اخبار بورس

چگونه سود مجمع را دریافت کنیم؟

شرکت‌ها و سازمان‌ها مطابق با قانون، بعد از پایان سال مالی خود وظیفه دارند تا مجمع عمومی عادی سالیانه را تشکیل دهند. این مجمع که سالی یک‌بار با حضور سهامداران‌ هر شرکت تشکیل می‌شود به تصویب سود نقدی تقسیمی میان سهامداران، ارائه گزارش فعالیت‌های شرکت در سال مالی قبل و معرفی برنامه‌های شرکت برای سال‌ مالی آتی می‌پردازد. میزان سود تقسمی در مجمع و نحوه دریافت آن از موارد مهمی است که فرآیند آن برای سرمایه‌گذاران و سهامداران اهمیت دارد. نحوه دریافت سود مجمع به سه طریق انجام می‌شود. اولین روش، دریافت از طریق سامانه سجام و دیگری واریز سود مجمع به شماره حساب معرفی‌شده توسط سهامدار است. روش بعدی نیز مراجعه حضوری به بانک برای دریافت سود نقدی است. در ادامه این مطلب به طور دقیق‌تر در رابطه با نحوه دریافت سود نقدی، سامانه مشاهده سود مجامع و… توضیح داده شده است.

سود مجمع چیست؟

تصمیم‌گیری درباره تخصیص سود خالص حاصل از فعالیت‌های اقتصادی در طول یک سال مالی شرکت‌ها، یکی از جنبه‌های بسیار مهم مجامع بورسی و تصمیم‌گیری‌های مهم مدیریتی است. در این سیاق، اگر شرکتی در سال مالی گذشته به دلیل انجام فعالیت‌های اقتصادی خود به سود خالصی دست یابد، این امکان وجود دارد که بخشی یا تمامی سود حاصل شده را به‌عنوان سود تقسیمی میان سهامداران تقسیم کند. عموما شرکت‌ها در رابطه با توزیع سود نقدی، سیاست یکسانی دارند. اما این سیاست همواره ثابت نیست و ممکن است با گذر زمان و باتوجه به عملکرد شرکت و تغییر دیدگاه سهامداران و اعضای هیئت‌مدیره تغییر کند.

گاهی ممکن است شرکت‌ها سودی را میان سرمایه‌گذاران خود توزیع نکنند و آن را به‌عنوان سود انباشته برای توسعه فعالیت‌های خود ذخیره کند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل سرمایه‌گذاری، بهبود فرآیندها، افزایش ظرفیت تولید یا گسترش بازارهای هدف و دیگر مسیرهای مهم در اهداف بلندمدت یا کوتاه‌مدت شرکت باشد.

تصمیم‌گیری در مورد میزان تخصیص سود نقدی در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت انجام می‌شود. این تصمیم نه تنها نمایانگر استراتژی مالی شرکت است بلکه تاثیر مستقیمی بر میزان بازدهی سهام دارد.

تفاوت میان DPS و EPS

سود خالص به ازای هر سهم (EPS) و سود تقسیمی بین سهامداران (DPS) دو عامل اساسی هستند که بر عملکرد مالی و ارتباطات با سهامداران تاثیر بسیاری دارند. به عنوان مثال در نظر داشته باشید که در سال مالی گذشته، شرکت الف با ایجاد سود خالص به میزان هزار تومان برای هر سهم، در مجمع سالیانه خود اقدام به پیشنهاد تقسیم این سود کرده است. در این سناریو، مدیران شرکت پیشنهاد داده‌اند که نیمی از سود خالص به سرمایه‌گذاری مجدد در امور داخلی شرکت اختصاص یابد، و نیم دیگر به عنوان سود تقسیمی میان سهامداران تصویب شود. این تصمیم با آرای اکثریت سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه موافقت و تصویب شده است. این تقسیم سود بین سهامداران به نسبت سهم آن‌ها باعث شده تا هر سهامدار به ازای هر سهم، مبلغ پانصد تومان سود تقسیمی را دریافت کند. در مثال فوق EPS به عنوان سود خالص به ازای هر سهم معادل ۱۰۰۰ تومان است و DPS یا همان سود نقدی این سهم به ازای هر سهم، ۵۰۰ تومان است.

سود مجمع به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سود مجمع، به گروهی از افراد تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه آن سهم را در اختیار داشته باشند. تفاوتی ندارد که افراد از سهامداران قدیم شرکت باشند یا حتی یک روز پیش از برگزاری مجمع، سهام را خریداری کرده باشند. حتی اگر شخصی بلافاصله پس از برگزاری مجمع سهام خود را بفروشد، می‌تواند در زمانبندی مشخص شده، سود سهام خود را دریافت کنند.

چگونه سود مجمع را دریافت کنیم؟

همانطور که گفته شد روش‌های مختلفی برای دریافت سود مجمع وجود دارد. در ادامه، سه روش اصلی دریافت سود ارائه و هر یک به اختصار توضیح داده شده است.

از طریق سامانه سجام

واریز سود مجمع از طریق سامانه سجام به عنوان یک روش مدرن و رایج در بورس ایران مطرح است. این سامانه یک پلتفرم یکپارچه برای تمامی سهامداران است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا مشخصات حساب بانکی خود را در سامانه ثبت کرده و شرکت سود سهام را به این حساب بانکی واریز کند. این روش نیازی به حضور فیزیکی سهامداران در بانک ندارد.

واریز به شماره حساب

در این روش، شرکت از سهامداران درخواست می‌کند اطلاعات فردی و شماره حساب بانکی خود را ارسال کنند تا سود تقسیمی به صورت مستقیم به حساب بانکی‌شان واریز شود. برخی از شرکت‌ها ممکن است از سهامداران بخواهند تا شماره حساب متعلق به یک بانک خاص را ارائه دهند.

مراجعه حضوری به بانک

سهامداران می‌توانند به شعب بانک تعیین‌شده توسط شرکت مراجعه کرده و سود تقسیمی خود را دریافت کنند. این روش نیازمند حضور فیزیکی سهامدار در شعب بانک معین و ارائه مدارک شناسایی مانند کارت ملی و کد بورسی سهامدار است.

به‌طور کلی، انتخاب روش مناسب بر اساس ترجیحات و شرایط فردی سهامداران اهمیت دارد و هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و محدودیت‌های خود هستند.

نحوه‌ی آگاهی از زمان پرداخت سود مجمع

برای دریافت اطلاعات جامع و دقیق درباره پرداخت سود مجمع یک شرکت بورسی، بهترین راه اطلاع‌یابی، مطالعه اطلاعیه‌ها و اخبار مربوطه در سایت کدال است. در ادامه توضیحاتی در رابطه با نحوه استفاده و بهره‌مندی از این سامانه ارائه شده است.

ورود به سایت کدال:

برای شروع، سهامداران باید به سایت کدال به نشانی https://codal.ir مراجعه کنند. در قسمت جست‌وجوی اطلاعیه، نام شرکت یا نماد بورسی آن را وارد کرده و جست‌وجو را انجام دهند.

قسمت جستجو در سایت کدال

مشاهده اطلاعیه‌های مرتبط:

پس از جست‌وجو، افراد باید روی نام شرکت مورد نظر کلیک کنند تا لیست اطلاعیه‌های مربوط به آن نمایش داده شود. چون تعداد اطلاعیه‌ها زیاد است، در قسمت «نوع اطلاعیه» بهتر است تنها گزینه زمانبندی پرداخت سود را انتخاب کرده و روی دکمه «جستجو» کلیک کنند.

انتخاب اطلاعیه مورد نظر:

در این مرحله، فهرستی از اطلاعیه‌های مرتبط با زمانبندی پرداخت سود نمایش داده می‌شود. سهامداران باید آخرین اطلاعیه را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنند تا کادر ضمائم اطلاعیه باز شود.

دریافت اطلاعات فایل ضمائم:

در این بخش، ممکن است یک یا چند فایل برای دانلود در دسترس باشد. این فایل‌ها دارای عنوان مشخصی بوده و حاوی اطلاعاتی درباره زمانبندی و نحوه پرداخت سود مجمع هستند. لازم است تا اشخاص با کلیک بر روی علامت دانلود مقابل فایل مورد نظر، فایل را دانلود کنند.

زمان‌بندی پرداخت سود نقدی

مطالعه اطلاعات اطلاعیه:

سهامداران باید فایل را باز و اطلاعات مربوط به زمانبندی و روش پرداخت سود مجمع را به دقت مطالعه کنند. این اطلاعات شامل جزئیاتی از جمله تاریخ پرداخت، روش انتقال و سایر موارد مرتبط با پرداخت سود مجمع خواهد بود. با انجام این مراحل، سهامداران می‌توانند به‌صورت دقیق و به‌روز اطلاعات لازم را درباره زمانبندی پرداخت سود شرکت به دست آورند.

اگر سود مجمع را دریافت نکنیم چه می‌شود؟

در صورتی که به هر دلیلی اشخاص نتوانند سود مجمع را به موقع دریافت کنند، بهتر است تا موارد زیر را در نظر داشته باشند.

تبدیل به طلبکار:

عدم دریافت سود به موقع، موجب تبدیل مطالبات افراد به عنوان سهامدار به یک طلبکار از سوی شرکت می‌شود. این مبلغ به حساب طلبکاری سهامدار از شرکت افزوده می‌شود و حق دارند برای دریافت آن اقدامات لازم را انجام دهند.

ارتباط با امور سهام:

برای رسیدگی به مسائل مالی و دریافت مطالبات، سهامداران می‌توانند با دپارتمان امور سهام شرکت تماس بگیرند. این دپارتمان به مسائل مربوط به سهامداران پاسخ می‌دهد و می‌تواند شیوه دریافت سود و مراحل مربوطه را برای همگان روشن کند.

استفاده از حق تقدم:

در صورت عدم تسویه مطالبات به عنوان طلبکار، اگر در آینده شرکت اقدام به افزایش سرمایه کند، سهامداران می‌توانند در افزایش سرمایه بعدی شرکت از محل آورده نقدی، شرکت کنند. سرمایه‌گذاران از این راه می‌توانند از محل طلبکاری حق تقدم‌هایشان را به سهم تبدیل کنند.

رویکردهای حقوقی:

در صورتی که مسائل حل نشود، سهامداران می‌توانند با مشاوران حقوقی متخصص تماس بگیرند و رویکردهای حقوقی جهت حفظ حقوق خود را بررسی کنند. مشاوره حقوقی می‌تواند به آنان کمک کند تا بهترین راهکارها را در مواجهه با این مسائل به کارگیرند. به طور کلی، انجام اقدامات لازم به منظور دریافت سود به موقع و در صورت نیاز، مشاوره حقوقی، اقدامات موثری برای حفظ حقوق سهامداران است.

نحوه اطلاع از سود نقدی شرکت‌ها در سامانه سجام

گاهی افراد در مجمع یکی از شرکت‌های بورسی شرکت می‌کنند ولی برای دریافت سود نقدی آن شرکت دچار فراموشی می‌شوند، سامانه سجام به این دسته از افراد، این امکان را می‌دهد تا از مقدار سودهای تعلق گرفته به حساب خود آگاه شوند. در ادامه، راهنمای گام به گام برای این منظور آورده شده است:

ورود به سامانه:

در صورتی که شخص قبلا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و تایید هویتش انجام شده است، می‌تواند وارد سامانه ذینفعان بازار سرمایه شود. ابتدا لازم است تا آدرس اینترنتی سامانه (ddn.csdiran.ir) را در مرورگر باز کند و سپس با وارد کردن شماره ملی، رمز یکبار مصرف (که به شماره تلفن‌ شخص ارسال می‌شود) و رمز عبور به سامانه وارد شود.

دسترسی به گزارش سودها:

بعد از ورود به سامانه، سهامدار می‌بایست روی گزینه “گزارش سودهای تعلق گرفته از سال 96 به بعد” کلیک کند. این گزینه شخص را به بخشی از سامانه که نشان‌دهنده لیست آخرین سودهای تعلق گرفته به حساب وی است، هدایت می‌کند.

فیلتر تاریخ:

سهامدار برای مشاهده کل سودهای تعلق گرفته از ابتدای سال 96 به بعد، باید روی گزینه “فیلتر” در گوشه سمت چپ صفحه کلیک کند. سپس در پنجره بازشو، تاریخ ابتدای مدت زمان مورد نظر (مثلاً 1 فروردین 96) را انتخاب کرده و روی گزینه “اعمال فیلتر” کلیک کند.

با این اقدامات، افراد می‌توانند لیست کاملی از سودهای تعلق گرفته به حساب خود را در سامانه سجام مشاهده کنند و از میزان و جزئیات هر سود آگاه شوند. این اطلاعات به آنان کمک می‌کند تا اقدامات لازم را برای دریافت سودهای تعلق گرفته به سهم خود انجام دهند.

3/5 - (4 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا