مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غنوش «شرکت نوش مازندران»

تحلیل غنوش به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده کنسانتره مرکبات کشور در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت نوش مازندران در ابتدا به‌صورت سهامی خاص تاسیس شد. سپس در سال 1374 به سهامی عام تبدیل و نام این شرکت با نماد غنوش در فهرست نرخ‌های سازمان بورس اوراق بهادار درج شد. فعالیت عمده غنوش در خصوص تولید انواع کنسانتره مرکبات است. شرکت نوش مازندران با سهم تولید بیش از 30 درصد در بین 6 شرکت تولیدکننده کنسانتره مرکبات دارای جاگاه بالایی است. در ادامه مقاله برای ارزش‌گذاری سهام این شرکت به تحلیل بنیادی غنوش از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت نوش مازندران

موضوع فعالیت غنوش تولید عصاره میوه، روغن‌های اسانسی، بسته‌بندی، توزیع و فروش، صادرات محصولات تولیدی، احداث باغات میوه، تاسیس سردخانه برای نگهداری میوه و محصولات تولیدی است. این شرکت همچنین در زمینه واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات، قطعات و لوازم مورد نیاز شرکت و به‌طور کلی انجام هرگونه عملیات مجاز بازرگانی، صنعتی و مالی مرتبط با موضوع شرکت به‌طور مستقل یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حوقی فعالیت دارد.

تولیدات و بخش‌های مورد استفاده محصولات تولیدی غنوش به شرح جدول زیر است:

نوع محصولمصارف
کنسانتره میوهبه‌عنوان ماده اصلی جهت تولید انواع آبمیوه و نوشیدنی‌های طعم‌دار در صنایع غذایی
اسانس و روغناسانس مرکبات مورد استفاده صنایع غذایی و بهداشتی
تفاله مرکباتتفاله حاصل از تولید کنسانتره به‌عنوان خوراک دام در بخش دامپروری
پالپ پرتقالمورد استفاده در تولید آبمیوه پالپ‌دار
آبمیوه پرتقالتولید آب پرتقال طبیعی برای فروش به‌صورت فله
آب آشامیدنی بسته‌بندی شدهبه‌منظور فروش در بازار B2C
پکتین حاصل از پوست مرکباتمورد استفاده در صنایع غذایی و دارویی

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل غنوش

سرمایه شرکت نوش مازندران در بدو تاسیس مبلغ 45 میلیون ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش به مبلغ 1٬000٬000 میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به 1401/12/29 رسیده است.

شرکت آروین تجارت ثمین با دراختیار داشتن 6 درصد از سهام شرکت نوش مازندران مهم‌ترین سهامدار این نماد است. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد غنوش را نشان می‌دهد.

سهامداران غنوش

در سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی امکان مشاهده سهامداران تلفیقی این شرکت و تمامی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غنوش

تصویر زیر مقدار فروش محصولات شرکت نوش مازندران را نشان می‌دهد. این شرکت در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 حدود 529 هزار کیلوگرم از محصولات خود به فروش رسانده است. عمده فروش محصولات این شرکت در دوره مالی مذکور مربوط به تفاله مرکبات (داخلی) است.

مقدار فروش شرکت نوش مازندارن

نرخ فروش محصولات شرکت در تحلیل غنوش توسط هیئت مدیره بر اساس نرخ دریافت میوه و قیمت کنسانتره وارداتی تعیین می‌شود که آخرین قیمت‌های مصوب برای هر کیلو کنسانتره درجه یک تولیدی شرکت 900 هزار ریال است.

نرخ فروش محصولات غنوش

درآمدهای عملیاتی شرکت نوش مازندران در دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 نزدیک به 15 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 بیش از 64 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی غنوش در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 98 میلیارد تومان برسد.

قیمت فروش در تحلیل بنیادی غنوش

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غنوش

مواد اولیه تولید کنسانتره و دیگر محصولات میوه مرکبات (پرتقال و نارنگی) است که از تعاونی باغداران و فروشندگان میوه در سطح استان مازندران تامین می‌شود. سایر مواد بسته‌بندی و کمکی نیز از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. تصویر زیر جزئیات مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی غنوش را برای 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غنوش

سربار شرکت نوش مازندران

جزئیات آیتم‌های سربار غنوش در 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفندماه 1402 در جدول زیر قابل مشاهده هستند. با درنظر گرفتن 30 درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال 1402، پیش‌بینی می‌شود هزینه سربار غنوش در این سال به بیش از 9 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت نوش مازندران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غنوش

باتوجه به صورت سود و زیان در تحلیل غنوش، بهای تمام‌شده دوره 3 ماهه نخست سال 1402، 10 میلیارد تومان بوده است. افزایش 52 درصدی بهای تمام‌شده نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل (1401) ناشی از افزایش مقدار فروش نسبت به دوره مشابه قبل است. باتوجه به برآورد درآمدهای عملیاتی شرکت در سال 1402، پیش‌بینی می‌شود سود خالص غنوش در پایان سال مالی 1402 بیش از 23 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل غنوش

سود نقدی (DPS) غنوش

شرکت نوش مازندران در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 به ازای هر سهم 551 ریال سود خالص ساخت. مجمع عمومی عادی سالیانه غنوش در تاریخ 16 مردادماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع سود نقدی تقسیمی میان سهامداران مبلغ 55 ریال تصویب شد.

سود نقدی غنوش برای سال مالی 1401 مطابق جدول زمان‌بندی زیر پرداخت شد:

سهامدارانزمان پرداخت
کلیه سهامداران حقیقی دارای کد سجامتاریخ 1402/07/15
کلیه سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/01 تا پایان مهلت قانونی
کلیه سهامداران حقوقی دارای کد سجامتاریخ 1402/08/10
کلیه سهامداران حقوقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/15 تا پایان مهلت قانونی

سود سهامداران دارای کد سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی به حساب بانکی معرفی‌شده پرداخت شد. سهامداران حقیقی فاقد کد سجام با تکمیل و ارسال اطلاعات به آدرس شرکت سود خود را دریافت می‌کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی غنوش نرخ کنسانتره مرکبات داخلی 635٬879 ریال بر کیلوگرم و نرخ پکتین 3 میلیون ریال بر کیلوگرم لحاظ شده است. در این تحلیل برای محاسبه بهای تمام‌شده مواد مستقیم، از حاشیه مواد به فروش به دست آمده از سال‌های قبل استفاده شده است. بنابراین مطابق مفروضات EPS تحلیلی غنوش 235 ریال برآورد می‌شود. همچنین با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/08/14 در سایت TSE (9٬950 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل غنوش 42٫3 محاسبه شده است. می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم به سهم‌های بنیادی با کمترین نسبت P/E تحلیلی دسترسی داشته باشید.

تحلیل بنیادی غنوش

نمودار قیمتی غنوش

چارت زیر روند قیمتی سهام غنوش را از سال 1398 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهام غنوش از دی‌ماه سال 1398 وارد کانال صعودی شد و در تاریخ 1399/05/22 به قله قیمتی 131٬700 ریال با ارزش بازار 4٬609 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم با روند نزولی مواجه شد و در حال حاضر در تاریخ 1402/08/14 با قیمت 9٬950 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار غنوش در زمان نگارش این مقاله هزار میلیارد تومان است. قیمت سهام غنوش در این بازه زمانی 92 درصد کاهش یافته است.

نمودار قیمتی سهام شرکت نوش مازندران
3.7/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا