اخبار بورسسود سهام

مجمع شراز؛ میزان سود سهام نقدی شرکت پالایش نفت شیراز

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، حضور در آن و دریافت سود نقدی از شرکت امری جذاب برای سرمایه‌گذاران و سهامداران هر شرکت محسوب می‌شود. شرکت‌ها با برگزاری مجمع به بررسی مسائل مهمی از جمله تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته شرکت، صورت‌های مالی و همچنین تصمیم‌گیری در جهت برنامه‌های آینده شرکت می‌پردازند. این مجمع سالانه با حضور و سهامداران شرکت‌ها در حال برگزاری است. در این مطلب به بررسی مجمع شراز به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر در صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای پرداخته شده است.

  • علاوه بر بررسی مجمع عمومی عادی سالیانه شراز، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی شراز نیز پیشنهاد می‌شود.

مجمع عمومی عادی سالیانه

همانطور که گفته شد، مجمع عمومی عادی سالیانه، گردهمایی مدیران و سهامداران یک شرکت یا سازمان است که به منظور بررسی وضعیت مالی و عملکرد آن شرکت و اتخاذ تصمیماتی مهم همچون تصویب صورت مالی، استماع گزارش حسابرس، تعیین میزان سود تقسیمی و… برگزار می‌شود. تاریخ و مکان برگزاری این مجمع از پیش‌ تعیین شده و از طریق سامانه کدال یا روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی می‌شود. برای شرکت در مجمع باید سهامدار شرکت بود و برای حضور در آن می‌بایست برگ ورود به جلسه دریافت کرد.

در مجمع عمومی عادی سالیانه، مدیر عامل گزارشی تحت عنوان گزارش هیئت مدیره ارائه می‌کند که هدف از آن بررسی عملکرد گذشته شرکت و شرح اطلاعات و برنامه‌های شرکت است. با اتمام مجمع، تصمیمات اتخاذ‌شده در جلسه به طور دقیق در سامانه کدال منتشر می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و درک بهتر قوانین مجمع، مقاله مجمع عمومی عادی سالیانه سودمند خواهد بود.

تاریخ و زمان برگزاری مجمع شراز

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پالایش نفت شیراز منتهی به 1401/12/29 بر اساس آگهی منتشرشده در سامانه کدال مورخ 1402/04/14 درخصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه راس ساعت 10:00 روز دوشنبه تاریخ 1402/04/26 در محل شیراز، کیلومتر 22 جاده شیراز-اصفهان، شرکت پالایش نفت شیراز، سالن همایش برگزار شد.

سهامداران حقیقی با در دست داشتن کارت ملی، شناسنامه و در صورت وجود وکیل، وکالتنامه معتبر و همچنین سهامداران حقوقی با ارائه کارت ملی، معرفی‌نامه (درج شناسه ملی، شماره و تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و شماره ملی نماینده خود در معرفی‌نامه الزامی است) نماینده می‌توانستند در تاریخ برگزاری مجمع از ساعت 9:30 صبح برگه ورود به جلسه را دریافت کنند.

حاضرین در مجمع عمومی سالیانه شرکت پالایش نفت شیراز

  • شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان
  • موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه، از کار افتادگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌های ملی و ادغام‌شده
  • شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری استانی سهام عدالت
  • شرکت سرمایه‌گذاری هامون سپاهان
  • شرکت بازرگانی و تجارت هامون سپاهان
  • شرکت خدمات مدیریت هامون سپاهان
  • سایر سهامداران

دستور جلسه مجمع شراز

در مجمع عمومی شراز در خصوص دستورجلسات زیر تصمیم‌گیری شد:

  • استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) منتهی به 1401/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرسی قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره
  • تعیین پاداش هیئت مدیره
  • سایر موارد

بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع دش و همکاران به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و ایران مشهود به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین این شرکت روزنامه‌های دنیای اقتصاد و خبر جنوب را به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های خود تعیین کرد.

سود نقدی شراز

یکی از موارد مهم و قابل توجه در مجمع، تعیین میزان سود نقدی است. سود نقدی را می‌توان به‌عنوان پاداشی در نظر گرفت که سهامداران در ازای میزان پولی که در آن شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دریافت می‌کنند. این سود بخشی از سود به دست آمده از عملیات شرکت در آن سال مالی است که به طور مستقیم بر بازدهی سهامدار تاثیر دارد. هر شرکت برای پرداخت سود نقدی سیاست مشخصی دارد که برای درک بهتر آن لازم است تاریخچه سود نقدی آن بررسی شود. در ادامه به بررسی تقسیم سود مجمع شراز در سه سال مالی گذشته پرداخته شده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص هر سهم (EPS)سود نقدی هر سهم (DPS)درصد تقسیم سود
1401/12/293٬983 ریال2٬940 ریال٪73
1400/12/292٬480 ریال1٬850 ریال٪74
1399/12/2920٬178 ریال14٬130 ریال٪70

مطابق جدول فوق می‌توان دریافت شراز در سال‌های اخیر بیش از 70 درصد از سود خالص محقق‌شده را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم کرده است.

بازده نقدی سهام شراز

بازده سود نقدی سهم از معیارهای مهم در بررسی و حضور در مجمع شرکت‌ها است که نشان‌دهنده نسبت سود نقدی به قیمت سهم پیش از بسته‌شدن است. این بازده نقدی تا حدودی، کارایی سرمایه‌گذاری در سهام را مشخص می‌کند. تغییرات بازده سود نقدی بر حضور سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه تاثیرگذار است. افزایش بازده معمولا باعث جذب بیشتری از سوی سهامداران و جلب توجه آنان به حضور در مجمع می‌شود. بازده نقدی سود سهام شراز در پایان سال مالی 1402 معادل 17 درصد محاسبه شده است.

نحوه دریافت سود مجمع شراز

مطابق آگهی منتشره در سامانه codal برنامه زمانبندی پرداخت سود نقدی شراز برای سال مالی 1401 به شرح موارد زیر بود:

  • سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام:

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ 1402/06/19 و سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های سجامی دارای مطالبات سنواتی در تاریخ 1402/08/22 توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب اعلام‌شده در سامانه سجام واریز شد.

  • سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام:

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام از تاریخ 1402/08/25 لغایت 1402/12/26 با مراجعه حضوری به هر یک از شعب بانک تجارت سراسر کشور و با ارائه اصل کارت ملی و اعلام کد سهامداری نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام کردند.

  • سهامداران حقوقی دارای کد سجام:

سود مجمع شراز برای سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کد سجام در تاریخ 1402/08/17 توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت شد.

  • سهامداران حقوقی فاقد کد سجام:

سود سهامداران حقوقی و صندوق‎‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجام از طریق واریز به حساب و از تاریخ 1402/08/25 لغایت 1402/12/26 انجام شد.

  • سهامداران حقوقی عمده:

سود سهامداران عمده از تاریخ 1402/06/22 در هفت قسط به حساب معرفی‌شده پرداخت شد.

مدارک لازم جهت دریافت سود مجمع شراز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل نامه شرکت کارگزاری مربوطه (سبدگردان) مبنی بر معرفی سهامدار و اعلام شماره شبا و شماره حساب کارگزاری نزد یکی از بانک‌های کشور بود. همچنین اشخاص حقوقی نیز باید مدارکی مانند نامه رسمی ممهور به مهر شرکت با ذکر شماره ثبت شرکت، کد سهامداری و شماره حساب بانکی (شبا) به نام شرکت و همچنین آگهی روزنامه رسمی مربوط به آخرین تغییرات صاحبان امضای مجاز شرکت ارائه می‌کردند.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا