مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دفرا – شرکت فرآورده‌های تزریقی ایران

تحلیل دفرا به‌عنوان یکی از شرکت‌های مهم دارویی کشور در ایران مقاله انجام شده است. شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران در تاریخ 23 اسفند ماه 1335 به دنبال قراردادی که مابین شرکت دون باکستر آمریکا و شرکت تام تریندینگ ایران منعقد شده بود تحت نام اولیه شرکت لابراتوارهای دون باکستر به ثبت رسید. این شرکت در سال مالی 1401 در راستای تامین انواع سرم‌های تزریقی و شستشو و همچنین داروهای مورد نیاز جامعه پزشکی کشور ازجمله ویال‌های چشمی فعالیت خود را نسبت به سال‌های قبل توسعه داده است. سهام این شرکت اولین بار در مرداد ماه 1378 با نماد دفرا عرضه و معامله شد. در ادامه مقاله به بررسی عملکرد شرکت و برآورد سود خالص هر سهم (EPS) و P/E فوروارد در تحلیل بنیادی دفرا پرداخته شده است.

  • برای یادگیری مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت فرآورده‌های تزریقی ایران

مطابق ماده 2 اساسنامه به بخشی از موضوعات اصلی شرکت اشاره شده است:

  • احداث و مشارکت در ایجاد کارخانجات دارویی و تجهیزات پزشکی، دامپزشکی و تولید مواد اولیه مربوطه
  • تولید، ساخت و بسته‌بندی محصولات دارویی، انواع مکمل‌ها، مواد بیولوژیک و ملزومات دارویی، تجهیزات پزشکی، مواد شیمیایی و دامپزشکی
  • تهیه، تدارک و واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و لوازم یدکی مورد نیاز فروش و صدور محصولات
  • تاسیس و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدی، توزیعی، خدماتی و بازرگانی
  • مشارکت در سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها از طریق تعهد سهام شرکت‌های جدید و تعهد سهام شرکت‌های موجود

بررسی جایگاه دفرا در صنعت دارویی

شرکت فرآورده‌‌های تزریقی و دارویی ایران با حفظ کیفیت مواد و بسته‌بندی محلول، بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی کشور به سرم را تامین و از طریق شرکت‌های توزیع دارو به مراکز پزشکی و درمانی عرضه می‌کند. این شرکت با تولید و فروش انواع سرم‌های تزریقی (500 و 1٬000 میلی لیتری)، تولید انواع ویال‌های چشمی و فروش در بین پنج شرکت تولیدکننده انواع سرم در جایگاه مناسبی قرار گرفته است. علاوه بر این، شرکت مذکور در تولید و فروش محصولات L.P.V پیشتاز و ازجمله شرکت‌های مهم دارویی کشور به شمار می‌رود و با فعالیت‌های گسترده خود در بین برترین شرکت‌های فعال دارویی قرار گرفته است.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل دفرا

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 8 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 1٬400 میلیارد ریال رسیده است. عموما افزایش سرمایه در تحلیل بنیادی دفرا از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران یا از محل سود انباشته بوده است.

محمد حسین محتشمی با در اختیار داشتن 27٫80 درصد از سهام شرکت فرآورده‌های تزریقی در جایگاه اول سهامداران این نماد و سرمایه‌گذاری آتیه صبا با 12٫95 درصد مالکیت در جایگاه دوم سهامداران دفرا قرار دارد. سایر سهامداران بالای درصد این شرکت به همراه ارزش آن‌ها در تصویر زیر نشان داده شده است.

سهامداران شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان مشاهده و دسترسی به سهامداران تلفیقی این نماد و سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دفرا

دفرا در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402، مقدار 16٬863٬225 بطری محلول سرم 500 میلی لیتری، 3٬842٬955 بطری محلول سرم 1٬000 میلی لیتری و 52٬576٬510 عدد قطرع چشمی به فروش رسانده است. درآمد حاصل از فروش این محصولات در دوره مالی مذکور بیش از 505 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال مالی 1401 بیش از 43 درصد افزایش یافته است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات دفرا را برای دوره‌های مالی گذشته و پیش‌رو نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دفرا

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل دفرا

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی دفرا را برای 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد. مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 مبلغ 63 میلیارد تومان بوده است. با توحه به افزایش مقدار و نرخ محصولات در سال مالی 1402، این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل دفرا

جدول زیر جزئیات مواد اولیه مصرفی و محل تامین هر یک از آن‌ها را در تحلیل بنیادی دفرا نشان می‌دهد.

شرحنوع موادفروشندگان عمدهنحوه قیمت‌گذاری
مواد اولیه داخلیپودر PP گرانولشرکت پتروشیمی شازند اراکعرضه در بورس کالا
مواد اولیه داخلیپودر PEشرکت فراز نام گیلبر اساس نرخ بازار
مواد اولیه داخلینمک طبیشرکت پارس نمک کاوهبر اساس نرخ بازار
مواد اولیه داخلیکارتنشرکت پرند پیشتاز، کاسپینبر اساس نرخ بازار
مواد اولیه داخلیلیبلصنایع چاپ و بسته‌بندی آسان قزوینبر اساس نرخ بازار
مواد اولیه داخلیجعبهشرکت پویان پیشروبر اساس نرخ بازار
مواد اولیه خارجیدکستروزشرکت پی جینگ لیمابایبر اساس پرو فرما
مواد اولیه خارجیسدیم هیالوروناتشرکت ویتا جوی و نینگ بو یانگوربر اساس پرو فرما
جزئیات مواد اولیه مصرفی در تحلیل دفرا

سربار دفرا

سربار دفرا در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 60 میلیارد تومان بوده که بیش از 26 میلیارد تومان آن صرف حقوق و مزایا شده است. لازم به ذکر است نرخ افزایش حقوق و مزایا در سال مالی 1402 معادل 30 درصد لحاظ شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود سربار دفرا تا پایان سال مالی 1402 به بیش از 114 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دفرا

در ادامه صورت سود و زیان در تحلیل دفرا برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به اسفند سال 1402 قابل‌ مشاهده است. با توجه‌ به تصویر زیر، بهای تمام‌شده تا دوره 6 ماهه ابتدای سال 1402 مبلغ 161 میلیارد تومان بوده است. با لحاظ نمودن هزینه‌ها و درآمدهای شرکت، سود خالص تحقق‌یافته در 6 ماهه منتهی به شهریور 1402 برابر با 280 میلیارد تومان شده است. همچنین با توجه‌ به این میزان سود و مفروضات در نظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود در صورتی‌ که سود عملیاتی شرکت در سال پایان سال 1402 مبلغ 1٬076 میلیارد تومان باشد، سود دفرا به 609 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دفرا

مقاله پیشنهادی در تحلیل دفرا: آموزش تحلیل بنیادی

سود مجمع (DPS) دفرا

سود خالص دفرا منتهی به پایان سال مالی 1401/12/29 به ازای هر سهم 3٬925 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه دفرا در تاریخ 1402/03/27 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 3٬400 ریال تصویب شد.

سود دفرا مطابق جدول زمان‌بندی زیر پرداخت شد.

سهامدارانزمان پرداخت سودنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی/سهامداران حقوقی دارای یک میلیون سهم با کد سجاماز تاریخ 1402/04/25واریز به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی/سهامداران حقوقی دارای یک میلیون سهم فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/05/25واریز به حساب بانک تجارت با مراجعه حضوری

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی دفرا حاشیه سود این شرکت 69 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین اگر تورم در سال 1402، 30 درصد و دلار کالای اساسی 35 هزار تومان در نظر گرفته شود، EPS تحلیلی دفرا 4٬355 ریال برآورد می‌شود. برای ارزش‌گذاری از طریق نسبت P/E قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/10/20 در سایت www.tsetmc.com بر EPS آن تقسیم شده است. در نتیجه پی بر ای فورارد در تحلیل دفرا 9٫8 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی دفرا

کاربران انیگما می‌توانند از طریق قابلیت شخصی‌سازی در سایت انیگما، مفروضات را تغییر داده و نتیجه تحلیل خود را مشاهده کنند. از طرق لینک بهترین سهم می‌توانید به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی دفرا

چارت زیر بیانگر روند قیمتی سهام دفرا است. شروع افزایش قیمت سهم دفرا از ابتدای اواسط سال 1401 بود و در تاریخ 1402/03/20 به بالاترین قیمت خود (45٬010 ریال) به ارزش بازار 6٬301 میلیارد تومان رسید. سپس سهام دفرا با کاهش قیمت مواجه شد. اکنون با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، روند صعودی قیمت سهم دفرا آغاز شده است و در محدوده 42٬610 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار دفرا در زمان نگارش این مقاله 6 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی دفرا
3/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا