اخبار بورس

معاملات بورس سه‌‌شنبه 8 خرداد 1403

بازار سهام در چهارمین روز معاملاتی هفته در بازه مثبت معامله شد. در این روز معاملاتی، شاخص کل بورس تهران با رشد 11 هزار و 743 واحدی در سطح دو میلیون و 69 هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم‌وزن نیز با افزایش 1150 واحدی تا محدوده 681 هزار و 696  واحد رشد داشت.

ارزش معاملات خرد امروز 2,374 میلیارد تومان بود. طی معاملات بورس امروز خالص ورود پول حقیقی 58 میلیارد تومان بود. بر این اساس، طی معاملات روز جاری حدود 34 درصد نمادهای معاملاتی در بازه منفی معامله شدند و 66 درصد از بازار با رشد همراه شدند.

خلاصه بازار 8 خرداد 1403

بمباران خبری برای بازار سرمایه

در آغاز معاملات روز جاری، بازار سهام در محدوده صفر تابلو معامله کار خود را آغاز کرد. در دقایقی از ساعات معاملاتی بورس امروز، ارزش صف خرید نماد «اهرم» از نماد معاملاتی «شفام» پیشی گرفت که این موضوع می‌تواند نشانگر اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های اهرمی باشد.

عملا فضای بازار به نوعی شده که صندوق‌های اهرمی با ارزش معاملات بالا و با اهرم نسبت به بازار حرکت می‌کنند، در مثبت‌های بازار رشد بیش از بازار و در منفی‌های بازار ریزش بیش از بازار را تجربه می‌کنند.

از طرفی سهم هایی که در مدت اخیر رشدهای سنگینی را تجربه کرده بودند در صفوف فروش قفل ماندند و این سهم‌ها که به نوعی به صورت شارپ و بی‌دلیل رشد کرده بودند در صفوف فروش سنگین قفل ماندند.

ابهام در نرخ بهره

از سوی دیگر نرخ بهره همچنان ابهام دارد و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. با وجود اینکه اخیرا نامه‌ای در خصوص کاهش نرخ بهره بانک‌ها منتشر شده است، همچنان برخی بانک‌ها سپرده‌هایی با نرخ‌های بسیار رقابتی (30% بانکی معادل 34%ytm) ارائه می‌دهند. مسئله امروز این است که در کاردکس افتتاح شعبه 23% ذکر می‌شود اما پشت کاردکس رئیس شعبه نرخ 30% را ذکر و امضا می‌کند.
در واقع نکته مهمی که در اینجا نهفته است این است که باید دید بانک مرکزی آیا واقعا ساز و کاری برای مقابله با نرخ بهره بالا اجرا می‌کند یا خیر. در صورتی که این نامه در حد یک نامه ساده و بدون پیگیری جدی باشد حقیقتا تاثیر مهمی بر بازار پول نخواهد داشت.

فرزین: نرخ ارزهای مختلف باید به یکدیگر نزدیک شوند

علاوه‌براین، فرزین، رئیس کل بانک مرکزی طی آخرین صحبت‌هایش اعلام کرد که باید نرخ ارزهای مختلف به یکدیگر نزدیک شوند. این صحبت فرزین در کنار رشد امروز 1289ریالی نرخ نیما معنا پیدا می‌کند.

البته نکته مهمی که آقای فرزین گفت در راستای عدم رشد دلار بود اما این صحبت را می‌توان در جهت تعدیل فاصله دلار آزاد و نیما تفسیر کرد، در صورتی که این دو نرخ ارز به یکریگر نزدیک شوند می‌توان به آینده شرکت‌ها کمی امیدوارتر بود.

نرخ اخزا کاهش یافت

با توجه به تقاضا حقوقی‌ها برای اخزای 35% و 36% در گروه معاملات بلوکی، عملا کمی نرخ اخزا روند کاهشی پیدا کرد. به نظر می‌رسد نرخ‌هایی که در اخزا دیده می‌شود که حتی تا سطح 37% هم پیشروی کرد، سقف نرخ بهره باشد. در همین راستا امروز اخزا صف خرید هم معامله شدند,عملا مدیریت نرخ اخزا بسیار برای کل اقتصاد کشور مهم است, اما بازار سهام به عنوان یکی از اصلی ترین ذی نفع های نرخ بهره و نرخ اخزا, این نرخ برایش بیش از بقیه اهمیت پیدا میکند.

معاملات امروز بورس تهران با خبرهای متنوعی همراه شد. علاوه‌بر موارد ذکر شده در پاراگراف‌های قبلی، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه  فردا جلسه شورای هماهنگی سران قوا برای تصمیم گیری در خصوص ۳ ساله شدن تجدید ارزیابی دارایی برگزار می‌شود. از طرفی مخبر، جایگزین موقت رئیس جمهور مطرح کرد که امکان بازنگری در فرمول پالایشی‌ها وجود دارد. در واقع می‌توان گفت اخبار مثبتی به بازار مخابره می‌شود اما واقعیت این است که این حرف‌ها عمل می‌خواهند.
در برآیند باید گفت که فضای بازار سرمایه با پمپاژ خبری همراه بود و در کف قیمت‌ها با اقبال خوبی روبرو شد. صف خرید سنگین در اهرمی‌ها و رشد بسیار بالای اختیار خریدهای صندوق‌های اهرمی این نکته را نشان دادند که بازار از این اخبار استقبال کرد.

در صورت اجرا شدن این اخبار می‌توان به آینده بازار امیدوارتر بود و انتظار بهبود معاملات کلیت بازار را داشت.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا