مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دیران – شرکت ایران دارو

تحلیل دیران به‌عنوان یک شرکت دارویی زیرمجموعه گروه دارویی سبحان در این مقاله انجام شده است. شرکت ایران دارو در تاریخ چهارم خردادماه 1343 با هدف تولید مواد و محصولات دارویی تاسیس شد. شرکت ایران دارو در سال 1381 با نماد «دیران» به‌عنوان سیصد و بیست و یکمین شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. از شرکت‌های هم‌گروه دیران می‌توان شرکت‌های البرز دارو، داروسازی تولید دارو، سبحان دارو و سبحان انکولوژی را نام برد. در این مقاله به تحلیل بنیادی دیران و محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

موضوع فعالیت و محصولات دیران

موضوع فعالیت شرکت ایران دارو تهیه، تولید، خرید و فروش و توزیع محصولات دارویی انسانی و دامی، غذایی، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، کشاورزی، کیت‌های تشخیص طبی و مواد اولیه و بسته‌بندی مواد مورد استفاده است. همچنین این شرکت در ساخت و وارد کردن ماشین‌آلات مربوط به تولید، اصلاح، تغییر صنعتی مواد و همچنین وارد کردن مواد اولیه یا نیمه‌ساخته فعالیت دارد. در حال حاضر دیران در زمینه تولید دارو و مکمل فعالیت می‌کند.

محصولات این شرکت به‌صورت کپسول، قرص، ژل، شربت، پماد، لوسیون و اسپری، کرم و پودر عرضه می‌شوند. تعداد محصولات قابل تولید در شرکت ایران دارو 147 عدد اعم از محصولات دارویی و مکمل است. همچنین از محصولات این شرکت در تحلیل بنیادی دیران می‌توان کپسول مولتی ویتامین پلاس، اسپری لیدوکایین 50 و 100 سی سی، کپسول داکسی سایکلین، پماد تریامیسیون ان ان، قرص ویتامین C، پماد تتراسایکلین، پماد کلوبتازول و پودر موکوسیل را نام برد.

سرمایه و ترکیب سهامداران دیران

سرمایه دیران در بدو تاسیس مبلغ 40٫8 میلیون ریال بوده که طی چندین سال‌ سرمایه افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه دیران در سال 1400 از محل مطالبات حال‌شونده سهامداران و آورده نقدی بوده که به مبلغ 880 میلیارد ریال رسیده است. لازم به ذکر است دیران در سال 1401 اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مبلغ 880 میلیارد تومان به 3٬579 میلیارد ریال کرده و در همین خصوص گزارش توجیهی افزایش سرمایه حسابرسی‌شده و مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت شده است.

شرکت گروه دارویی سبحان با درصد مالکیت 47٫49 درصد تنها سهامدار عمده دیران محسوب می‌شود. در سایت انیگما سهامداران تمامی شرکت ها به‌همراه درصد مالکیت‌ها قابل مشاهده است.

سهامداران دیران

ستاد فرمان اجرایی فرمان امام با زیرمجموعه‌های خود بیش از 48 درصد از سهام دیران را در اختیار دارد. از این‌رو این شرکت به‌صورت تلفیقی سهامدار عمده در تحلیل بنیادی دیران است.

سهامداران تلفیقی شرکت ایران دارو

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل دیران

نرخ‌ فروش محصولات این شرکت از طریق سازمان غذا و دارو تصویب و به شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده ابلاغ می‌شوند. مبلغ حاصل از فروش محصولات دیران در دوره 3 ماهه منتهی به 1401/12/29، 106 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است. این رشد ناشی از افزایش تیراژ فروش و افزایش در نرخ محصولات است. پیش‌بینی می‌شود فروش این شرکت در انتهای سال مالی 1402 به مبلغ 522 میلیارد تومان برسد.

فروش در تحلیل بنیادی دیران

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی دیران

مقدار مواد اولیه مصرفی دیران در دوره 3 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 حدود 226 میلیون عدد بوده است. دیران برای تامین این مقدار مواد اولیه مبلغ 46 میلیارد تومان هزینه کرده است. در تحلیل دیران پیش‌بینی می‌شود مبلغ مورد نیاز برای تامین مواد اولیه مصرفی در 9 ماهه باقی‌مانده سال جاری حدود 193 میلیارد تومان باشد.

مواد اولیه در تحلیل دیران

سربار دیران

مطابق جدول زیر هزینه سربار در دوره 3 ماهه منتهی به 1401/12/29 مبلغ 60 میلیارد تومان بوده است. در تحلیل بنیادی دیران حقوق و مزایا 76 درصد و سوخت 34 درصد نسبت به دوره مالی مشابه 1400 افزایش یافته است. این افزایش سربار عمدتا مربوط به حقوق و مزایا و سوخت بوده است. باتوجه به جدول زیر سربار در پایان سال مالی 1402 مبلغ 77 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت ایران دارو

صورت سود و زیان در تحلیل دیران

بهای‌ تمام‌شده دیران در دوره 3 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 67 میلیار تومان بوده است. این شرکت در همین دوره 36 درصد حاشیه سود ناخالص ساخته است که نسبت به دوره مالی سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود در پایان سال مالی 1402 سود ناخالص این شرکت نزدیک به 90 میلیارد تومان شود.

صورت سود و زیان در تحلیل دیران

سود مجمع (DPS) در تحلیل بنیادی دیران

طبق صورت سود زیان در تحلیل دیران ، این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/09/30 به ازای هر سهم 681 ریال سود خالص ساخته است. مجمع عمومی عادی سالیانه دیران در تاریخ 1401/12/25 برگزار شد. سود نقدی حاصل از این سود خالص بر اساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه 610 ریال تصویب شده است.

پرداخت سود سهامداران حقیقی دیران مطابق جدول زیر است.

گروه سهامدارانزمان دریافت سودنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجاماز تاریخ 1402/08/22واریز به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/22واریز به حساب سهامداران از طریق تکمیل پرتال سهامداران شرکت

سود سهامداران حقوقی، صندوق‌ها و سبدگردان‌ها در صورت همکاری سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از تاریخ 1402/08/23 به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام واریز خواهد شد، در غیر اینصورت باتوجه به اطلاعات سهامداری در اختیار شرکت به حساب ایشان واریز می‌شود.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/09/30

در تحلیل بنیادی دیران حاشیه سود 36 درصد و نرخ افزایش حامل‌های انرژی در سال 1402، 30 درصد در نظر گرفته شده است. حال اگر میانگین دلار و نرخ تورم در سال 1402 به‌ترتیب 40 هزارتومان و 30 درصد فرض شود، EPS تحلیلی دیران 1٬025 ریال برآورد می‌شود.با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/03/01 بر EPS آن، P/E فوورارد در تحلیل دیران برابر 15٫8 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی دیران

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی دیران

دیران بعد از عبور از نوسانات قیمتی در تاریخ 1400/07/25 به بالاترین قیمت خود با ارزش بازار 3 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر باتوجه به قیمت روز در سایت www.tsetmc.com ارزش بازار دیران 1,432 میلیارد تومان است. نمودار زیر روند قیمتی این سهم از سال 1397 تاکنون را نشان می‌دهد.

نمودار قیمتی شرکت ایران دارو
4/5 - (4 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا