اخبار بورس

معاملات بورس 7 خرداد 1403؛ حمایت محدود بازار پس از ریزش‌های سنگین

احتمالا فعالین بورسی و اقتصادی بدبین نیز پیش‌بینی نکرده بودند که بازار سهام در دو ماه ابتدایی سال اینگونه پیش برود. روزهایی ابتدایی سال بازار در صف خرید معامله می‌شد و صندوق‌های اهرمی تا +10 درصد نیز رشد داشتند، اکنون شرایطی است که بازار مدت‌ها منفی است و در چند روز اخیر نیز در صف فروش قفل بوده است. دلایلی که ما برای این ریزش می‌دانیم، بالا بودن نرخ بهره، پایین نگه داشتن دستوری نرخ دلار نیما، علی‌رغم رشد دلار آزاد، سیاست خاص مالیاتی دولت (که البته حل شد) و در نهایت گزارش‌های ناامیدکننده در فصل زمستان شرکت‌ها بود. نکته مورد توجه دیگر این که در این بین تحولات سیاسی زیادی هم در کشور وجود داشت.

اما امروز روز بهتری برای بازار سرمایه بود و بازار کمی بهتر معامله شد و تا حدی می‌توان گفت که سهامداران تمایل کمتری به فروش داشتند. معاملات نمادهای بزرگ و حتی صندوق‌های اهرمی نیز همین نکته را نشان می‌دادند. نکته جالب این بود که بازار راحت‌تر خریدار سهم‌های کوچک شد و سهم‌هایی که بنیاد بهتری داشتند، خریداران بیشتری داشتند و کمتر افت کردند.

حمایت از سوی آقای مخبر

پس از جلسات رییس سازمان بورس با آقای مخبر بنا شد که نرخ اوراق اخزا کنترل شود و از سوی دیگر دستورالعمل پالایشی‌ها نیز اصلاح شود. اگر این دو اتفاق برای بازار بیافتد می‌توان به آینده بازار کمی امیدوارتر بود.

اوراق جدید خلیج فارس با نرخ‌های بالا

همواره پس مطرح شدن نرخ سود اخزا، ارزش معاملات اخزا از نکات مهم است. پایین بودن ارزش معاملات اخزا باعث می‌شد دسترسی به این اوراق و این نرخ سود کمی در ابهام و سخت باشد، اما امروز با انتشار اوراق جدید خلیج فارس با نرخ 37% ytm می‌توان گفت دیگر مشکل دسترسی به این نرخ سود وجود ندارد. با وجود این اوراق، امروز نامه‌ای منتشر شد که در آن مطرح شده بود که بانک مرکزی از تمام بانک‌ها خواسته است به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برگردند و آن‌ها را در صورت تخطی به سلب صلاحیت تهدید کرده است. آخرین نرخ رسمی سپرده 23 درصد و مربوط به 10 بهمن 1401 بود که در نامه مزبور مورد تاکید قرار گرفته است. عملا با وجود اینکه خلیج فارس با نرخ بالایی اوراق صکوکش را فروخت اما کمی ادامه نرخ سودهای بالا در ابهام قرار گرفت.

گزارش‌های ماهانه

پس از گزارش‌های ضعیف زمستان، گزارش‌های اردیبهشت کمی بهتر بودند و با انتشار آن‌ها، می‌توان کمی به آینده بازار امیدوارتر بود. در این فضا نکته مهم این است که گزارش‌های فصل زمستان از نظر فروش شرایط خوبی نداشتند ولی موردی که بیشتر مورد توجه بود، حاشیه سود ناخالص بسیار پایین آن‌ها بود که دلیل آن برای بسیاری از شرکت‌ها ذخایر زیاد اخذ شده در زمستان بود. اکنون با تعیین تکلیف شدن این ذخایر و روند فروش نسبتا بهتری که در اردیبهشت مشاهده شد، انتظار می‌رود شاهد گزارش‌های بهتری در بهار امسال باشیم.

در این راستا مشاهده وبینار بررسی گزارش‌های سالیانه 1402 پیشنهاد می‌شود.

امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا