تحلیل‌ بنیادی

تحليل بنیادی مديريت – شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری

تحلیل مدیریت به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری یکی از نهادهای مالی کشور است. فعالیت اصلی این شرکت خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی است. بالاترین میزان سهم پرتفوی شرکت متعلق به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، صنایع شیمیایی و فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی، دارویی، بانک‌ها و موسسات اداری است. این شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار با نماد مدیریت شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت و محاسبه NAV و EPS تحلیلی سهام آن در تحلیل بنیادی مدیریت پرداخته شده است.

  • در مقاله تحلیل بنیادی چیست انواع رویکردها و پیش‌نیازهای تحلیل بنیادی توضیح داده شده است.

نگاهی بر فعالیت شرکت در صنعت سرمایه‌گذاری

موضوع فعالیت این شرکت شامل موارد زیر هستند:

  • سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و سایر انواع اوراق بهادار
  • سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گران‌بها، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز
  • سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی
  • ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه اعم از تضمین نقدشوندگی و بازارگردانی اوراق بهادار، تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار و مشارکت در ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری از لحاظ ارزش روز، هفدمین شرکت سرمایه‌گذاری در فرابورس به‌شمار می‌آید. در ادامه تحلیل مدیریت، نمودار فعالیت این شرکت در صنایع مختلف قابل مشاهده است.

سهم شرکت از بازار

ترکیب سهامداران مدیریت

شرکت‌های گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه‌گذاری آتیه صبا سهامداران عمده در تحلیل بنیادی مدیریت هستند. تصویر زیر ارزش سهام هر یک را طبق ارزش روز در تاریخ 1402/07/09 نشان می‌دهد.

سهامداران در تحلیل مدیریت

صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان شرکت مادر گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری و برخی دیگر از سهامداران مدیریت، به‌صورت تلفیقی مالکیت بیش از 70 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. با مراجعه به مرجع تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سایر سهامداران تلفیقی این نماد نیز وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری

ریسک‌ها

براساس ماهیت فعالیت شرکت، ریسک‌هایی نظیر ریسک نوسان نرخ بهره، ریسک نوسان نرخ ارز، ریسک قیمت نهاده‌های تولید و محصولات و همین‌طور ریسک سیاست‌های بین‌المللی از مهم‌ترین رویدادهای موثر بر شرکت هستند.

برای مثال سهم بالایی از پرتفوی شرکت را شرکت‌های فعال در حوزه استخراج و تولید کالاهایی تشکیل می‌دهد که قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس قیمت‌های جهانی انجام می‌شود. از سوی دیگر تعیین مواردی نظیر نرخ گاز خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی و بهره مالکانه معادن که بخش عمده بهای تمام‌شده این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد، در اختیار دولت است. این موارد موجب شده است که چشم‌انداز فروش و بهای تمام‌شده شرکت‌ها برای افق‌های زمانی مختلف مبهم و امکان برنامه‌ریزی دقیق برای سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها دشوار باشد. با بررسی ترکیب پرتفوی شرکت به تفکیک صنایع شاید بتوان بیشتر به این موضوع پی برد.

محاسبه و تحلیل NAV مدیریت

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی (NAV) آن‌ها محاسبه شود. برای تحلیل بنیادی مدیریت و محاسبه NAV این شرکت، مازاد ارزش پورتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل مدیریت

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی مدیریت را نشان می‌دهد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی این شرکت در تاریخ 1402/07/09 مبلغ 676 میلیارد تومان است و ارزش بازار این نمادها طبق قیمت روز از سایت TSE استخراج شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی مدیریت

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی مدیریت

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت نسبت به سایر دارایی‌های آن ناچیز بوده و تاثیری در محاسبه NAV این شرکت ندارد.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی مدیریت

سود هر سهم (EPS) مدیریت

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری علاوه بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام این شرکت سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل مدیریت

سود نقدی حاصل برخی از شرکت‌های پرتفوی بورسی مدیریت برای سال مالی 1402 محقق شده‌اند. سهم شرکت از سود نقدی سال 1401 شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بیش از 43 میلیارد تومان و از سود نقدی شرکت ملی صنایع مس ایران 10 میلیارد تومان محقق شده است. به‌صورت کلی سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی مدیریت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 134 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت

سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در پایان دوره 12 ماهه منتهی به آذرماه 1402 مبلغ 90 میلیون تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی مدیریت

تصویر زیر صورت سود و زیان مدیریت برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/31 را نشان می‌دهد. درآمد سود سهام این شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 25 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 حدود 14 درصد افزایش یافته است. همچنین در نیمه اول سال مالی 1402 سود خالص مدیریت نزدیک به 86 میلیارد تومان است. سود خالص شرکت تا پایان سال مالی منتهی به 1402/09/30 معادل 195 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل مدیریت

نسبت‌های مالی در تحلیل مدیریت

سود خالص به ازای هر سهم مدیریت در پایان سال مالی منتهی به 30 آذر 1401، 889 ریال بوده است. باتوجه به جدول زیر نسبت P/E ttm مدیریت در دوره 6 ماهه منتهی به خردادماه 1402، 4٫3 واحد است. سایر نسبت‌های مالی مانند P/B و P/S مدیریت و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت در دوره‌های مالی گذشته به‌شرح جدول زیر است.

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری

سود مجمع (DPS) مدیریت

سرمایه شرکت در تاریخ 1401/10/11 از مبلغ 1٬500 میلیارد ریال به مبلغ 3٬000 میلیارد ریال افزایش یافت. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تاریخ 8 بهمن‌ماه 1401 برگزار شد. جدول زیر سود خالص مدیریت و درصد تقسیم آن برای سه سال مالی را نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهEPS (ریال)DPS (ریال) درصد تقسیم سود
1401/09/30889700٪78
1400/09/303٬3341٬650٪49
1399/09/304٬4014٬400٪99

سود مدیریت مطابق جدول زمان‌بندی زیر به سهامداران این شرکت پرداخت شد.

شرحتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی سجامی1401/12/08از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز به حساب اعلامی
سهامداران حقیقی غیرسجامی1401/12/08با اعلام شماره حساب به اداره امور سهام
سهامداران حقوقی سجامی1402/02/23از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز به حساب اعلامی
سهامداران حقوقی غیرسجامی1402/02/23با اعلام شماره حساب به اداره امور سهام

تحلیل بنیادی مدیریت

برای محاسبه NAV مدیریت حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 755 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی این شرکت بر تعداد سهام شرکت NAV هر سهم مدیریت 4٬772 ریال محاسبه می‌شود. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/09 بر ای پی اس تحلیلی شرکت (651 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل مدیریت 5٫1 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی مدیریت

نمودار قیمتی مدیریت

سهام مدیریت برای اولین‌بار در تاریخ 20 مردادماه 1400 عرضه شد. قیمت سهام مدیریت در آغاز با سرعت زیادی افزایش یافت و در تاریخ 1400/06/27 به بالاترین مقدار (12٬232 ریال) با ارزش بازار 1٬834 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهام با 72 درصد کاهش در تاریخ 1402/07/09 با قیمت 3٬322 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار مدیریت در زمان نگارش این مقاله هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام شرکت

سوالات متداول

مهم‌ترین سهامداران مدیریت چه کسانی هستند؟

گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه‌گذاری آتیه صبا با مالکیت 30٫62 و 27٫65 درصد سهامداران عمده مدیریت هستند.

NAV مدیریت چقدر است؟

تحلیلگران انیگما NAV مدیریت را در تاریخ 1402/07/09، 4٬772 ریال محاسبه کرده‌اند.

P/NAV مدیریت چقدر است؟

P/NAV مدیریت در زمان نگارش این مقاله حدود 69٫6 درصد برآورد شده است.

ای پی اس مدیریت چقدر است؟

EPS در تحلیل مدیریت برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 651 ریال برآورد شده است.

3.7/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا