اخبار بورس

معاملات بازار سهام سه‌شنبه 28 فروردین

بورس امروز با ارزش معاملات2700 میلیارد تومانی در حالی کار خود را به پایان رساند که 575 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را تجربه کرد. در جریان معاملات امروز بازار سهام 198 نماد مثبت و 480 نماد منفی دنبال شدند.

امروز شاخص کل بورس 0.23% و شاخص هم‌وزن بورس 0.39% منفی بودند. افت بیشتر شاخص هم‌وزن نشان از کاهش قیمتی بیشتر برای نمادهای کوچکتر بوده است.

محدودیت دامنه نوسان سهام به +-1% و صندوق‌ها به +-2% در شرایط سیاسی و نظامی کشور، منجر به ایجاد صف‌های سنگین برای خرید یا فروش شد.

همچنین طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام برای یک روز دیگر تمدید شد و فردا نیز معاملات سهام در محدوده +-1% خواهد بود.

خلاصه بازار 28 فروردین 1403

اخبار مهم بورس امروز

بازار سهام امروز متاثر از اخبار متعددی از جمله شایعات افزایش نرخ دلار نیما، معاملات وکیوم باتوم و … بود که اهم آن در ادامه آورده شده است:

فولاد مبارکه در مرکز توجه

با معاملات بسیار جذاب روز گذشته فولاد مبارکه در بورس کالا، امیدواری‌ها نسبت به آینده این سهم افزایش یافت.

در روز گذشته ورق گرم فولاد مبارکه عملا با دلار بالای 60 هزار تومان معامله شد که همین امر باعث شد امروز نماد فولاد از محدوده منفی به سمت صف خرید حرکت کند و در نهایت سنگین‌ترین صف خرید بازار را تشکیل دهد. در این بین هرچند دیروز معاملات خوبی برای بیلت بقیه فولادسازها انجام شد، اما نرخ‌های فولاد مبارکه بسیار خاص بودند.

رشد دلار نیما

امروز شایعه‌ای در بازار سهام مطرح شد که به موجب آن نرخ دلار نیما در آینده نزدیک احتمالا افزایش یابد.

به نظر می رسد با رشد دلار نیما بازار سهام بتواند به راحتی سقف سال گذشته خود را پس بگیرد. از این بابت می‌توان گفت که بازار سهام در حال حاضر ارزان‌ترین بازار دارایی داخلی است. بنا بر شایعات نرخ جدید سامانه نیما چهارشنبه ابلاغ می‌شود.

جدال اقتصاد و سیاست

در حالی که بازار سرمایه از منظر ارزندگی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، در شرایط کنونی عوامل سیاسی و نظامی مانع رشد این بازار شده‌اند.

معاملات خاص در بورس کالا، احتمال رشد نرخ دلار نیما و همچنین عدم رشد این بازار متناظر با دیگر بازارهای دارایی، همگی عواملی شدند که در جهت جذابیت بازار سهام قدم برمی‌دارند.

از طرفی نگرانی‌های سیاسی و نظامی منجر به ایجاد ترس و نااطمینانی نسبت به بازار سهام شده است. نااطمینانی و عدم ثبات شرایطی را ایجاد کرده که یا نمادها بنا بر دلایل اقتصادی صف خرید هستند و یا به دلایل سیاسی صف فروش می‌شوند.

واردات خودروی دست دوم در سال 1403

عباس‌ علی‌آبادی، وزیر صمت امروز اعلام کرد که برنامه واردات خودروهای دست دوم در قانون بودجه ۱۴۰۳ تعریف و آیین‌نامه مربوطه تنظیم شده است. این کار از طریق مسیر مناطق ویژه در حال انجام است.

معامله وکیوم باتوم پالایشگاهی‌ها با دلار 48,000 تومان

 در طول معاملات امروز بورس کالا، وکیوم باتوم شتران و شبندر عرضه شدند. در طول این معاملات وکیوم باتوم شتران 15% و شبندر 20% نسبت به قیمت پایه رقابت شدند.

با توجه به نرخ تقریبا 290 دلاری وکیوم باتوم، قیمت پایه وکیوم باتوم شتران 118,800 ریال و شبندر 124,700 ریال بودند. (کیفیت وکیوم باتوم شبندر بیشتر از شتران و نرخ آن حوالی 310 دلار است. این نرخ‌ها با دلار نیما محاسبه شده است)

با معامله وکیوم باتوم شتران در محدوده 137,500 ریال و شبندر در محدوده 150,100 ریال می‌توان گفت نرخ دلار این معاملات 47 الی 48 هزارتومان بوده است. نکته بسیار مهم معاملات امروز وکیوم باتوم، صف خرید سنگین آن در طول معاملات بود که برای محصول شتران 3 برابر عرضه و برای محصول شبندر 2برابر عرضه‌ها تقاضا نشست. عملا هر محصولی که با دلار 48 هزارتومانی فروخته می‌شود، صف خرید بسیار سنگینی را تجربه می‌کند.

معاملات وکیوم باتوم شتران
معاملات وکیوم باتوم شبندر

در مجموع می‌توان گفت که تمامی بازارها با گپ و فاصله قیمتی معامله می‌شوند. این اتفاق ناشی از شرایط پیچیده سیاسی-نظامی است.

عملا امکان اینکه بازار سهام یا حتی طلا و ارز، امروز مثبت بسته شوند و فردا منفی بازگشایی شوند کاملا وجود دارد. اما جدای از بحث سیاسی-نظامی نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است که از منظر اقتصادی، پارامترهای رشد بازار سهام بسیار بیشتر باشند. رشد نرخ‌های فروش در بورس کالا، امکان رشد نرخ سامانه نیما و اصلاح مناسب سهم‌های بازار این امکان اقتصادی را برای بازار سهام به وجود می‌آورند.
لذا در صورت کاهش تنش‌های سیاسی-نظامی باید انتظار این را داشت که بازار سهام رشد خود را شروع کند چون پارامتر‌های اقتصادی از این رشد حمایت می‌کنند.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا