مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سرچشمه – شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه

تحلیل سرچشمه به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در صنعت فلزات کشور در این مقاله آورده شده است. شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در سال 1366 با هدف گسترش خصوصی‌سازی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه صنعت مس به‌صورت سهامی خاص تاسیس شد. سهام این شرکت در تاریخ 1396/03/28 در بازار عادی فرابورس با نماد سرچشمه مورد معامله قرار گرفت. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت در صنعت مربوطه و همچنین محاسبه NAV و P/NAV آن از طریق مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی و حقوق صاحبان سهام پرداخته شده است. برآورد EPS فوروارد در تحلیل بنیادی سرچشمه از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت سرچشمه

حضور فعال در بازار سرمایه، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار کلیه شرکت‌ها و موسسات، مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید، استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از فعالیت‌های این شرکت سرمایه‌گذاری است. همچنین سرچشمه در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهت خرید مشارکت و در اختیار گرفتن اداره شرکت‌ها و موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی، بازرگانی و ساختمان، خرید و فروش اوراق مشارکت به صورت مستقیم و از طریق مراجع ذیصلاح فعالیت دارد. از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به تشویق و تسهیل سرمایه‌گذاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق عرضه خدمات مشاوره در خصوص ایجاد زمینه مناسب برای مدیریت سرمایه‌گذاری، خرید و فروش کلیه کالاهای بازرگانی و تجاری مجاز، صادرات و واردات هر نوع کالای مجاز اشاره کرد.

مهم‌ترین سهامداران سرچشمه

شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه از واحدهای فرعی صندوق بازنشستگی ملی صنایع مس ایران است. این شرکت با در اختیار داشتن 52٫64 درصد از سهام سرچشمه مهم‌ترین سهامدار آن محسوب می‌شود. سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل سرچشمه مطابق تصویر زیر هستند.

سهامداران سرچشمه

شرکت ملی صنایع مس ایران در حالت تلفیقی به همراه زیرمجموعه‌های خود مالک بیش از 66 درصد از سهام در تحلیل بنیادی سرچشمه است. سایر سهامداران تلفیقی این نماد در محصول سهامداران انیگما قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی

محاسبه و تحلیل NAV سرچشمه

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه ارزش خالص دارایی‌های شرکت‌ (NAV) لازم است. برای به‌دست آوردن NAV در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های بورسی، غیربورسی و حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار گرفته و ارزش‌‌گذاری می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات در افزایش دقت ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی است. سایت تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر ارزش روز پرتفوی بورسی، دارایی‌های غیربورسی سرچشمه را نیز ارزش‌گذاری کرده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل سرچشمه

یکی از مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی بورسی سرچشمه، شرکت صنایع مس افق کرمان است که به تنهایی 1٬252 میلیارد تومان مازاد ارزش برای این شرکت داشته است. سایر شرکت‌های پرتفوی بورسی سرچشمه مطابق تصویر زیر هستند. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی سرچشمه در تاریخ 1402/09/21 مبلغ 1٬459 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل سرچشمه
  • لازم به ذکر است که درصد سهام در سایت انیگما گرد می‌شود؛ بنابراین در قسمت‌هایی که درصد مالکیت صفر نمایش داده شده، مالکیت شرکت کمتر از ۰٫۵ درصد است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سرچشمه

تصویر زیر بخشی از دارایی‌های غیربورسی سرچشمه را بر اساس ارزش‌گذاری‌های انجام‌شده نمایش داده است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی سرچشمه در تاریخ نگارش این مقاله 5٬624 میلیارد تومان است. مطابق تصویر زیر شرکت مهندسی و ساخت فراوری صنایع غیرآهنی مفرغ ساز به طور کامل در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه قرار دارد.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سرچشمه

برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به نکات تحلیلی شرکت‌های زیرمجموعه نیاز است. در ادامه به برخی از نکات در تحلیل سرچشمه برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آن پرداخته شده است:

  • شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس در تاریخ 31 آبان 1402 دارای 7٬400 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 1٬000 میلیارد تومان بوده است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت و مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی، خالص ارزش دارایی‌های آن را می‌توان معادل 9٬300 میلیارد تومان دانست.
  • شرکت سرمایه‌گذاری راهیان سهام مالک 100 درصد سهام شرکت‌های صنعتی و معدنی آریاناران سرچشمه و نوآوران مس تهران است. هم‌چنین این شرکت در تاریخ 31 شهریورماه 1402 دارای پرتفوی بورسی به ارزش 293 میلیارد تومان و بهای تمام‌شده 118 میلیارد تومان است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت می‌توان ارزش آن را معادل 1٬300 میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم (EPS) سرچشمه

سرچشمه علاوه بر کسب درآمد از سرمایه‌گذاری‌های مختلف، از محل سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی خود نیز درآمد حاصل می‌کند. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود در تحلیل بنیادی سرچشمه به بررسی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه

سود هر سهم شرکت صنایع مس افق کرمان در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 مبلغ 1٬064 ریال برآورد شده است. به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود مجموع سود نقدی سرچشمه از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی خود در پایان سال مالی 1402 مبلغ 238 میلیارد تومان باشد.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل سرچشمه

سود نقدی حاصل از برخی شرکت‌های پرتفوی غیربورسی سرچشمه برای سال مالی 1402 محقق شده‌اند. سهم شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه از سود نقدی شرکت آرین ماهتاب گستر بیش از 6 میلیارد تومان است. به‌صورت کلی سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی سرچشمه بیش از 161 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل سرچشمه

صورت سود و زیان سرچشمه

تصویر زیر صورت سود و زیان سرچشمه برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 را نشان می‌دهد. درآمدهای عملیاتی این شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 مبلغ 672 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 حدود 56 درصد افزایش یافته است. همچنین در نیمه نخست سال مالی 1402 سود خالص در تحلیل سرچشمه بیش از 80 میلیارد تومان محقق شده است. مطابق تصویر زیر سود خالص در تحلیل بنیادی سرچشمه تا پایان سال مالی منتهی به 1402/12/29 نزدیک به 422 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان

سود مجمع (DPS) شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه

در حال حاضر سرمایه فعلی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه 765 میلیارد تومان است. مطابق صورت سود و زیان این شرکت در بخش قبل، سود خالص سرچشمه به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1401 مبلغ 590 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه سرچشمه برای دوره مالی مذکور در تاریخ 24 تیرماه 1402 تشکیل شد. بر اساس آنچه در این مجمع گفته شد، سود نقدی سرچشمه به ازای هر سهم 250 ریال است. به ‌عبارتی سرچشمه 42 درصد از سود خالص شرکت را میان سهامداران تقسیم کرد.

سود سرچشمه به شرح جدول زیر برای سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت واریز شد.

سهامدارانزمان پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجاماز تاریخ 1402/05/24از طریق شماره حساب اعلام‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/06/27مراجعه به بانک صادرات با ارائه کارت ملی و کدبورسی
سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها دارای کد سجاماز تاریخ 1402/08/20از طریق شماره حساب اعلام‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/28مراجعه به بانک صادرات با ارائه کارت ملی و کدبورسی، در غیر اینصورت با درخواست کتبی به همراه اعلام شماره حساب بانکی

تحلیل بنیادی سرچشمه

برای محاسبه NAV و تحلیل سرچشمه، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 1٬699 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، ان ای وی هر سهم برای سرچشمه 11٬456 ریال محاسبه شده است. مطابق تصویر زیر نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/09/21 معادل 67٫9 درصد است. همچنین با توجه به EPS تحلیلی پیش‌بینی شده (552 ریال)، نسبت P/E تحلیلی آن 14٫1 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی سرچشمه

نمودار قیمتی سرچشمه

چارت زیر روند معاملاتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه را نشان می‌دهد. سهام مس سرچشمه بعد از مدتی رکود در بهمن ماه 1401 وارد کانال صعودی شد و در تاریخ 1402/04/15 به بالاترین قیمت تاریخی (12٬500 ریال) رسید. ارزش بازار سرچشمه در تاریخ مذکور 9٬562 میلیارد تومان بود. سپس قیمت این سهام کاهش یافت و هم‌اکنون در تاریخ 1402/09/21 در سایت TSE با قیمت 7٬700 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار سرچشمه در زمان نگارش این مقاله 5٬890 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سرچشمه
3/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا