سرمایه‌گذاری

وام ازدواج چیست؟ مبلغ تسهیلات ازدواج در سال 1403

با توجه به وجود تورم در سال‌های اخیر، تمایل جوانان برای ازدواج کاهش یافته است. به همین منظور، برای تشویق جوانان به امر ازدواج و کمک به آن‌ها در تامین هزینه‌های مالی، دولت اقدام به پرداخت وام از طریق برخی بانک‌ها کرد. این وام با نام وام ازدواج شناخته و بر اساس نرخ سود 4 درصدی آن یکی از پر تقاضاترین تسهیلات بانکی محسوب می‌شود. همه افرادی که از ابتدای سال 1399 عقد کرده باشند، می‌توانند نسبت به دریافت این وام اقدام کنند. بنابراین در این مقاله سعی شده است شرایط لازم برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، نحوه ثبت نام و میزان وام دریافتی برای سنین مختلف بررسی شود.

منظور از وام ازدواج چیست؟

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات دولت برای تشویق جوانان و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای تسهیلات ازدواج است. این وام یک نوع تسهیلات قرض‌الحسنه است که برای دریافت آن نیاز به سپرده نیست. در حال حاضر زوج‌های جوانی که تاریخ عقد آن‌ها از 1399/01/01 به بعد بوده است، به منظور تامین مالی از جمله خرید کالا، برگزاری مراسم‌های مربوطه و سایر نیازهای دیگر می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند.

با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور، مبلغ این تسهیلات سالانه در حال افزایش است و حتی با توجه به سن زوجین مبلغ دریافتی متغیر خواهد بود. نرخ سود در نظرگرفته‌ شده برای این وام تنها 4 درصد است. لازم به ذکر است حداکثر زمان دریافت این وام 3 سال بعد از تاریخ عقد است، کسانی که بیشتر از سه سال از تاریخ عقدشان بگذرد و نسبت به دریافت آن اقدامی نکرده باشند، دیگر امکان دریافت این تسهیلات برای آن‌ها وجود ندارد.

مبلغ وام ازدواج در سال 1403

مطابق بخش‌نامه دولت، بانک مرکزی موظف به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان است. مبلغ تسهیلات ازدواج در سال 1403 برای بانوان بالای 23 سال معادل 300 میلیون و برای بانوان زیر 23 سال معادل 350 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین آقایانی که سن آن‌ها بالای 25 است، می‌توانند مبلغ 300 میلیون تومان و آقایانی که سن آن‌ها پایین 25 سال است، مبلغ 350 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند.

لازم به ذکر است به افرادی که جزو خانوداه‌های ایثارگر، جانباز و آزاده هستند، 2 برابر مبلغ گفته‌شده تسهیلات ازدواج تعلق گرفته می‌شود.

شرایط لازم برای دریافت تسهیلات ازدواج

برای دریافت وام ازدواج زوجین باید دارای شرایطی باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  1. خانم و آقا دارای تابعیت ایرانی باشند.
  2. ازدواج زوجین به صورت عقد رسمی بوده و در دفترخانه ثبت شده باشد.
  3. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تنها یک بار به هر فرد تعلق می‌گیرد.
  4. متقاضی برای دریافت وام حتما در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج ثبت‌ نام کرده باشد.
  5. ارائه کارت ملی توسط هر متقاضی الزامی است.
  6. آقایان برای دریافت وام ازدواج، نیاز به کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت ندارند.
  7. تاریخ عقد زوجین از سال 1399 به بعد باشد.
  8. هر یک از زوجین ملزم به معرفی یک ضامن مورد تائید بانک مربوطه هستند.
  9. افراد ایرانی ساکن کشورهای دیگر، برای دریافت این وام می‌بایست گواهی ازدواج آن‌ها توسط سفارت ایران در همان کشور صادر شده باشد.
  10. حداقل سن متقاضیان 14 سال و حداکثر سن 50 سال است.
  11. هر زوج برای دریافت این وام لازم است به صورت جداگانه ثبت نام کند.

مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج

هر فرد برای دریافت این تسهیلات ملزم به ارائه مدارکی به بانک پرداخت‌کننده آن است. این مدارک به شرح موارد زیر هستند:

  1. اصل و کپی سند ازدواج
  2. اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه‌های زوجین
  3. اصل و کپی کارت ملی موقت یا دائم زوجین
  4. ارائه آدرس محل سکونت و کد پستی 10 رقمی
  5. اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی ضامنین
  6. ارائه کد رهگیری ده رقمی دریافت‌شده از سایت پس از انجام ثبت‌ نام اینترنتی

کدام‌ بانک‌ها ارائه‌دهنده تسهیلات ازدواج هستند؟

بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی موظف به پرداخت این وام از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه) هستند که می‌توان در این میان بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات، کشاورزی، مهر ایران، پارسیان، سامان، پاسارگاد و سپه را نام برد.

نحوه ثبت نام وام ازدواج

اولین قدم برای دریافت تسهیلات ازدواج، ثبت‌ نام در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است. پس از ورود به این سایت و مطالعه شرایط و مقررات، با انتخاب گزینه ثبت نام، متقاضیان می‌بایست به صورت جداگانه فرم مربوطه را تکمیل کنند. پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده از جمله شماره موبایل، کد ملی و کد امنیتی، پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود که باید آن را در فرم ثبت نام وارد کنند. در ادامه سایر اطلاعات خواسته‌شده مانند مشخصات عقد، انتخاب بانک، انتخاب درست تابعیت و استان خود را وارد کرده و ثبت‌ نام را به پایان برسانند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن ثبت‌ نام یک کد رهگیری 10 رقمی برای متقاضیان پیامک می‌شود. لازم به ذکر است این کد محرمانه بوده و باید نزد متقاضی محفوظ باشد.

سامانه دریافت وام ازدواج

بعد از گذشت چندین روز از تکمیل فرآیند ثبت‌ نام، متقاضی مجدد به سایت مربوطه رفته و از طریق انتخاب بخش مشاهده وضعیت، پیگیری وام ازدواج خود را انجام می‌دهد. در صورت تعیین‌شدن شعبه بانک، متقاضیان موظف هستند حداکثر ظرف 12 روز کاری با همراه‌داشتن مدارک لازم به شعبه معرفی‌شده، مراجعه کرده و روند دریافت وام خود را سپری کنند.

نکته قابل توجه اینکه مطابق شرایط و ضوابط، متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها حداکثر ظرف مدت 60 روز کاری وقت دارند تا مدارک مورد نیاز خود در تکمیل کنند. در صورت عدم مراجعه متقاضیان در این مدت به بانک، اطلاعات ثبت نامی آن‌ها در سایت حذف خواهد شد.

میزان اقساط وام ازدواج و نحوه بازپرداخت آن

فرصت تنفس برای بازپرداخت تسهیلات ازدواج یک ماه است و وام‌گیرندگان موظف هستند یک ماه پس از دریافت آن، به پرداخت اقساط خود بپردازند. مدت بازپرداخت تسهیلات ازدواج 120 ماه معادل 10 سال است. همچنین میزان اقساط تسهیلات ازدواج برای متقاضیان وام 300 میلیونی به صورت ماهانه حدود 2 میلیون و 730 هزار تومان و برای متقاضیان وام 350 میلیونی حدود 3 میلیون و 190 هزار تومان است.


سوالات متداول

در صورت فراموش‌کردن کد رهگیری چه باید کرد؟

متقاضیان در صورت فراموشی کد رهگیری خود می‌توانند به سایت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مراجعه کرده و از قسمت بازیابی و چاپ کد رهگیری، نسبت به دریافت مجدد کد رهگیری خود اقدام کنند.

مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج سال 1403 چقدر است؟

مبلغ تسهیلات ازدواج در سال 1403 معادل 300 میلیون تومان است، اما خانم‌های زیر 23 سال و آقایان زیر 25 سال می‌توانند مبلغ 350 میلیون تومان وام دریافت کنند.

سود وام ازدواج و مدت بازپرداخت آن چقدر است؟

نرخ سود تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج 4 درصد و مدت بازپرداخت آن 120 ماه معادل 10 سال است.

چه کسانی می‌توانند ضامن شوند؟

کسانی که دارای فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق هستند، بازنشستگان کشوری، کارمندان دولتی و همچنین کاسبان دارای پروانه کسب نیز می‌توانند ضامن دریافت تشهیلات ازدواج شوند.

آیا افرادی که قبلا ازدواج کرده بودند، در صورت ازدواج مجدد می‌توانند تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بگیرند؟

هر فرد تنها یک بار می‌تواند از وام ازدواج استفاده کند، در صورتی که در ازدواج اول خود وام را دریافت نکرده باشد، پس از ازدواج مجدد می‌تواند نسبت به دریافت وام خود اقدام کند.

نحوه استعلام وام ازدواج چگونه است؟

متقاضیان به منظور پیگیری و استعلام از وضعیت خود پس از مراجعه به سایت ve.cbi.ir می‌بایست از قسمت مشاهده وضعیت اقدام کنند.

1/5 - (1 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا