مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ددانا – شرکت داروسازی دانا

در این مقاله تحلیل ددانا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دارو در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت داروسازی دانا در سال 1369 تاسیس و در سال 1377 به‌بهره‌برداری رسید. فعالیت‌های این شرکت به دو بخش تولید مواد موثره دارویی آنتی بیوتیک‌ها و بخش تولید دارو و مکمل‌های غذایی – دارویی تقسیم می‌شود. شرکت داروسازی دانا در تاریخ 1401/02/26 با نماد ددانا در گروه دارو مورد پذیرش بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی این شرکت و محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن در تحلیل بنیادی ددانا پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

مروری بر فعالیت و جایگاه ددانا در صنعت

موضوع فعالیت شرکت داروسازی دانا ایجاد و تاسیس کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیق، توسعه و تولید انواع مواد اولیه و فرآورده‌های دارویی، بیوتکنولوژیک، شیمیایی، غذایی و مکمل‌های دارویی – غذایی، گیاهان دارویی و طبیعی و… است. در حال حاضر فعالیت اصلی ددانا تولید مواد اولیه دارویی و دارو است.

شرکت داروسازی دانا بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌ بیوتیک در منطقه و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات آنتی بیوتیک‌های خوراکی و استریل است. همچنین این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده کپسول‌های نرم در کشور به‌شمار می‌آید. شرکت داروسازی دانا در چند سال اخیر از لحاظ فروش و سودآوری نیز همواره جزو 5 شرکت برتر در بین تولیدکنندگان صنعت دارویی کشور بوده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل ددانا

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 1٫3 میلیارد ریال بود که طی چندین مرحله به مبلغ 2٬400 میلیارد ریال افزایش یافته است. تصویر زیر سهامداران عمده شرکت داروسازی دانا را نشان می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با در اختیار داشتن حدود 35 درصد از سهام ددانا در جایگاه اول و شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو با 23 درصد در جایگاه دوم سهامداران این نماد قرار دارند.

سهامداران ددانا

بیش از 54 درصد از سهام ددانا به‌صورت تلفیقی در اختیار بانک ملی است؛ به‌عبارتی این سازمان از طریق زیرمجموعه‌های خود مالک نیمی از سهام شرکت داروسازی دانا است.

سهامداران تلفیقی شرکت داروسازی دانا

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ددانا

عمده فروش شرکت داروسازی دانا به‌صورت داخلی است و نرخ‌های آن توسط سازمان غذا و دارو و سندیکای مکمل‌های دارویی و انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی تعیین می‌شود. نرخ‌های فروش در تحلیل ددانا برای سال مالی منتهی به 1402 با 10 درصد افزایش نسبت به آخرین نرخ‌های فروش آذرماه 1401 در نظر گرفته شده است. در نتیجه مبلغ فروش ددانا در پایان دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402، 1٬191 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 121 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود ددانا در پایان سال مالی 1402 از فروش محصولات خود مبلغ 5٬467 میلیارد تومان درآمد حاصل کند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ددانا

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل ددانا

عمده مواد اولیه و بسته‌بندی شرکت از خارج کشور تامین می‌شود. بنابراین هرگونه نوسان در نرخ ارز و عوامل محدودکننده از قبیل تحریم‌های بانکی و تامین‌کننده خارجی باعث افزایش قیمت نرخ مواد اولیه خواهد شد. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی را برای دوره‌های مالی مختلف نشان می‌دهد. مطابق این تصویر مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی ددانا تا پایان دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 بیش از 488 میلیارد تومان بوده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل ددانا

سربار شرکت داروسازی دانا

هزینه‌ سربار در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 76 میلیارد تومان بوده است که نیمی از آن مربوط به هزینه‌ی حقوق و مزایا است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال جاری، هزینه حقوق و مزایا در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 مبلغ 152 میلیارد تومان و مجموع هزینه‌های سربار 234 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت داروسازی دانا

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ددانا

تصویر زیر صورت سود و زیان این شرکت را برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دوره‌های 9 ماهه و 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر درآمدهای عملیاتی در تحلیل ددانا تا پایان دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 مبلغ 1٬191 میلیارد تومان و سود محقق‌شده از آن مبلغ 404 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود شرکت داروسازی دانا در پایان سال مالی 1402 بیش از 2 هزار میلیارد تومان سود خالص از درآمدهای عملیاتی خود محقق کند.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ددانا

سود مجمع (DPS) ددانا

شرکت داروسازی دانا مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به اسفندماه 1401 خود را در تاریخ 1402/02/07 برگزار کرد. مطابق تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، ددانا از 4٬949 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 4٬100 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود ددانا برای سهامداران حقیقی در هفته اول دی‌ماه 1402 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به شماره حساب معرفی‌شده در سجام پرداخت خواهد شد. سهامداران حقوقی نیز سود خود را در مهلت قانونی با هماهنگی‌های لازم دریافت خواهند کرد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی ددانا و برآورد EPS تحلیلی آن 52 درصد حاشیه سود لحاظ شده است. باتوجه به تورم 30 درصدی و دلار 35 هزار تومانی در سال 1402، EPS تحلیلی ددانا در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 مبلغ 8٬404 ریال پیش‌بینی شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/23 (52٬050 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد 6٫2 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی ددانا

تمامی مفروضات مطرح‌شده برای تحلیل ددانا در سایت تحلیل بنیادی انیگما قابل تغییر هستند. طبق جدول فوق کابران انیگما پی بر ای تحلیلی ددانا را به‌صورت میانگین 7٫2 واحد محاسبه کرده‌اند. همچنین در این مقاله می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد را مشاهده کنید.

نمودار قیمتی سهام ددانا

سهام شرکت داروسازی دانا اولین‌بار در تاریخ 1401/02/26 در بورس اوراق بهادار تهران برای عموم عرضه شد. قیمت سهام ددانا در همان ابتدا مقداری افزایش یافت ولی سپس تا مهرماه 1401 با کاهش قیمت مواجه شد. مجدد روند افزایشی قیمت سهام ددانا آغاز شد و در تاریخ 1402/04/18 به بالاترین قیمت خود 57٬100 ریال با ارزش بازار 13٬704 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت ددانا در سایت TSE با مبلغ 52٬050 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار ددانا در تاریخ 1402/07/23 مبلغ 12٬564 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام شرکت داروسازی دانا

5/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا