اخبار بورس

هفتمین افت متوالی شاخص کل بورس – معاملات بورس 3 بهمن ماه ۱۴۰۲

جو منفی در بازار سهام امروز که نشات گرفته از ترس و بی‌اعتمادی به بورس است، بیش از روزهای قبل بود. این امر منجر به افت 1/24 درصدی شاخص کل بورس شد. با افت امروز شاخص کل، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به 8 درصد تعدیل یافته است. البته شاخص کل هم‌وزن که امروز 2/12 درصد عقب‌نشینی داشت، شاید معیار مناسب‌تری برای سنجش وضعیت امروز بورس باشد.

نماگرهای فرابورسی اما افت بیشتری نسبت به شاخص‌های بورسی داشتند. نماگر اصلی این بازار معاملات امروز را با افت محدود 1/54 درصدی پایان داد. شاخص هم‌وزن فرابورس حدود 3 درصد به عقب بازگشت.

چرا بورس منفی شد؟

علیرغم گزارش‌های مطلوب فصل پاییز، ارزندگی سطوح قیمتهای کنونی در بسیاری از سهام، رشد قیمت در دلار و سایر بازارهای موازی، خبر تجدید ارزیابی‌ها و … که می‌توانستند محرکی برای رشد بورس باشند، اما این روزها اوضاع بورس چندان مساعد نیست. علت این امر ترس و بی‌اعتمادی است که نسبت به این بازار وجود دارد. این بی‌اعتمادی با سیاست‌های نادرست سیاست‌گذاران تشدید می‌شود. بخشنامه و مصوبه‌های اخیر گویای این امر است. از طرفی ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی نگرانی سهامداران را بیش از پیش کرده است.

گزارش بازار 3 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز 5.6 هزار میلیارد تومان بود. خودرو و ساخت قطعات، امروز هم در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه فلزات اساسی و انبوه‌سازی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشتند.

بنابراین در میان نمادهای بورسی «شپنا» با ارزش معاملات ۱۴۳ میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «فصبا» با ارزش 143 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند.

در جریان معاملات امروز 87 درصد از نمادها معادل 590 نماد در محدوده منفی و 89 نماد مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 441 و صفوف فروش 77 میلیارد تومان بود. «ثتران» با ارزش صف 9/2 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «فکمند» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

سهامداران حقوقی برای نهمین روز متوالی مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 907 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید


افت ارزش دلاری بازار سهام

با پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش دلاری به 169 میلیارد دلار کاهش یافت. این امر در حالی است که شاهد رشد قیمت دلار به واسطه افزایش ریسک‌های سیاسی تا نیمه کانال 54 هزار تومان هستیم. قیمت‌های فردایی دلار حاکی از آن است که معامله‌گران انتطار رشد قیمت دلار را در معاملات فردا دارند. بیش‌ترین ارزش دلاری بازار سهام از ابتدای سال تاکنون در 16 اردیبهشت ماه 1402 بود. در آن زمان ارزش دلاری بازار سهام 220 میلیارد دلار بود. در 6 آبان ماه اما ارزش دلاری بازار 165 میلیارد دلار کمترین میزان در سال 1402 بود.

ارزش دلاری بازار سهام
5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا