مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غمایه «شرکت خمیر مایه رضوی»

شرکت خمیر مایه رضوی در تاریخ 1376/07/27 به صورت سهامی خاص تاسیس و بهره‌برداری از آن در تیرماه 1380 آغاز شد. شرکت مذکور با نماد غمایه مورخ 1400/06/24 در بازار دوم فرابورس ایران پذیرفته و به موجب صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده (1401/02/29) به شرکت سهامی عام تبدیل شد. شركت خمير مايه رضوی پس از اجرای طرح توسعه و افزايش ظرفيت توليد، كه فاز اول آن در سال 1401 به بهره برداری رسيد، ظرفيت توليد اسمی خود را به 8٬000 تن خمير مايه (همگن) افزايش داد. با توجه به ايجاد زيرساخت‌های بنيادين در سال 1401 و طرح های توسعه‌ای بعدی، ظرفيت توليد آن در سال 1402 به 8٬500 تن رسید و در سال 1404 به 11٬000 تن افزایش می‌یابد. در ادامه به تحلیل بنیادی غمایه و برآورد EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت خمیر مایه رضوی

فعالیت شرکت به دو موضوع اصلی و فرعی به شرح زیر تقسیم می‌شود:

موضوع اصلی: تولید انواع خمیر مایه خشک، تر و سایر فرآوردهای موثر در تهیه نام مرغوب، فروش داخلی و صادرات فرآورده‌های تولیدشده و فعالیت در زمینه بهره‌وری و استفاده از سایر تولیدات ممکن از ملاس چغندر قند و نیشکر از فعالیت‌های اصلی شرکت است.

موضوع فرعی: خرید و فروش ماشین‌آلات، مواد اولیه و کمک تولید، تولیدات خمیر مایه و تولیدات کمکی جهت نان و فرآورده‌های غذایی مرتبط از فعالیت‌های فرعی غمایه محسوب می‌شوند. همچنین در این میان می‌توان به استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها، موسسات مالی، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار و سایر موضوعات فرعی اشاره کرد.

بررسی ظرفیت تولید محصولات غمایه

ظرفیت تولید شرکت مطابق آخرین پروانه بهره‌برداری به شرح زیر است:

  • انواع بهبوددهنده مورد مصرف در صنایع نان، شیرینی و ماکارونی معادل 360 تن در سال
  • خمیر مایه معادل 8٬000 تن در سال

شایان ذکر است با توجه به تعریف ریز پروژه‌ها در فرآیند تولید، میزان تولید در سال جاری به 8٬625 تن رسیده است.

در حال حاضر به جز شرکت خمیر مایه رضوی، شرکت‌های ایران ملاس، خمیر مایه و الکل رازی، خمیر مایه خوزستان، خمیر مایه لرستان و خمیر مایه چهارمحال و بختیاری در این صنعت فعالیت دارند.

ترکیب سهامداران غمایه

مطابق تصویر زیر که نشان‌دهنده ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی غمایه است، 90 درصد از سهام این شرکت در تملک سهامداران عمده است. تعداد سهم در اختیار این سهامداران معادل 1٬186٬234٬803 سهم است.

ترکیب سهامداران غمایه

سازمان اقتصادی رضوی با 52٫68 درصد مالکیت از سهام شرکت خمیر مایه رضوی سهامدار عمده غمایه محسوب می‌شود. در ادامه نیز سازمان آستان قدس رضوی با 21٫96 درصد و صندوق بازارگردانی فخر رضوی با 12٫48 درصد مالکیت در جایگاه دوم و سوم سهامداران این نماد قرار دارند.

سهامداران در تحلیل غمایه


شرکت مادر یا شرکت صاحب سهم به شرکتی گفته می‌شود که سهام آن شرکت در مقابل شرکت دیگر (زیر مجموعه) به اندازه کافی (بیش از 50 درصد) باشد تا کنترل مدیریت و عملیات به وسیله اثرگذاری و انتخاب هیئت مدیره لحاظ شود. بنابراین آستان قدس رضوی به صورت تلفیقی و به واسطه زیر مجموعه‌های خود (سهامداران عادی) حدود 66 درصد از سهام غمایه را در اختیار دارد. در سایت تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران این شرکت به صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غمایه

محصولات شرکت خمیر مایه رضوی، خمیر مایه تازه، خشک، بهبوددهنده و خمیرمایه خشک صادراتی هستند. مقدار فروش محصولات این شرکت تا پایان سال مالی 1402 در مقایسه با سال مالی گذشته بیش از 21 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود فروش این شرکت تا پایان سال مالی 1403 به بیش از 15 میلیون کیلوگرم با درآمد 1٬284 میلیارد تومانی برسد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غمایه

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غمایه

تصویر زیر جزئیات مواد مصرفی شرکت خمیر مایه رضوی را در 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد. ملاس چغندری مورد استفاده در این شرکت عمدتا از کارخانجات قند و شکر داخل استان و گاهی از سایر استان‌ها و ملاس نیشکری نیز از کارخانه‌های استان خوزستان خریداری می‌شود. با نگاهی بر تصویر زیر می‌توان دریافت نرخ مواد اولیه در سال مالی 1402 افزایش یافته است. با توجه به افزایش نرخ مواد مصرفی، هزینه تامین مواد اولیه در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 مبلغ 477 میلیارد تومان شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غمایه

سربار در تحلیل بنیادی غمایه

یکی از اقلام مهم در سربار غمایه حقوق و مزایا است. مطابق تصویر زیر بیش از 31 درصد از سربار شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402 مربوط به حقوق و مزایا بوده است. هزینه سربار در این دوره در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته 62 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود سربار غمایه تا پایان سال جاری به رقمی بیش از 120 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت خمیر مایه رضوی

ترکیب بهای تمام‌شده در غمایه

بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی متشکل از مواد مستقیم مصرفی، دستمزد مستقیم تولید و سربار تولید است. بهای تمام‌شده غمایه در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 مبلغ 618 میلیارد تومان بوده که 77 درصد از آن متعلق به مواد مصرفی است. نمودار زیر بهای تمام‌شده غمایه را برای دوره‌های فصلی سال مالی 1402 و همچنین برآوردی سال 1403 نشان می‌دهد.

ترکیب بهای تمام‌شده در غمایه

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غمایه

در بخش‌های قبل به بررسی درآمدهای عملیاتی و بهای تمام‌شده غمایه در دوره‌های مالی مختلف پرداخته شد. تصویر زیر نشان‌دهنده صورت سود و زیان غمایه در دوره‌های مالی گذشته و آتی است. مطابق تصویر زیر مشاهده می‌شود سود عملیاتی شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 212 میلیارد تومان و هزینه‌های مالی در این دوره بیش از 29 میلیارد تومان بوده است. با احتساب کلیه هزینه‌ها و درآمدها، سود خالص محقق‌شده در اسفندماه 1402 بیش از 167 میلیارد تومان است. برآورد می‌شود سود خالص این نماد در سال مالی 1403 بیش از 228 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل غمایه

سود مجمع (DPS) غمایه

همانطور که در تصویر صورت سود و زیان مشاهده شد، شرکت خمیر مایه رضوی در سال 1403 افزایش سرمایه داشته و سرمایه فعلی آن مبلغ 1٬320٬000 میلیون ریال است.

مجمع عمومی عادی سالیانه غمایه منتهی به سال مالی 1401 در 31 تیر ماه 1402 برگزار شد. مطابق تصمیمات صورت گرفته در این مجمع، شرکت از 3٬640 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخت، هزار ریال آن را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.

سود عملکرد سال مالی 1401 سهامداران حقیقی و حقوقی دارای کد سجام غمایه مطابق جدول زیر پرداخت شد.

شرحمهلت پرداختنحوه پرداخت
سهامداران زیر 5 درصدمرداد ماه لغایت شهریور ماه 1402سامانه سجام یا واریز به شماره حساب بانکی
سهامداران بالای 5 درصدمهر ماه لغایت آبان‌ ماه 1402سامانه سجام یا واریز به شماره حساب بانکی

سهامداران حقیقی و حقوقی فاقد کد سجام نیز مطابق زمان‌بندی فوق سود خود را از طریق ارسال درخواست کتبی به همراه شماره شبای بانکی دریافت کردند.

پیش‌بینی EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/12/29

نرخ فروش محصولات شرکت در سال 1403 به میزان 30 درصد رشد داده شده است. همچنین در تحلیل بنیادی غمایه نرخ خرید ملاس نیشکری 3 درصد بیشتر از ملاس چغندری فرض شده است و نرخ خرید ملاس چغندری 45 درصد نرخ شکر مصوب سال 1403 است. مطابق مفروضات گفته شده، EPS تحلیلی غمایه در سال مالی 1403 معادل 1٬731 ریال برآورد شده است. همچنین با توجه به قیمت روز سهم مورخ 1403/03/21 در سایت TSE (11٬410 ریال)، نسبت P/E فوروارد 6٫6 ریال محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی غمایه
  • کاربران می‌توانند برای مشاهده لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی، از لینک بهترین سهام اقدام کنند.

روند قیمتی سهام غمایه

سهام غمایه اولین بار در تاریخ 21 تیر ماه 1402 عرضه شد. با عرضه این سهام، قیمت آن وارد کانال صعودی شد و در تاریخ 1402/10/30 به بالاترین قیمت خود به ارزش بازار 2 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت غمایه در زمان نگارش این مقاله کاهش داشته و ارزش بازار آن معادل 1٬506 میلیارد تومان است.

 روند قیمتی سهام غمایه
5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا