سرمایه‌گذاری

معرفی صندوق اوج ملت + مقایسه با سبد پیشنهادی انیگما

هدف از تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل پرتفویی از دارایی‌ها و مدیریت آن است. با توجه به پذیرش ریسک موردقبول، مدیریت صندوق تلاش می‌کند تا بیشترین بازدهی ممکن نصیب سرمایه‌گذاران شود. انباشته‌شدن سرمایه در صندوق، مزیت‌های متعددی نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی سرمایه‌گذاران دارد. به این صورت که هزینه به‌کارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین همه سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار کاهش می‌یابد. همچنین، صندوق از جانب سرمایه‌گذاران، کلیه حقوق اجرایی مربوط به صندوق از قبیل دریافت سود سهام و کوپن اوراق بهادار را انجام می‌دهد و در نتیجه سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار برای انجام سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. در نهایت امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع‌تر دارایی‌ها فراهم شده و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذ‌اری کاهش می‌یابد. در این مقاله به معرفی یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به نام صندوق اوج ملت پرداخته شده است.

معرفی صندوق اوج ملت

صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت در تاریخ 1391/04/11 با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت خود را آغاز کرد. این صندوق با شماره 1,1075 نزد سبا به ثبت رسیده است. عملکرد این صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. صندوق وجوه سرمایه‌گذاران را در سبدی از دارایی‌ها تجمیع کرده و تلاش می‌کند آن‌ها را با هر میزان از دارایی (حداقل یک میلیون تومان)، در سبدی متنوع از اوراق بهادار؛ شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی، سرمایه‌گذاری کند. برخورداری از سود روزشمار، بدون نرخ شکست و امکان فعال‌سازی سرمایه‌گذاری مجدد سود از مهم‌ترین مزایای این صندوق به شمار می‌رود. در حال حاضر کل خالص ارزش دارایی‌های این صندوق از زمان تاسیس تاکنون ۱۶۲,۸۸۶,۴۵۷,۳۸۹,۵۹۶ ریال است.

ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت

در تصویر زیر مطابق اساسنامه صندوق اوج ملت، ترکیب دارایی‌های آن نشان داده شده است. نمودار زیر نشان می‌دهند این صندوق بیش از 61 درصد از دارایی‌های خود را در اوراق مشارکت و بیش از 28 درصد از آن را در سپرده‌های بانکی و الباقی را در سایر بخش‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

نمودار ترکیب دارایی‌های صندوق اوج ملت

ارکان صندوق اوج ملت

یکی از اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری در یک صندوق شناخت آن است. فعالیت این صندوق تحت نظارت سبا انجام شده و متولی صندوق نیز به طور مستمر فعالیت آن را زیر نظر دارد. مدیریت دارایی‌های صندوق که عمدتا شامل اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌شود، توسط مدیر سرمایه‌گذاری صندوق انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران نیز در ازای سرمایه‌گذاری در این صندوق گواهی سرمایه‌گذاری دریافت می کنند. در ادامه ارکان اصلی این صندوق آورده شده است.

مدیر صندوقتامین سرمایه بانک ملت
متولی صندوقشرکت مشاور سرمایه‌گذاری سهم آشنا
حسابرسموسسه حسابرسی بیات رایان
مدیر ثبتتامین سرمایه ملت
ضامن نقدشوندگی اولبانک ملت (سهامی عام)
نوع صندوقبا صندوق درآمد ثابت با پیش‌بینی سود

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اوج ملت

  1. برخورداری از سود روز شمار (امکان دریافت اصل سرمایه به همراه سود روز شمار تا زمان ابطال)
  2. سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسک
  3. نقدشوندگی بالا
  4. دارای ضامن نقدشوندگی معتبر
  5. سهولت در سرمایه‌گذاری
  6. امکان فعال‌کردن گزینه سرمایه‌گذاری مجدد (امکان دریافت سود از سود)

نحوه محاسبه سود صندوق اوج ملت و چگونگی پرداخت آن

در حال حاضر حدود حدود 13 هزار نفر در صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دوره تقسیم سود ندارند و سود حاصله بر قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری افزوده می‌شود. اما سود سرمایه‌گذاری در این صندوق به صورت روز شمار و بدون نرخ شکست است. این سود به صورت ماهانه محاسبه می‌شود و در 31ام هر ماه به حساب مشتریان پرداخت می‌شود. در جدول زیر میزان سود این صندوق از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا تیرماه ۱۴۰۳ آورده شده است.

تاریخ تقسیم سودتعداد واحدهاسود تقسیمی هر واحدکل سود تقسیم‌شدهبازدهی
۱۴۰۳/۰۴/۳۱۱۵۲,۶۲۳,۰۶۹۲۱,۱۷۶۳,۲۳۱,۹۴۶,۱۰۹,۱۴۴۲۷.۹۸
۱۴۰۳/۰۳/۳۱۱۵۵,۷۴۴,۴۵۰۲۱,۱۷۶۳,۲۹۸,۰۴۴,۴۷۳,۲۰۰۲۷.۹۸
۱۴۰۳/۰۲/۳۱۱۵۳,۵۴۰,۴۷۲۲۱,۱۷۹۳,۲۵۱,۸۳۳,۶۵۶,۴۸۸۲۷.۹۹
۱۴۰۳/۰۱/۳۱۱۵۹,۱۴۴,۸۹۰۲۳,۵۷۷۳,۷۵۲,۱۵۹,۰۷۱,۵۳۰۲۷.۵۱
۱۴۰۲/۱۲/۲۵۱۵۲,۰۴۸,۱۱۳۱۶,۸۱۵۲,۵۵۶,۶۸۹,۰۲۰,۰۹۵۲۷.۵۷
۱۴۰۲/۱۱/۳۰۱۵۷,۳۸۶,۹۰۸۱۹,۳۱۵۳,۰۳۹,۹۲۸,۱۲۸,۰۲۰۲۶.۲۱
۱۴۰۲/۱۰/۳۰۱۷۱,۸۰۰,۵۸۴۱۹,۳۱۶۳,۳۱۸,۵۰۰,۰۸۰,۵۴۴۲۶.۲۱
۱۴۰۲/۰۹/۳۰۱۷۱,۵۵۲,۰۷۰۱۹,۳۱۶۳,۳۱۳,۶۹۹,۷۸۴,۱۲۰۲۶.۲۱
۱۴۰۲/۰۸/۳۰۱۷۰,۹۲۷,۱۰۱۱۹,۲۰۹۳,۲۸۳,۳۳۸,۶۸۳,۱۰۹۲۶.۰۵
۱۴۰۲/۰۷/۳۰۱۸۳,۷۱۸,۴۷۰۱۹,۱۸۵۳,۵۲۴,۶۳۸,۸۴۶,۹۵۰۲۶.۰۱
۱۴۰۲/۰۶/۳۱۱۷۸,۴۹۰,۳۶۹۱۹,۷۰۵۳,۵۱۷,۱۵۲,۷۲۱,۱۴۵۲۵.۸۳
۱۴۰۲/۰۵/۳۱۱۷۶,۹۷۹,۹۰۳۱۹,۶۲۸۳,۴۷۳,۷۶۱,۵۳۶,۰۸۴۲۵.۷۲
۱۴۰۲/۰۴/۳۱۱۸۶,۲۱۳,۳۰۶۱۹,۵۴۳۳,۶۳۹,۱۶۶,۶۳۹,۱۵۸۲۵.۵۹

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت

سرمایه‌گذاری در صندوق اوج ملت به دو صورت حضوری و غیرحضوری امکان‌پذیر خواهد بود.

  • در روش حضوری، سرمایه‌گذاران در ساعات اداری به نزدیک‌ترین شعبه بانک ملت مراجعه کرده و سرمایه‌گذاری خود را انجام می‌دهند.
  • در روش غیرحضوری و آنلاین سرمایه‌گذاران می‌توانند به سامانه فراسود ملت به آدرس farasood.ir مراجعه کرده و پس از واریز وجه و دریافت رسید، درخواست‌های صدور خود را ثبت کنند. حتی از همین سایت امکان ابطال واحدهای صندوق نیز امکان‌پذیر است.

هزینه صدور هر واحد سرمایه‌گذاری در این صندوق ۱,۰۱۵,۸۶۵ ریال و هزینه ابطال هر واحد سرمایه‌گذاری نیز مبلغ ۱,۰۱۵,۰۲۸ در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است سقفی برای سرمایه‌گذاری در این صندوق وجود ندارد. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری درصندوق اوج ملت برای اولین سرمایه‌گذاری یک میلیون تومان است. در دفعات بعدی حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری 100 هزار تومان خواهد بود.

بررسی میزان بازدهی صندوق اوج ملت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندوق، میزان بازدهی آن در بازه‌های زمانی مختلف است. بازده صندوق مذکور تا تاریخ 1403/05/22 به صورت روزانه 0.067 درصد، به صورت هفتگی 0.473 درصد، ماهانه 2.018 درصد، سه ماهه 6.045 درصد، شش ماهه 12.023 درصد و یک ساله 23.783 درصد بوده است.

لازم به ذکر است بازده این صندوق از آغاز فعالیت تا زمان نگارش این مقاله 254.707 درصد محاسبه و نرخ سود تقسیمی این صندوق به صورت سالیانه 25 درصد (معادل 28.07 درصد) پیش‌بینی شده است. در ادامه نمودار مقایسه‌ای بازده صندوق و بورس از ابتدای تاسیس مشاهده می‌شود.

نمودار مقایسه‌ای بازده صندوق و بورس از ابتدای تاسیس

مقایسه بازدهی صندوق اوج ملت با سبد پیشنهادی انیگما

با توجه به اینکه صندوق‌های درآمد ثابت مناسب افراد ریسک‌گریز هستند، بسیاری از افراد تمایل به سرمایه‌گذاری با سودی بیشتری دارند. بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، تا حدود زیادی این انتظار سرمایه‌گذاران را برآورده می‌کند، اما سرمایه‌گذاری در آن نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارد. به همین منظور سبد پیشنهادی انیگما شامل ۵ سهم ارزنده برای سرمایه‌گذاری در بورس است که به‌صورت هفتگی توسط شرکت انیگما منتشر می‌شود. اساس انتخاب این سهم‌ها تحلیل بنیادی هستند و در تحلیل بنیادی هر یک از سهم‌های معرفی‌شده نیز همراه با پرتفوی بورسی ارائه می‌شوند.

مطابق آخرین اطلاعات آماری سایت انیگما، بازدهی سبد پیشنهادی در سال 1402 معادل 60.4 درصد و بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت در همین بازه معادل 21 درصد بوده است. بنابراین با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت بازدهی سبد پیشنهادی حدود 39 درصد بیشتر است. لازم به ذکر است بازدهی شاخص کل نیز در سال 1402 تنها 8.8 درصد بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بهترین بازدهی در سال گذشته متعلق به سبد پیشنهادی انیگما بوده است.

ناممیزان بازدهی در سال 1402
سبد پیشنهادی انیگما60.4 درصد
صندوق اوج ملت21 درصد
شاخص کل8.8 درصد

تصویر زیر بازده سبد پیشنهادی انیگما و شاخص کل بورس را از ابتدای تاسیس تا 20 مردادماه 1403 نشان می‌دهد.

درصد بازدهی سبد پیشنهادی انیگما و شاخص کل

بازدهی سبد پیشنهادی انیگما از زمان تاسیس (۱۳۹۹/۰۷/۲۶) تا زمان نگارش این مقاله حدود 428 درصد و بازدهی صندوق از زمان شروع فعالیت (سال 1391) تاکنون 254.707 درصد محاسبه شده است.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا