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد سبزوار اشاره کردند.

خودرو

در صنعت خودروسازی، طول دوره تجدید ارزیابی از 5 سال به 3 سال کاهش یافته است، اما از نظر سودآوری چشم‌انداز مثبتی در چند ماه آینده برای این صنعت وجود ندارد، مگر اینکه قیمت‌گذاری خودروها تغییر پیدا کند.

پتروشیمی

بررسی صنعت پتروشیمی نیز نشان می‌دهد، متانول‌سازها با حاشیه سود ناچیزی فعالیت می‌کنند و تولید‌کنندگان اوره به نسبت شرایط بهتری دارند. در بررسی شرکت‌های پلیمری نیز، باتوجه به عدم افزایش نرخ‌های جهانی محصولات متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه، احتمالا در این شرکت‌ها شاهد کاهش حاشیه سود خواهیم بود.

سیمان

رشد مصرف سیمان در سال جاری، منجر به افزایش حدود 12 درصد تولید سیمان در کشور شد که بسیار قابل توجه بود. این صنعت با حاشیه سود ناخالص حدود 50 درصد، یکی از صنایع پربازده در بازار است. همچنین با وجود پی بر ای تحلیلی پایین شرکت‌های این صنعت و تقسیم سود حدود 90 درصد شرکت‌ها، می‌توان آینده خوبی برای صنعت سیمان متصور شد.

کاشی و سرامیک

همچنین آقای اسکینی معتقد بودند در صنعت کاشی و سرامیک نیز شرایط تقریبا مشابه با صنعت سیمان است و در گزارش‌های ارائه شده، حاشیه سود شرکت‌ها بین 30 تا 35 درصد بوده است.

بررسی صنایع از لحاظ تجدید ارزیابی

آقای خانی‌نژاد در خصوص بررسی صنایع تاکید کردند که سهم‌های بنیادی سهم‌های کم‌ریسک هستند و در بلند مدت بازدهی خوبی دارند؛ اما علاوه بر شرایط بنیادی و سود مجمع یک سهم، در حال حاضر اهمیت توجه به تجدید ارزیابی‌ها در هر صنعت از اهمیت ویژه برخوردار است و نباید تنها به آیتم‌های بنیادی محدود شد. ایشان در صنعت فولاد به سهم‌هایی مانند فسبزوار، فجر و ذوب اشاره کردند.

در حوزه صنعت خودروسازی نیز گفتند، به نظر می‌آید خاور انتخاب بسیار مناسبی باشد. همچنین هلدینگ‌هایی مانند غدیر، پارسان، ونیکی و همچنین سهم‌های فولاد، فارس، فملی، حکشتی به دلیل تجدید ارزیابی‌های اخیر جذابیت زیادی دارند. با توجه به نکات مطرح شده، توصیه می‌شود که در بازه زمانی دو تا سه ماه آینده، مراتب تجدید ارزیابی به صورت دقیق مد نظر قرار گیرد.

معرفی سبد سهام

ضمن ارائه اطلاعاتی کوتاه و کارآمد، آقای اسکینی به معرفی سبد و سهم‌ها به مخاطبان پرداخته‌اند. در این راستا، ترجیح داده‌اند که سبد معرفی شده با کمترین شناوری همراه باشد و سود قابل قبولی را تقسیم کند.

  • ایشان معتقد بودند احتمال تجدید ارزیابی در گروه سیمان وجود دارد و سهم‌هایی مانند ساروم، سفانو، ساوه و ممتازان در این گروه ارزنده هستند.
  • در صنعت فولاد نیز سهم کاوه و در صنعت لاستیک سهم پاسا را به‌عنوان سهام ارزنده معرفی کردند.
  • انتخاب نیز به‌عنوان سهمی دارای تجدید ارزیابی و سود حدود 400 تومان معرفی شد.
  • در بخش هلدینگ‌ها نیز سهام سیتا به دلیل پی به ای حدود 5 به عنوان گزینه‌ای خوب توصیه شد.

آقای خانی‌نژاد نیز درباره سبد سرمایه‌گذاری پیشنهادی اظهار کردند که 30 درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را به دارایی‌های مبتنی بر طلا اختصاص داده‌اند، و این نقطه قطعی در استراتژی سرمایه‌گذاری ایشان محسوب می‌شود. 30 درصد دیگر از پرتفوی ایشان به سهم‌های با P/E تحلیلی کم و DPS بالا تعلق می‌گیرد. 40 درصد باقی‌مانده از سبد ایشان نیز به صندوق‌های اهرمی اختصاص یافته است تا تنوع و توازن در انتخابات سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

در گروه لاستیک، نمادهای پکویر و پکرمان نسبت به پاسا بیشتر مورد توجه ایشان بود و در گروه فلزی ایشان نیز فسبزوار را به‌عنوان سهمی ارزنده معرفی کردند.

5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا