سود سهام

نحوه پیگیری سهام عدالت

سهام عدالت یک طرح دولتی است که اعطای آن از سوی دولت با هدف خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، کاهش مالکیت دولت و فقرزدایی به اقشار مختلف جامعه از سال 1384 آغاز شد. برای مشمولین این سهام، امکان پیگیری ثبت سفارش فروش، مشاهده سهام عدالت و واریزشدن سود سهام عدالت با استفاده از سامانه سهام عدالت فراهم شده است. همچنین با آزادسازی سهام عدالت عده‌ای سهام عدالت خود را از طریق بانک، اپلیکیشن یا کارگزاری به فروش رساندند. برای مشاهده وضعیت دارایی سهام عدالت با کد ملی راه‌های گوناگونی وجود دارد. در ادامه به نحوه پیگیری سهام عدالت از جمله نحوه مشاهده دارایی، استعلام و ارزش سهام عدالت از طریق کدملی، پیگیری واریز و عدم واریز سود سهام عدالت پرداخته شده است.

نحوه استعلام و مشاهده دارایی سهام عدالت

سامانه‌های زیادی از جمله سامانه سجام (sejam.ir) و سامانه سمات (csdiran.ir) برای پیگیری سهام عدالت وجود دارند. افراد پس از ورود به هر یک از سامانه‌های مذکور، با انتخاب سهام عدالت وارد سامانه می‌شوند و با استفاده از سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir می‌توانند به راحتی از جزئیات و اطلاعات مربوط به سهام عدالت خود، از جمله استعلام سهام عدالت مطلع شوند. همچنین افراد در این سامانه می‌توانند با کلیک بر روی گزینه «مشاهده دارایی سهام عدالت»، به صفحه‌ای دسترسی پیدا کنند که از طریق انجام مراحل زیر نسبت به ارزش دارایی خود آگاه شوند.

مشاهده دارایی سهام عدالت

1. سپس با مطالعه شرایط و ضوابط سامانه، باید گزینه متوجه شدم را انتخاب کرد.

تایید ضوابط سامانه سهام عدالت

2. پس از آن صفحه‌ای مطابق تصویر زیر نمایش داده می‌شود که دارندگان سهام عدالت می‌بایست برای پیگیری سهام عدالت کد ملی خود را وارد کرده و گزینه دریافت پیامک اعتبارسنجی را انتخاب کنند.

واردکردن کد ملی

3. با انتخاب این گزینه، باید عبارت امنیتی نمایش داده شده را وارد کرد.

وارد کردن عبارت امنیتی برای پیگیری سهام عدالت

4. با انتخاب گزینه تایید، پیامکی برای دارندگان سهام عدالت ارسال می‌شود که باید آن را در کادر زیر وارد کنند.

واردکردن کد امنیتی

5. برای پیگیری سهام عدالت پس از ورود به سایت، می‌توانند از نوار سمت راست گزینه دارایی سهام عدالت را انتخاب کرده و ارزش دارایی‌های سهام خود را مشاهده کنند.

گزارش دارایی سهام عدالت

نحوه پیگیری سود سهام عدالت

گاهی ممکن است دارندگان سهام عدالت، باتوجه به ثبت‌نام در سامانه سجام، سود خود را دریافت نکرده باشند. بنابراین مطابق روش استعلام سهام عدالت مراحل را سپری کرده و وارد سایت می‌شوند. پس از ورود به سامانه، از منوی سمت راست گزینه وضعیت واریز سود را انتخاب کرده و می‌توانند از وضعیت سهام عدالت خود مطلع شوند.

پیگیری وضعیت واریز سود سهام عدالت

لازم به ذکر است که در این سامانه فقط مبالغ واریزشده از سال 1399 به بعد قابل مشاهده است. مشمولان سهام عدالت برای مشاهده سودهای واریزشده در سال‌های پیش از آن، باید از سایت samanese.ir استفاده کنند که این سایت در حال حاضر در دسترس نیست.

همچنین در سامانه سهام عدالت شرایطی فراهم شده است تا افراد در صورت تمایل به تغییر شماره شبا یا شماره تلفن همراه تحت مالکیت و تائیدشده، پس از ورود به سایت، نسبت به ویرایش آن اقدام کنند.

بسیاری از افراد نیز تمایل دارند پیگیری سهام عدالت خود را از طریق تلفن انجام دهند که شماره پشتیبانی مرکز سهام عدالت 83338 است. این سامانه تلفنی به صورت 24 ساعته پاسخگوی سوالات مردم است.

نکات لازم جهت پیگیری سهام عدالت

برای پیگیری سهام عدالت به نکاتی باید توجه کرد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • سهامدار برای پیگیری هر گونه از مراحل سهام عدالت خود باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و دارای کد سجام باشد. در این راستا می‌تواند در مقاله ثبت نام سجام نحوه ثبت نام در این سامانه را آموزش ببیند.
  • برای ورود به سامانه شماره تلفن همراه بایستی تحت مالکیت فرد و متعلق به همان کدملی باشد.
  • برای ورود به سایت سهام عدالت، وارد کردن اطلاعاتی از جمله کدملی الزامی است.
  • در صورت عدم تطابق کدملی و شماره تلفن همراه، از طریق سامانه سهام عدالت می‌توان شماره تلفن همراه در مالکیت خود را ثبت کرده و سپس نسبت به پیگیری سهام خود اقدام کرد.
  • مسئولیت استفاده از کد تایید پیامک‌شده توسط هر شخص دیگری بر عهده سهامدار است.

جمع‌بندی

یکی از سامانه‌های پیگیری سهام عدالت که مشمولین می‌توانند پیگیری سهام خود را انجام دهند و از وضعیت آن مطلع شوند، سامانه سهام عدالت نام دارد. در این سامانه خدمات گوناگونی از جمله استعلام، مشاهده ارزش دارایی‌ها، وضعیت واریز سود فراهم شده است که در این مقاله مراحل انجام آن به طور کامل آورده شده است.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

one

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا