مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غشاذر – شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی

تحلیل غشاذر به‌عنوان یکی از مجهزترین کارخانه‌های لبنی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در تولید و فرآوری محصولات لبنی و آبمیوه فعالیت می‌کند. ظرفیت دریافت شیرخام شرکت حدود 450 تن است که در حال حاضر عملکرد دریافت روزانه، حداکثر 200 تن است. شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی با نماد غشاذر در بازار بورس اوراق بهادار شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت در صنعت و همچنین تحلیل بنیادی غشاذر از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی جایگاه غشاذر در صنعت

شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت صنایع شیر ایران است. این شرکت با بیش از 45 سال تجربه در تولید و فرآوری محصولات لبنی یکی از بزرگ‌ترین واحدهای لبنی کشور به شمار می‌آید. در شرکت‌های عضو گروه صنایع شیر، سالانه حدود 1٬250٬000 تن شیر خام دریافت و فرآوری می‌شود که سهم این شرکت 4٫70 درصد است. غشاذر حدود 100 نوع محصول در قالب 9 گروه محصول باکیفیت تولید و به بازار عرضه می‌کند. تولیدات شرکت در بازارهای داخلی استان‌های آذربایجان غربی و همچنین بازارهای صادراتی کشور عراق به فروش می‌رسد. عمده محصولات تولیدی این شرکت که ضریب جذب شیر خام بالایی دارند شامل انواع پنیر، شیر پاستوریزه و استریل هستند. جدول زیر مقدار تولید واقعی محصولات غشاذر را در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 نشان می‌دهد.

گروه محصولتولید واقعی شش ماهه منتهی به 1402/06/31
انواع شیر پاستوریزه4٬997
انواع شیر استریل3٬760
خامه933
پنیر4٬221
ماست2٬929
دوغ7٬251
آبمیوه5٬558
انواع روغن0
کشک پاستوریزه0
انواع دسر لبنی0
انواع ظروف پلاستیکی دهان گشاد0
مقادیر به تن

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل غشاذر

شرکت صنایع شیر ایران 77٫76 درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی را در اختیار دارد و سهامدار عمده در تحلیل بنیادی غشاذر محسوب می‌شود. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد این نماد را به‌همراه ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران غشاذر

سایر سهامداران زیر یک درصد که در کدال گزارش داده‌اند نیز در بخش سهامداران سایت تحلیل بنیادی بورس وجود دارند. همچنین سهامداران تمامی شرکت‌ها به‌صورت تلفیقی نیز در این بخش قابل مشاهده هستند. صندوق بازنشستگی کشوری در حالت تلفیقی و به واسطه زیرمجموعه‌های خود مالک حدود 79 درصد از سهام غشاذر است.

سهامداران تلفیقی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی

نحوه قیمت‌گذاری محصولات و روش‌های توزیع

قیمت فروش داخلی محصولات غشاذر با تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پس از ثبت در سامانه جامع تجارت (وزارت صنعت معدن تجارت) تعیین می‌شود. محصولات شرکت در داخل کشور از طریق شرکت پخش سراسری بازار گستر (منطقه یک) 1 به فروش می‌رسد.

محصولات صادراتی غشاذر نیز از طریق شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران انجام می‌شود. این شرکت به صورت دلاری با مشتریان در کشورهای مقصد تبادل می‌کند و تعهد ارزی آن نیز توسط شرکت بازرگانی رفع می‌شود، لذا تسویه غشاذر با شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران بر مبنای ریال انجام می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غشاذر

شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 مقدار 29 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده است. بیشترین مقدار فروش در این دوره مربوط به انواع دوغ بوده است. در ادامه جزئیات مقدار فروش هر یک از محصولات این شرکت و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 آمده است.

مقدار فروش محصولات غشاذر

تصویر زیر نرخ فروش محصولات در تحلیل غشاذر برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دو دوره مالی 6 ماهه و 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 نشان می‌دهد.

نرخ فروش محصولات شرکت شیر پاستوریزه آذربایجان غربی

درآمدهای عملیاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 بیش از 855 میلیارد تومان بوده است. بر اساس افزایش تولید و فروش محصولات، درآمدهای شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 حدود 50 درصد رشد داشته است. باتوجه به تحلیل انجام شده، درآمدهای عملیاتی غشاذر در پایان سال جاری مبلغ 1٬703 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی غشاذر

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غشاذر

مهم‌ترین ماده اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی غشاذر شیر خام است. قیمت‌گذاری شیرخام طبق مصوبه وزات جهاد کشاورزی انجام می‌شود. تمام شیر خام مورد نیاز شرکت از داخل کشور خریداری می‌شود و تامین‌کنندگان شیر خام غشاذر، شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری سلماس، آذرنگین، دشت گل کردستان، آوین دشت، سکوی جمع‌آوری شیر خام قزوین و میاندوآب هستند. تصویر زیر جزئیات مواد اولیه مصرفی شرکت برای 5 دوره مالی گذشته را نشان می‌دهد. شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در 6 ماهه ابتدای سال 1402 برای تامین مواد اولیه مصرفی خود مبلغ 672 میلیارد تومان هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غشاذر

سربار شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی

هزینه‌های سربار در تحلیل غشاذر شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و هزینه‌ی مواد مصرفی هستند. سربار این شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل حدود 36 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌ی سربار در سال 1402 به بیش از 117 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت شیر پاستوریزه آذربایجان غربی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غشاذر

شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در 6 ماهه ابتدای سال 1402 حدود 119 میلیارد تومان از درآمد عملیاتی خود را به سود ناخالص تبدیل کرده است. در همین دوره سود خالص غشاذر نزدیک به 47 میلیارد تومان بود که نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل 62 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 سود خالص غشاذر به حدود 93 میلیارد تومان برسد. در ادامه صورت سود و زیان در تحلیل غشاذر و پیش‌بینی جزئیات آن برای سال مالی 1402 قابل مشاهده است.

صورت سود و زیان در تحلیل غشاذر

سود نقدی (DPS) غشاذر

طبق آخرین اطلاعات منتشرشده سرمایه شرکت طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 1٬370٬136 میلیون ریال در سال مالی منتهی به 1401/12/29 افزایش رسیده است. باتوجه به تعداد سهام شرکت، سود غشاذر در سال مالی 1401 به ازای هر سهم 524 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه مرتبط با این سال مالی در تاریخ 1402/03/02 برگزار شد. سود نقدی هر سهم غشاذر در مجمع 260 ریال تصویب شد. به‌عبارتی شرکت بیش از 49 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم کرد.

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در تاریخ 21 مرداد ماه 1402 و سود مصوب سهامداران حقوقی نیز در تاریخ 1402/06/22 از طریق شماره حساب اعلام‌شده در سامانه سجام و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت شد.

اشخاص حقیقی سود خود را از تاریخ 1402/06/03 الی 1402/06/31 از طریق واریز به حساب بانکی دریافت کردند. سود سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها که در تاریخ واریز سود نقدی، فاقد کد سجام بودند، از تاریخ 1402/06/23 الی 1402/06/31 پس از ارائه درخواست کتبی به حساب بانکی معرفی شده ایشان واریز شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی غشاذر و محاسبه‌ی سود آینده‌نگر آن مفروضات زیر در نظر گرفته شده است.

  • نرخ انواع شیرداخلی 239٬080٬395 ریال بر تن
  • نرخ شیرخام 149٬363٬951 ریال بر تن
  • 30 درصد نرخ افزایش حامل‌های انرژی در سال 1402
  • 30 درصد نرخ تورم سال 1402

طبق مفروضات فوق EPS فوروارد منتهی به سال 1402 در تحلیل غشاذر 679 ریال پیش‌بینی شده است. همچنین نسبت پی به ای غشاذر باتوجه به قیمت روز سهام این شرکت در زمان نگارش این مقاله (1402/09/07) در سایت www.tsetmc.com (7٬930 ریال)معادل 11٫8 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی غشاذر

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه محاسبه هر یک از موارد فوق توضیح داده شده است و کاربران انیگما می‌توانند از طریق قابلیت شخصی‌سازی در سایت انیگما، مفروضات را تغییر داده و نتیجه تحلیل را مشاهده کنند. در جدول فوق میانگین P/E تحلیلگران میانگینی از تحلیل کاربران انیگما از سود این سهم است. از طریق لینک بهترین سهام می‌توانید به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی غشاذر

مطابق تصویر زیر قیمت سهام غشاذر اولین‌بار در تاریخ 1399/04/08 به بیشترین مقدار خود رسید. ارزش بازار این سهم در تاریخ مذکور 2٬523 میلیارد تومان بود. در حال حاضر باتوجه به کاهش قیمت غشاذر، ارزش بازار آن در زمان نگارش مقاله بیش از هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمت غشاذر
4.3/5 - (6 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا