مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی انتخاب «گروه انتخاب الکترونیک آرمان»

شرکت حایرآسا در سال ۱۳۷۹ در اصفهان به ثبت رسیده و در سال ۱۳۹۸ نام این شرکت به عنوان شرکت مادر به «گروه صنعتی انتخاب» تغییر یافت. این شرکت در زمینه تولید لوازم خانگی برودتی شوینده، صوتی و تصویری، گازسوز و لوازم خانگی کوچک آشپزخانه توسط خود و شرکت‌های تابعه فعالیت دارد. این شرکت در حال حاضربه عنوان هلدینگ لوازم خانگی و شرکت مادر است که ۱۲ شرکت دیگر گروه زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند. این گروه تولیدکننده برندهای دوو، اسنوا و بست است. «انتخاب» در حال حاضر در تابلوی اول فرابورس معامله می‌شود و ارزش روز بازار آن حدود 23 هزار میلیارد تومان است. در ادامه به تحلیل بنیادی انتخاب از طریق محاسبه EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

سهامداران عمده گروه انتخاب الکترونیک آرمان

آخرین افزایش سرمایه انتخاب بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ از مبلغ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به ۱۵۳,۳۴۰,۶۰۳ میلیون ریال (به میزان ۱۴۳,۳۴۰,۶۰۳معادل۱۴۳۳ درصد) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (طبقه زمین و سرمایه‌گذاری بلندمدت) تصویب شد.

شرکت گروه صنایع پیشران انتخاب (69.65 درصد)، بازارگردانی آسمان زاگرس (10.8درصد)،  گروه توسعه سرمايه گذاري انتخاب (6.8 درصد) و شرکت بازرگانی اعتماد تجارت زرین پاک (3.3 درصد) از سهامداران عمده‌ در گروه انتخاب هستند نمودار زیر نشان‌دهنده‌ سهامداران بالای یک درصد «انتخاب» به همراه درصد مالکیت آن‌ها است.

با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی انتخاب قابل مشاهده هستند. اما به طور کلی ترکیب سهامداران انتخاب نشان می‌دهد که حدود 92 درصد سهم در اختیار سهامداران عمده قرار دارد و شناوری سهم شرکت حدود 8 درصد است.

ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی انتخاب

شرکت انتخاب الکترونیک آرمان و شرکت‌های زیرمجموعه، نقش برجسته‌ای از صنعت لوازم خانگی ایران را تشکیل می‌دهند. این مجموعه با همراهی بیش‌از 13 هزار نفر از کارکنان خود در حوزه تولید انواع محصولات برودتی، شوینده، گازسوز، صوتی و تصویری و لوازم خانگی کوچک فعالیت می‌کند.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در دوره مالی منتهی به آذر 1402، در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت‌های بورسی این صنعت با فروش 641 هزار و 895 دستگاه معادل 16 هزار و 432 میلیارد تومان در رده نخست از لحاظ مبلغ فروش محصولات برودتی قرار دارد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل انتخاب

برآوردها نشان می‌دهد که گروه انتخاب الکترونیک آرمان در دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر سال 1403 حدود یک میلیون و 640 هزار دستگاه از محصولات خود را به‌فروش برساند. در جدول زیر مقدار فروش تمامی محصولات شرکت برای دور‌های مختلف آورده شده است. ضمن اینکه درآمد این شرکت در سال مالی 1402، با افزایش 50 درصدی در مقایسه با سال قبلی به حدود 16 هزار و 432 میلیارد تومان رسید. در همین راستا تولید و فروش انتخاب نیز طی سال 1402 افزایش داشتند.

بررسی عملکرد در تحلیل بنیادی انتخاب

میزان فروش گروه انتخاب الکترونیک آرمان در 12 ماهه منتهی به آذر 1402، حدود 642 هزار دستگاه بوده است. پیش‌بینی می‌شود فروش محصولات این شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰3، بیش‌از یک میلیون و 640 هزار دستگاه باشد.

قیمت‌گذاری محصولات انتخاب

قیمت‌گذاری محصولات شرکت طبق نظر هیئت مدیره و با در نظر گرفتن شرایط بازار و رقبا و تحت نظارت و مطابق با دستورالعمل تعیین نرخ فروش محصولات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود. اصول و مبنای محاسبه قیمت‌گذاری طبق ضوابط مجمع عمومی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی تولید به‌علاوه سود عادلانه است.

ترکیب بهای تمام شده در تحلیل بنیادی انتخاب

بررسی ترکیب بهای تمام شده شرکت در سال 1402 نشان می‌دهد که مواد مستقیم مصرفی با ثبت رقم 10 هزار میلیارد تومان سهم 89 درصدی در این ترکیب داشته است. این در حالی است که برآوردها از سال مالی 1403 حاکی از آن است که احتمالا در این سال بهای تمام شده شرکت با افزایش 24 درصدی در مقایسه با سال قبلی به حدود 14 هزار میلیارد تومان برسد. نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده انتخاب و برآورد آن تا انتهای سال مالی جاری را نشان می‌دهد.

ترکیب بهای تمام شده انتخاب

سربار انتخاب

در تحلیل بنیادی انتخاب اقلام سربار شرکت طبق نمودار زیر گزارش شده است. میزان سربار در دوره 12 ماهه منتهی به 30/09/1402، حدود 775 میلیارد تومان بوده است. در ادامه پیش‌بینی می‌شود سربار انتخاب تا پایان سال مالی 1403 حدود 952 میلیارد تومان باشد.

بررسی سربار انتخاب

مواد اولیه انتخاب

گستره تامین‌کنندگان گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و… قرار دارد. علاوه‌بر تامین‌کنندگان داخلی، تامین‌کنندگان خارجی تکمیل‌کننده زنجیره تامین هستند. درواقع، قطعات وارداتی محصولات از کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله چین، کره و ترکیه تامین می‌شود. با این حال، به منظور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، کاهش ریسک تامین و همچنین کوتاه کردن زمان تحویل تلاش بر این است تا تمرکز مجموعه بر تامین‌کنندگان داخلی باشد. در ادامه جزئیات مواد اولیه مصرفی شرکت آمده است.

مواد اولیه انتخاب

بررسی صورت سود و زیان در تحلیل انتخاب

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی انتخاب برای دوره مالی 12 ماهه منتهی به آذر 1402، حدود سه هزار و 900 میلیارد تومان سود خالص را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال مالی 1403 مقدار سود خالص این شرکت به حدود 5 هزار میلیارد تومان برسد. بررسی سود تقسیم شده به‌ازای هر سهم انتخاب براساس آخرین افزایش سرمایه نیز نشان می‌دهد که در سال مالی 1402 میزان این سود به ازای هر سهم حدود 390 تومان است.

انتخاب چقدر سود ساخت؟

در ادامه جزئیات صورت سود و زیان شرکت در 5 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال 1403 در تحلیل بنیادی انتخاب نمایش داده شده است.

صورت سود و زیان انتخاب

علاوه‌براین، سود انباشته انتخاب طی سال‌های اخیر همواره در مسیری افزایشی بوده و عملکرد قابل قبولی را در این مدت ثبت کرده است. به‌طور مثال، سود انباشته انتخاب در سال 1402 با افزایش 28 درصدی به حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

سود انباشته انتخاب

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

روند سودآوری در سهام انتخاب

همانطور که در گراف زیر مشاهده می‌شود بازده حقوق صاحبان سهام در سال 1401 در محدوده 11.5 درصد قرار گرفت که در مقایسه با سال قبلی با افزایشی 25 درصدی همراه شده است. بازده دارایی‌ها و حاشیه سود خالص نیز در سال 1401 به ترتیب در محدوده 44 و 30 درصد قرار گرفته است. اما این مسیر افزایشی در سال 1402 دوام نیاورد، چرا که در این سال نسبت‌های سودآوری انتخاب در مسیری کاهشی قرار گرفتند. برای مثال، بازده حقوق صاحبان سهام در سال 1402 با کاهشی 43 درصدی در مقایسه با سال قبلی در محدوده 65 درصد قرار گرفت.

بررسی نسبت‌های کارایی انتخاب

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، بررسی‌ صورت‌های مالی سال مالی 1402 حاکی از آن است که گردش دارایی‌ها در گروه انتخاب الکترونیک آرمان به‌طور میانگین حدود 1.18 واحد است. این نسبت میزان تاثیرگذاری گردش دارایی‌ها را در کسب درآمد شرکت نشان می‌دهد. در واقع نسبت گردش دارایی، بیانگر این است که چگونه دارایی‌های شرکت برای ایجاد درآمد به کار گرفته می‌شود. با مقایسه این نسبت در دوره‌های گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که افزایش دارایی‌ها در کسب درآمد بیشتر توسط شرکت، تاثیرگذار بوده یا خیر. علاوه‌براین،  گردش موجودی کالاها در انتخاب به طور میانگین بیش‌از 7.45 واحد است.

بررسی نسبت‌های نقدینگی در انتخاب

نسبت‌های نقدینگی انتخاب در سال 1402 حاکی از عملکرد خوب این شرکت است. چرا که نسبت جاری در این سال عدد 1.17 واحد را ثبت کرده که اغلب نسبت جاری بین ۱ و ۲ را نیز به عنوان سیگنالی از وضعیت مطلوب نقدینگی در شرکت در نظر گرفته می‌شود. برای حل مشکل پایین بودن قابلیت نقدشوندگی از نسبت آنی استفاده می‌شود که قدرت شرکت را برای عمل به تعهدات خود از طریق دارایی‌های نقدی بررسی و اندازه‌گیری می‌کند. نسبت آنی انتخاب در سال 1402 در محدوده 0.99 واحد قرار دارد. نهایتا نسبت نقد نیز در مقایسه با به نسبت آنی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع، در محاسبه‌ نسبت وجه نقد موجودی کالا، دارایی‌های جاری و حساب‌های دریافتنی در نظر گرفته نمی‌شوند. نسبت نقد انتخاب نیز در این سال، عدد 0.09 واحد را ثبت کرده است.

بررسی نسبت‌های نقدینگی در انتخاب

محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/09/30

برای محاسبه‌ی نسبت پی به ای در تحلیل بنیادی انتخاب، افزایش نرخ حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد و میانگین نرخ دلار 5۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. طبق مفروضات فوق ای پی اس فوروارد انتخاب 5,001 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی انتخاب

باتوجه به قیمت سهام این شرکت در زمان نگارش این مقاله (1403/02/30) در سایت http://www.tsetmc.com (1,500 ریال) نسبت P/E فوروارد در تحلیل انتخاب 4.7 حساب شده است. همچنین میانگین P/E و EPS تحلیلگران بر مبنای تحلیل و پیش‌بینی مشترکین سایت انیگما است.

روند قیمتی در تحلیل بنیادی انتخاب

چارت زیر روند قیمتی سهام انتخاب را از ابتدای سال 1401 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهام انتخاب در تاریخ ۱۴۰۱/02/16 به قیمت (32020 ریال) رسید. در حال حاضر قیمت این سهام در تاریخ 26/02/1403 مبلغ 23150 ریال و ارزش بازار آن 23010 میلیارد تومان است.

روند قیمتی در تحلیل بنیادی انتخاب

اهداف و چشم‌انداز گروه انتخاب الکترونیک آرمان

  • افزایش سهم بازار: در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی در ایران و دارای بالاترین سهم بازار از سبد لوازم خانگی خانواده ایرانی است. با این حال این مجموعه در تلاش است با افزایش تنوع محصولات تولید محصولات با کیفیت تبلیغات و افزایش تعداد فروشگاه‌ها در سطح کشوره سهم بازار خود را به طور پایدار و مستمر ارتقا دهد.
  • افزایش قدرت برند: این شرکت در تلاش است با افزایش مستمر کیفیت محصولات و آگاه سازی جامعه ایرانی نسبت به محصولات، مجموعه به طور پیوسته تصویر ذهنی مردم از این برند را ارتقا داده و به اولین انتخاب مشتریان در تمام گروه محصولات لوازم خانگی تبدیل گردد.
  • توسعه سیستم فروش: استراتژی این مجموعه در ارتباط با فروش محصولات افزایش مناطق جغرافیایی در جهت توزیع و توسعه فروشگاه‌ها است. بدین منظور سیستم توزیع مویرگی و گستردگی شبکه فروش در عمده شهرهای کشور ایجاد شده است.

سوالات متداول

EPS تحلیلی انتخاب چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی انتخاب منتهی به پایان سال مالی 1403 مبلغ 5,001 ریال برآورد شده است.

نسبت پی بر ای انتخاب چقدر است؟

باتوجه به قیمت روز این سهم در زمان نگارش این مقاله نسبت P/E فوروارد در تحلیل انتخاب 4.7  محاسبه شده است.

سود نقدی انتخاب چقدر است؟

انتخاب در پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم مبلغ 3,903 ریال سود نقدی تقسیم کرده است.

1/5 - (1 رای)

هانا پاکمند

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تحلیل مالی و اقتصادی بازارها سوق داد. در این بین با کسب مهارت‌های مرتبط با تحلیل شرکت‌ها و به طور کلی بازارهای مالی سعی بر ایجاد محتوای تحلیلی با کیفیت دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا