اخبار بورس

معاملات بورس چهارشنبه 9 خرداد ۱۴۰۳

بازار سهام در پنجمین روز معاملاتی هفته در روند صعودی باقی ماند. در این روز معاملاتی، شاخص کل بورس تهران با رشد 16هزار و 209واحدی در سطح دو میلیون و  86 هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز با افزایش 3675 واحدی تا محدوده 685,371 واحد رشد داشت.

ارزش معاملات خرد امروز 2447 میلیارد تومان بود. طی معاملات بورس امروز خالص خرید 264 میلیارد تومانی ثبت شد. بر این اساس، طی معاملات روز جاری حدود 24 درصد نمادهای معاملاتی در بازه منفی معامله شدند و 76 درصد از بازار با رشد همراه شدند.

بورس در مسیر رشد

امروز بازار سهام در حالی در مسیر افزایشی قرار گرفت که در ابتدای هفته ریزش عجیبی را تجربه کرد. افت معنادار بورس در ابتدای هفته در حالی رقم خورد که بازار سهام عملکرد خوبی طی روزهای قبلی ثبت کرده بود. اما مسیر کاهشی بازار هم چندان دوام نیاورد و از روز دوشنبه بازار به تعادل رسید.

در این میان، محدودتر بودن دامنه نوسان باعث شده تا بازار نوسانات محدودی داشته باشد و افت‌وخیز محدودی داشته باشد. با این حال، به نظر می‌رسد در این برهه زمانی ریسک‌های جدی داخلی تا حد زیادی حذف شدند و دامنه نوسان باید به روال سابق خود بازگردد و بازار تعیین کننده روند معاملات باشد.

سیگنال اهرمی‌ها به بازار

صندوق‌های اهرمی از این بابت که ترکیب سبد متنوعی در مقایسه با بازار دارند و از طرفی نسبت به روند کلی بازار با نوسان بیشتری معامله می‌شوند، اغلب به عنوان آیینه ذهنیت تمام بازاردر نظر گرفته می‌شود. به طوری که با معامله شدن صندوق‌های اهرمی در بازه‌ای مثبت انتظارات در بازار به این صورت است که که بازار در روندی افزایشی حرکت خواهد کرد. در طرف مقابل، هر زمان که این صندوق‌ها افت قیمت را تجربه می‌کنند، اقبال سهامداران به بازار نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ بهره

طی توافقی که بانک مرکزی با سازمان بورس داشت، قرار بر این است تا نرخ بهره در بازارها کاهش یابد. در همین راستا بانک مرکزی نظارت جدی بر بانک‌ها خواهد داشت. سازمان بورس نیز طی نامه‎‌ای در خصوص تبلیغات صندوق‌های درآمد ثابت بورس الزاماتی مشخص کرده که بر این اساس، حق استفاده از 16 عبارت نظیر نرخ سود موثر از آنها سلب شده است.

همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ بهره

افزایش سرمایه بانک تجارت

امروز بانک تجارت در نامه‌ای از برنامه خود برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. این مدل اتفاق‌ها میتواند به رشد قیمت این سهم ها کمک کند و در میان مدت به عنوان حمایت‌های خوبی برای بازار تعریف شود.

افزایش سرمایه بانک تجارت

رشد نرخ نیما

برخلاف انتظار اغلب فعالان بازار در این هفته دلار سامانه نیما رشد داشت. امروز سامانه نیما 525 ریال رشد را تجربه کرد که می‌توان گفت تغییر قابل توجهی داشته است.

رشد نرخ نیما

رشد بازارهای ارزی

همزمان با چالش‌های وارده به معاملات بین ایران و کردستان عراق, کمی عرضه دلار از سوی سلیمانیه کاهش یافت و همین موضوع به بازارهای ارزی فشار آورد. درهم به عنوان اصلی ترین ارزی که باید مد نظر باشد، با رشد به بالای محدوده 16هزارتومان رسید و معاملات آن در این محدوده به تثبیت رسید. همچنین می‌توان گفت حمله اسراییل به رفح نیز باعث افزایش  ریسک سیستماتیک در کشور و حتی منطقه شده است.

5/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

هانا پاکمند

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تحلیل مالی و اقتصادی بازارها سوق داد. در این بین با کسب مهارت‌های مرتبط با تحلیل شرکت‌ها و به طور کلی بازارهای مالی سعی بر ایجاد محتوای تحلیلی با کیفیت دارم.

مقاله‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا