بورسوبینار

ویدئو وبینار بررسی چشم‌انداز بازارها تا پایان سال 1402

وبینار بررسی چشم انداز بازارها تا پایان سال جاری، توسط آقای رضاییان، مدیرعامل انیگما و آقای طاهری ، مدیر عامل کارگزاری حافظ در 13 آبان 1402 با همراهی حدود 700 شرکت‌کننده برگزار شد. سوالاتی در این وبینار مطرح شد که درباره دیدگاه‌ها و پیشنهادات نسبت به وضعیت بازارها بود. در ادامه به طور کامل به جزییات و نتیجه‌گیری‌های انجام شده در این وبینار پرداخته شده است.

بررسی بازارها در سال 1402

آقای طاهری توضیح داد که بازار سرمایه، در ۶ ماه نخست سال جاری، بازدهی ۸.۲ درصد داشته و این رشد در فصل بهار به ۱۱ درصد افزایش یافت. اما در فصل تابستان به طور نامطلوبی با افت ۲.۵ درصد به ۸ درصد رسید.

همچنین شاهد تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد نیز بودیم و نرخ ارز ۱.۸ درصد رشد داشت. اما در بازار سکه شاهد افت 7 درصدی بودیم. بیشترین افت در بازار خودرو رخ داده است که با ۱۷ درصد کاهش، بالاترین افت بازارها را تجربه کرد.

بررسی وضعیت بازار ارز و سرمایه در سال 1402

ایشان در خصوص اقتصاد کلان ادامه دادند، پس از تورم زیادی که در سال 1401 شاهد بودیم، وضعیت اقتصادی کشور در 6 ماهه ابتدای سال 1402 و تحت تأثیر شرایط سیاسی و توافقات با کشورهایی مانند چین و عربستان، بازار ارز از تاثیرات افزایش نرخ تورم خارج شد. از دیگر علت‌های کنترل شرایط تورمی نیز به توافقات محدود با آمریکا اشاره داشتند.

از سوی دیگر چندین سال به دلیل تحریم‌ها، امکان استفاده از منابع زیادی وجود نداشت. به تازگی منابعی در بانک‌های قطر آزاد شد که بانک مرکزی از این منابع بهره‌بری کرد و نرخ ارز را تحت کنترل قرار داد.

بر اساس شرایط منطقه، نرخ دلار دارای نوسان ۱۰ درصدی بوده است و با تدابیر صورت گرفته، تا حد زیادی تحت کنترل قرار گرفته است. به صورتی که توافقات انجام شده و منابعی که آزاد شده‌اند، باعث رشد نقدینگی و رشد پای پولی شده‌اند. این امر منجر شد دولت برای تامین کسری بودجه به سراغ شرکت‌های بورسی نرود و شرایط برای این شرکت‌ها بهتر باشد.



تغییرات شاخص کل در سال 1402

آقای طاهری در مورد بازار سرمایه در سال 1402 ادامه دادند: در ماه اردیبهشت سال جاری، شاخص بازار سرمایه به ۲ میلیون و 600 هزار واحد رسید و سپس به محدوده یک میلیون و 900 هزار واحد کاهش یافت.

واضح است که شاخص کل با روند نرخ ارز در بازار غیررسمی همپوشانی داشته‌اند. باتوجه به اینکه انتظارات تورمی کاهش یافته است، نمی‌توان در بازار سرمایه نیز توقع رشد چشمگیری داشت. مدیریت جدید بانک مرکزی با موفقیت، نرخ ارز را مدیریت کرد و تغییرات سایر بازارها نیز به طور موازی به دلیل این مدیریت، تا حدودی کنترل شدند.

ایشان در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات بازار ارز بنابر واقعیت اقتصادی بوده یا باید این موضوع را به عنوان نتیجه مدیریت و کنترل دانست؟ گزینه دوم یعنی کنترل و مدیریت را انتخاب کرد. ایشان ادامه دادند که البته موضوعاتی مانند توافقات غیررسمی با آمریکا، توافق‌های بین‌المللی با کشورهایی مانند چین، به عنوان یکی از ابر قدرت‌های اقتصادی جهان و همچنین توافق با عربستان نیز در این مورد بی‌تاثیر نبوده است.

پیش‌بینی نرخ ارز تا پایان سال جاری

آقای طاهری معتقد بودند نرخ ارز تا اواخر سال جاری رشد زیادی نخواهد داشت و ممکن است به دلیل مسائلی مانند جنگ در مناطق غزه و اسرائیل و همچنین عدم ثبات در منطقه خاورمیانه، نرخ ارز تا پایان سال جاری دچار نوسانات کمی شود. باتوجه به سخنان سید حسن نصرالله و تحلیل وضعیت کنونی، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال، نوسانات نرخ ارز حدوداً ۷ یا ۸ درصد باشد.

تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه

آقای رضاییان، مدیر عامل شرکت انیگما، درخصوص تأثیر نرخ ارز بر بازار اظهار کردند که ۹۰ درصد ارزش بازار سهام مرتبط با شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که بر شرکت‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، است. از این مقدار نیز ۸۰ درصد مربوط به صنایع پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزی است. یعنی حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از سودهای مستقیم و غیرمستقیم بازار توسط این چهار صنعت ایجاد می‌شود. فروش این شرکت‌ها عمدتا دلاری است و این موضوع نشان‌ می‌دهد که نوسانات دلار از مهم‌ترین عوامل موثر در سودآوری این شرکت‌ها و به‌صورت کلی بازار سرمایه است.

تاثیر شرایط سیاسی و امنیتی بر بازار سرمایه

آقای رضاییان در مورد تأثیر شرایط سیاسی و امنیتی بر بازار، اشاره کردند که در 20 سال اخیر شاهد 5 مرحله افزایش نرخ ارز شدید بودیم. تجربه نشان می‌دهد در تمامی این افزایش‌ها، نقدینگی که به مرور افزایش پیدا کرده، در یک بحران سیاسی و امنیتی خود را در قیمت دلار نشان داده است. این نوع اتفاقات عموما غیرقابل پیش‌بینی هستند و نمی‌توان آنها را به‌راحتی پیش‌بینی کرد. به عبارت دیگر، برای پیش‌بینی کنونی بازار، بهتر است از موضوعات بحرانی که غیرقابل پیش‌بینی هستند، صرف‌نظر شود.

ارزش بازار معمولاً ناشی از سود شرکت‌های تولیدی است. سود این شرکت‌ها نیز به عوامل مختلفی مانند نرخ دلار و نرخ جهانی فلزات، محصولات شیمیایی ، نفت و… وابسته است. ایشان با مفروضات در نظر گرفته شده و پیش‌بینی‌های انجام شده در سال جاری، سود شرکت‌های تولیدی را حدود ۶۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. در این محاسبات پی بر ای فوروارد 6.5 واحد محاسبه شده است. در این مفروضات میانگین قیت دلار در این سال 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است. با این مفروضات، سطح تعادلی بازار بین ۶ تا ۸ واحد و بازه تعادلی شاخص بین یک میلیون و نهصد هزار تا دو میلیون و چهارصد هزار واحد است.

اگر نرخ دلار ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شود، سود شرکت‌های تولیدی به حدود ۸۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در نتیجه سقف و کف شاخص کل به دو میلیون و دویست هزار تا دو میلیون و هشتصد هزار واحد تبدیل می‌شود. این تغییر نسبت به مقدار اولیه، به معنای دستیابی به یک رشد چهل درصدی است. ایشان در انتها افزودند در صورت تصویب تجدید ارزیابی اجباری در مجلس، می‌تواند روند بازار متحول شود و اتفاقات بزرگتری در این بازار رقم بخورد.

تاثیر بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه

آقای طاهری در تائید صحبت‌های آقای رضائیان ادامه دادند نرخ ارز یکی از عوامل اساسی در تأثیرگذاری بر بازار سرمایه است. او اظهار کرد که شرایط ناامنی در منطقه خاورمیانه ممکن است تأثیر منفی بگذارد و بازار سرمایه نمی‌تواند به رشد بالایی برسد و پیشرفت کند.

به نظر آقای طاهری یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر آینده بازار سرمایه حجم و ارزش معاملات است. اما هم‌اکنون در اکثر سهم‌ها چه در عرضه و چه در تقاضا عمق سفارش‌ها کم است و یکی از عوامل خیلی مهم و تاثیرگذار ورود نقدینگی است. اتفاقات سال 99 در بازار سرمایه، به خصوص برای سرمایه‌گذاران خرد موجب بی‌اعتمادی شده است و این اعتماد به سختی بازیابی می‌شود. ایشان ادامه دادند بودجه نیز می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر روند بازار سرمایه باشد.

پیش‌بینی آینده صنایع مختلف در بازار سرمایه

آقای طاهری در اواخر سال ۱۴۰۱، پیش‌بینی‌ای در خصوص پیشرو بودن صنعت غذایی ارائه دادند، که تا حدودی درست بود. به نظر ایشان باتوجه به اینکه فروش در این صنعت داخلی است، تحریم‌ها نمی‌تواند فروش شرکت‌های فعال در این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد و سرمایه‌گذاری در سهم‌های این صنعت مانند غکورش کم ریسک است.

ایشان ادامه دادند در میان گزارش‌های منتشر شده در صنعت بانک، بانک ملت گزارش خوبی ارائه داده است. این بانک توانایی کسب سودی به میزان ۲۰۰ تومان را دارد و و هم اکنون پی بر ای این بانک 2.8 است و به نظر ایشان می‌تواند به کمتر از 2.5 واحد نیز برسد و نسبت به سایر بانک‌ها ارزنده‌تر است. آقای طاهری، در سایر صنایع نمادهایی مانند وسپه، سرچشمه، شکام، تاصیکو، فولاد ، فملی و فزر را دارای پتانسیل رشد دانست.

روند آینده صنایع و سهام در سال 1402

در ادامه آقای رضاییان باتوجه به گزارش‌های 6 ماهه منتشر شده به تحلیل و پیش‌بینی صنایع و سهام در آینده پرداختند. ایشان توضیح دادند که محرک رشد شرکت‌ها می‌تواند بر مبنای دارایی یا بر مبنای سودآوری باشد.

برای شرکت‌هایی که بر مبنای سودآوری فعالیت می‌کنند، رشد دلار به‌عنوان یک محرک است که تاثیر آنی خود در صنایع کامودیتی‌محور مانند صنایع فلزی و معدنی نشان می‌دهد و سپس با یک واسطه در برخی صنایع مانند سیمانی و کانی‌ها تاثیر خود را نشان دهد.

از نظر ایشان برای شرکت‌های دارایی‌محور، تجدید ارزیابی اجباری می‌تواند به تغییرات ناگهانی منجر شود. در این میان شرکت‌هایی که نسبت P/NAV کمتر از 30 الی 40 درصد دارند، از ارزندگی بیشتری برخوردار هستند. بانک‌ها، شرکت‌های تجهیزاتی و شرکت‌های مخابراتی می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. باتوجه به این دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه انجام دهند.

بررسی گزارش ۶ ماهه شرکت‌های تولیدی

در بررسی گزارش ۶ ماهه شرکت‌های تولیدی توسط انیگما، اطلاعات مهمی ارائه شده‌ است. در این گزارش صورت سود و زیان صنایع مختلف در فصل تابستان 1402 مورد بررسی قرار گرفته و مقایسه با دوره‌های گذشته انجام شده است. گزارش ارائه شده نشان می‌دهد که فروش شرکت‌های تولیدی در تابستان 1402 معادل ۷۹۷ همت، بهای تمام شده 602 همت و سود خالص حاصل شده ۱۶۱ همت بوده است. در مقایسه این دوره با و دوره مشابه سال گذشته می‌توان مشاهده کرد که فروش 10 درصد افزایش یافته است، اما سود خالص تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است و حاشیه سود ناخالص از 27 درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

آقای رضاییان پیش‌بینی کرد که این مقدار دوباره کاهش پیدا می‌کند که این می‌تواند به‌عنوان یک هشدار برای شرکت‌های تولیدی در بازار تلقی شود. این مسئله ممکن است نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده‌ای برای این شرکت‌ها باشد و نیاز به بررسی دقیق‌تر و اقدامات تصحیحی دارد.

بررسی رشد سود ناخالص در صنایع

با بررسی آقای رضاییان درباره رشد سود ناخالص در این صنایع نتیجه‌گیری‌های زیر حاصل شد:

  • فلزات اساسی: سود ناخالص تابستان امسال در این صنعت نسبت به تابستان سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، که دلیل آن رشد نرخ بیلت بوده است.
  • فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای: در این صنعت سود ناخالص نسبت به بهار 109 درصد رشد داشته است.
  • کانی‌های فلزی: افت‌هایی در این صنعت رخ داده است که دلیل آن مشکلات استخراج مواد معدنی و تأثیر ضرایب زنجیره در قیمت‌گذاری جهانی فولاد است. با بررسی مشخص شد که این صنعت به نصف شدن سود ناخالص نسبت به فصل بهار رسیده است.
  • صنعت نیروگاه: با بررسی مشخص شد که افت‌هایی نیز در این صنعت رخ داده است.
  • صنعت لاستیک: در این صنعت تحولات مثبتی اتفاق افتاده و سود این صنعت نسبت به فصل تابستان سال گذشته، چهار برابر شده است.

محصولات شیمیایی: سود ناخالص این صنعت نسبت به بهار ۱۶ درصد کاهش یافته است که دلیل آن نرخ پایه تعیین شده محصولات در بورس کالا است.

چه صنایعی در پاییز 1402 برای سرمایه گذاری بهتر هستند؟

آقای طاهری در پاسخ به این سوال که چه صنایعی در آینده پتانسیل رشد خواهند داشت، به صنعت کاشی و سرامیک اشاره کرده. ایشان گفت: باتوجه به قیمت‌گذاری دستوری دولت که نمی‌تواند هیچ دخل و تصرفی در آن وجود داشته باشد، این صنعت می‌تواند در آینده پیشرو باشد. همچنین به شرکت‌هایی مانند کاشی الوند، حافظ و کسری به عنوان نمونه‌هایی از شرکت‌های پیشرو در این صنعت اشاره کردند.

آقای رضاییان در پاسخ به این سوال همانطور که پیش‌تر مطرح کردند، تاکید کردند در صورتی که تجدید ارزیابی اجباری، وجود داشته باشد، شرکت‌هایی که نسبت (P/NAV)  کمتر از 30 درصد داشته باشند، به عنوان شرکت‌های پیشرو برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود. از این صنایع نیز به بانک‌ها، شرکت‌های تجهیزاتی و شرکت‌های مخابراتی اشاره کرد.

در شرکت‌های وابسته به سودآوری صنایعی همچون سیمان، پتروشیمی، فلزات و معادن را به‌عنوان گزینه‌های خوب سرمایه‌گذاری معرفی کردند و سپس ادامه دادند صنعت معادن مخصوصا شرکت‌های سنگ‌آهنی ممکن است ریسک بیشتری داشته باشند. اما صنایع پتروشیمی و فلزات پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. در زنجیره فولاد شرکت‌هایی که گندله را به آهن اسفنجی تبدیل می‌کنند یا برخی شرکت‌هایی که در تولید ورق گالوانیزه فعالیت می‌کنند شرایط بهتری نسبت به سایر زنجیره دارند. از شرکت‌های فعال در این صنعت که دارای پتانسیل رشد هستند به فولاد قدیر، فولاد سبزوار، فجر و فسپا اشاره کرد.

در مورد صنعت پتروشیمی، نیز افزودند شرکت‌های الفینی‌ شرایط متعادلی دارند و شرکت‌های تولیدکننده اوره از شرایط بهتری برخوردارند. در این صنعت نیز به پتروشیمی پردیس و پتروشیمی شیراز به عنوان یک شرکت با عملکرد خوب اشاره کردند. به‌عنوان آخرین نکته نیز در مورد شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه لاستیک به‌عنوان یک گزینه مطلوب معرفی کردند.

دسترسی رایگان به محصولات انیگما

به منظور ارتقاء تجربه شرکت‌کنندگان در وبینار، تصمیم گرفته شد که به عنوان نشانی از ارزش‌گذاری نسبت به حضور و مشارکت آنان، دسترسی رایگان به محصول جدید و اپلیکیشن انیگما به مدت بیست روز اختصاص یابد. برای اطلاع از وبینارهای این مجموعه در آینده می‌توانید کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام انیگما به آدرس ….. را دنبال کنید.

5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

۲ دیدگاه

  1. لایو بسیار مفیدی بود این که می فرمایند صنایعی که دولت نمی تواند دستوری کنترل کند مثل کاشی و غذایی برای سرمایه گذاری بهترند صحیح است.اما همه صنایع همگام با شاخص کل رشد میکنند.شاخص کل هم وابسته به شرکتهای بزرگ است که زیر فشار قیمتهای دستوری و دست اندازی در سود آنها توسط دولت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا