اخبار بورس

معاملات بورس چهارشنبه 21 شهریور ۱۴۰۳

معاملات بورس امروز با افت 0.19 درصدی شاخص کل بورس پایان یافت. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن رشد 0.73 درصدی را تجربه کرد. بازار سهام امروز رفتاری دوگانه از خود نشان داد. در واقع عملا در بازار کلیت نمادها مثبت بودند، اما نمادهای بزرگ بازار منفی دنبال شدند. علت این موضوع این است که نمادهای بزرگ عمدتا به نرخ دلار و نرخ‌های جهانی وابسته هستند. در حال حاضر بازار جهانی وضعیت مناسب ندارد و تقریبا همه کامودیتی‌ها با افت قیمتی همراه شدند. بنابراین بر روند قیمتی سهام بزرگ و کامودیتی‌محور دو نیروی متفاوت اثرگذار خواهد بود:

اولین عامل موثر بر جهت حرکت آن‌ها رشد نرخ نیما خواهد بود که این عامل می‌تواند باعث بهبود وضعیت سودآوری این شرکت‌ها شود. دومین عامل اما ریزش نرخ‌های جهانی است که باعث کاهش اسپرد دلاری در این سهام خواهد شد، عملا این دو عامل در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که روند میان‌مدت سهام بزرگ با ابهام همراه باشد.

ارزش معاملات خرد سهام امروز برابر با 2715 میلیارد تومان بود که با ورود 159میلیارد تومان پول حقیقی همراه شد. همچنین در انتهای بازار 458 سهم مثبت و 228 سهم منفی معامله شدند.

با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، در می‌یابیم که احتمالا پیروزی در انتخابات برای ترامپ به راحتی گذشته نیست، عملا با مشاهده مناظره‌ها میان ترامپ و هریس، می‌توان دریافت که اختلاف دو نامزد از دو جبهه مختلف رو به کاهش است و این موضوع می‌تواند تقریبا روی کل اقتصاد ایران اثر جدی داشته باشد. دنبال کردن انتخابات آمریکا مهم است اما از آن مهم‌تر دنبال کردن مواضع دو نامزد است که بتوان بعد از انتخاب شدن آن‌ها جهت‌گیری درست اقتصادی داشت.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا