تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی گوهران « شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید»

شرکت سرمایه‌گذاری توسه گوهران امید در تاریخ 1383/12/06 با سرمایه اولیه 500 میلیون ریال تاسیس شد. این شرکت در سال 1394 با نماد گوهران در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و برای اولین بار 5 درصد از سهام این شرکت در سال 1395 توسط سهامدار عمده ( شرکت گروه مدیرت سرمایه‌گذاری امید) عرضه شد. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی و ارزش‌گذاری این سهام از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد آن در تحلیل بنیادی گوهران پرداخته شده است. همچنین محاسبه NAV و P/NAV گوهران با استفاده از بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این مقاله است.

  • مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست برای کسب آشنایی بیشتر با تحلیل فاندامنتال پیشنهاد می‌شود.

جایگاه گوهران در صنعت

صنعت سرمایه‌گذاری متشكل از شركت‌های سرمايه‌گذاری است كه عمده فعاليت آن‌ها، خريد و فروش سهام شركت‌های پذيرفته‌شده در بورس و فرابورس است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با هدف كسب انتفاع و حداكثر نمودن ثروت سهامداران خود، مبادرت به فعاليت می‌کند. این شركت با حجم قابل توجهی از معامله سهام شركت‌های پذيرفته‌شده، يكی از شركت‌های فعال اين صنعت بوده كه با تشكيل يک پرتفو با بازدهی مناسب، كم ريسك و نقدشوندگی مطلوب، درآمد عملياتی خود را عمدتا از محل سود مصوب مجامع شركت‌های سرمايه‌پذير و سود حاصل از معاملات سهام تامين می‌کند. در ادامه نمودار زیر میزان سرمایه‌گذاری گوهران را به تفکیک صنعت نشان می‌دهد:

جایگاه گوهران در صنعت

گوهران در دوره 12 ماهه منتهی به آذرماه 1402 در بين شركت‌های فعال در اين صنعت با حجم معاملات 843٬846٬347 سهم و ارزش معاملاتی 4٬531٬521 ميليون ريال به لحاظ ارزش بازار دارای رتبه 13 و به لحاظ سرمايه دارای رتبه 15 است.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی گوهران

همانطور که گفته شد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید فعالیت خود را با سرمایه اولیه 500 میلیون ریال آغاز کرد. در حال حاضر سرمایه فعلی شرکت با گذشت چندین مرحله به مبلغ 10٬000 میلیارد ریال رسیده است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد گوهران را نشان می‌دهد. مطابق تصویر بیش از 84 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید در تملک شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است.

سهامداران گوهران

بانک سپه در حالت تلفیقی به‌واسطه زیر مجموعه‌های خود 91 درصد از سهام گوهران را در اختیار دارد. در سایت تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید

محاسبه و تحلیل NAV گوهران

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی (NAV) آن‌ها محاسبه شود. برای تحلیل بنیادی گوهران و محاسبه NAV این شرکت، مازاد ارزش پورتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است. محاسبه ارزش روز دارایی‌های غیربورسی یکی از عوامل مهم در افزایش دقت تحلیل بنیادی است که بسیاری از تحلیلگران از محاسبه آن صرف نظر می‌کنند.

مازاد ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل گوهران

مهم‌ترین دارایی بورسی گوهران، شرکت‌صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که ارزش بازار آن در تاریخ 7 فروردین ماه 1403 معادل 542 میلیارد تومان است. به‌صورت کلی مازاد ارزش پورتفوی بورسی گوهران در این تاریخ معادل 2٬509 میلیارد تومان است.

مازاد ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل گوهران

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی گوهران

مطابق تصویر زیر که نشان‌دهنده مهم‌ترین دارایی‌های غیربورسی گوهران است، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امدی مالک 11 درصد از سهام شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری گشت مهر پیشه است. در این تحلیل ارزش روز پرتفوی غیربورسی برابر با بهای تمام‌شده است که در تاریخ 1403/01/07 مبلغی معادل 771 میلیون تومان است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی گوهران

سود هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید

گوهران علاوه بر سود حاصل از معاملات سهام، بخش عمده‌ای از درآمد‌های عملياتی خود را از محل سود مصوب مجامع شركت‌های سرمايه‌پذير تامين می‌کند. در بخش پیش‌رو به بررسی میزان سود دریافتی از زیرمجموعه‌های بورسی و غیربورسی این سهم پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی گوهران

سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1403/02/31 حدود 4٬974 ریال پیش‌بینی می‌شود؛ در صورتی که این شرکت 89 درصد از سود خود را میان سهامداران تقسیم کند، سود سهم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید بیش از 39 میلیارد تومان برآورد می‌شود. مجموع سهم شرکت از سود نقدی دارایی‌های بورسی در تحلیل گوهران تا پایان سال مالی 1403 حدود 442 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل گوهران

پیش‌بینی می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی مبلغ 3٫207 میلیون ریال سود نقدی دریافت کند.


صورت سود و زیان گوهران

برای پیش‌بینی سود خالص در تحلیل بنیادی گوهران، صورت سود و زیان شرکت برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی منتهی به تاریخ 1403/09/30 مورد بررسی قرار گرفته است. طبق تصویر زیر مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید تا پایان سال مالی 1403 حدود 543 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. با در نظر گرفتن سایر درآمدها و هزینه‌های شرکت، سود خالص در این سال حدود 503 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان گوهران

سود نقدی (DPS) در تحلیل گوهران

گوهران مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1402 خود را در تاریخ 18 بهمن ماه 1402 برگزار کرد. در این مجمع از 1٬264 ریال سود خالصی که شرکت ساخته است، حدود 90 درصد آن معادل 1٬140 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

برنامه زمانبندی پرداخت سود گوهران مطابق جدول زیر است.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی (سجامی)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1402/12/09سامانه سجام
سهامداران حقیقی (غیر سجامی)از 1403/02/20مراجعه به شعب بانک سپه با ارائه کارت ملی و کد بورسی
سهامداران حقیقی (غیر سجامی)از 1403/03/10معرفی شماره حساب و هماهنگی با امور سهام شرکت
سهامدارام حقوقی1403/03/09سامانه سجام

تحلیل بنیادی گوهران

حقوق صاحبان سهام در تحلیل گوهران متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 1٬250 میلیارد تومان محاسبه شده است. ان ای وی هر سهم گوهران از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 3٬760 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE (3٬447 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) در تاریخ 1403/01/07 معادل 91٫7 درصد است. همچنین در این تحلیل EPS تحلیلی گوهران منتهی به سال مالی 1403 مبلغ 503 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی گوهران

نمودار قیمتی گوهران

سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه امید گوهران در تاريخ 1395/03/30 به قيمت هر سهم 1٬080 ريال معامله شد. قیمت سهام گوهران در تاریخ 1402/02/09 به بالاترین قله قیمتی با ارزش بازار 4٬426 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر ارزش بازار گوهران در تاریخ 1403/01/07 مبلغ 3٬393 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی گوهران
5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا