سرمایه‌گذاری

چگونگی دریافت وام خرید کالا از انواع بانک‌ها

شرایط حاکم بر جامعه، تورم، تحریم و بسیاری از عوامل دیگر موجب شده است تا افراد برای تهیه کالاهای مورد نظر خود دچار مشکل شوند. از این رو بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوصی و همچنین مراکز گوناگون برای تسهیل در فرآیند خرید کالا وام‌هایی را تحت عنوان وام خرید کالا به افراد واجد شرایط اعطا می‌کنند. با توجه به این که تسهیلات خرید کالا عموما برای تهیه لوازم مورد نظر پرداخت می‌شود، امکان برداشت آن به صورت نقدی وجود ندارد. در این مقاله به بررسی بیشتر این وام و نحوه دریافت آن از مراکز مختلف پرداخته شده است.

شرایط دریافت وام خرید کالا

افراد می‌توانند با ارائه پیش‌فاکتور خرید اقساطی کالا، لوازم مورد نیاز خود مانند لوازم خانگی و مصرفی را از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانک‌ها تهیه و مبلغ تسهیلات را در قالب کارت اعتباری دریافت کنند. مبلغ این وام باتوجه به بانک ارائه‌دهنده، از 50 تا 300 میلیون تومان متغیر است. شرایط دریافت این وام، نرخ سود بهره و مدت بازپرداخت آن متناسب با بانک ارائه‌دهنده تسهیلات متفاوت است. اما در حالت کلی، تمامی بانک‌ها برای اعطا تسهیلات خرید کالا شرایط و ضوابط مشترکی دارند که به شرح زیر است:

  1. حداقل سن قانونی برای دریافت وام خرید کالا 18 سال است.
  2. دریافت این وام تنها برای محصولات و تولیدات داخلی امکان‌پذیر است.
  3. متقاضیان برای دریافت این وام، نباید سابقه چک برگشتی و قسط عقب‌افتاده داشته باشند.
  4. ارائه پیش‌ فاکتور خرید از فروشگاه طرف قرارداد بانک الزامی است.

مدارک لازم برای دریافت وام خرید کالا

افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات خرید کالا نیازمند ارائه مدارک مختلفی به بانک‌ها هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  1. اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه فرد متقاضی
  2. اصل و کپی کارت ملی فرد متقاضی
  3. پرینت گردش حساب تمامی حساب‌های بانکی وام‌گیرنده در 3 ماه اخیر
  4. گواهی اشتغال به کار وام گیرنده به همراه فیش حقوقی با سربرگ و مهر شرکت
  5. پرینت آخرین نسخه از گواهی کسری از حقوق ضامن به همراه کپی
  6. آدرس دقیق محل سکونت به همراه کدپستی
  7. احراز هویت محل سکونت با ارائه اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند به همراه یکی از قبوض
  8. اصل و کپی صفحات اول و دوم شناسنامه ضامن
  9. ارائه اصل و کپی کارت ملی ضامن
  10. چک صیادی از سمت ضامن

کدام بانک‌ها ارائه‌دهنده وام خرید کالا هستند؟

بانک‌های دولتی و خصوصی مختلفی از جمله بانک‌های ملی، آینده، مهر ایران، ملت، سپه، تجارت، رفاه، انصار، پارسیان، صادرات، دی، حکمت ایرانی، سامان، ایران زمین، پست بانک، قوامین، رسالت، شهر، گردشگری، پاسارگاد، اقتصاد نوین، سینا و کارآفرین ارائه‌دهنده تسهیلات خرید کالا هستند. مبالغ و نحوه دریافت وام از این بانک‌ها متفاوت است که در ادامه به نحوه دریافت و ثبت‌نام وام خریدکالا در برخی از بانک‌ها پرداخته شده است.

وام خرید کالا بانک ملی

حداکثر مبلغ دریافت تسهیلات خرید کالا از بانک ملی 200 میلیون تومان است که در قالب کارت اعتباری برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک به وام‌گیرنده اعطا می‌شود. برای اخذ این وام، 3 ضامن رسمی نیاز است. نرخ سود این تسهیلات 23 درصد محاسبه می‌شود و مدت بازپرداخت آن 12 تا 36 ماه است.

افراد برای دریافت این وام نیازمند داشتن یا افتتاح حساب قرض‌الحسنه، کوتاه‌مدت، جاری یا حتی بلندمدت هستند. لازم به ذکر است بانک 10 درصد مبلغ کل وام را مسدود می‌کند و پس از بازپرداخت اقساط این مقدار اعتبار، مبلغ مسدودی به متقاضی پس داده می‌شود.

وام خرید کالا بانک آینده

متقاضیان تسهیلات خرید کالا با افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک آینده می‌توانند نسبت به اخذ این وام اقدام کنند. حداقل میزان دریافت وام از سوی این بانک 50 میلیون تومان و حداکثر 200 میلیون تومان است. این تسهیلات بانک آینده در 4 سطح طلایی، نقره‌ای، برنزی و رزگلد ارائه می‌شود. برای دریافت وام خرید کالا نیازمند ضامن رسمی است. نرخ سود وام 23 درصد و حداکثر مدت بازپرداخت اقساط آن 60 ماه در نظر گرفته شده است. متقاضیان برای هزینه جانبی از جمله تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه می‌بایست مبلغ 3 میلیون و 100 پرداخت کنند. همچنین 10 درصد از مبلغ وام نیز نزد بانک بلوکه خواهد شد.

وام خرید کالا بانک ملت

یکی دیگر از بانک‌های ارائه‌دهنده وام خرید لوازم خانگی و اقلام مصرفی بانک ملت است. این بانک پرداخت‌کننده تسهیلات خرید کالا به مبلغ 50 میلیون تومان با نرخ سود 12 درصد به متقاضیان است. افراد برای دریافت وام از این بانک نیاز به سپرده‌گذاری و ضامن رسمی دارند و موظف هستند تسهیلات دریافتی خود را حداکثر 36 ماهه تسویه کنند.

حامی کارت بانک ملت، تسهیلات دیگری از طرح اقساطی بانک ملت در قالب طرح حامی است. ویژگی اصلی این طرح عدم نیاز به پیش پرداخت و سپرده‌گذاری است. بازپرداخت این طرح 36 ماهه با نرخ 18 درصد است. همه متقاضیان به ویژه حقوق‌بگیران می‌توانند از این طرح بانک ملت بهره‌مند شوند.

برای استفاده از این طرح باید مراحل زیر انجام شود:

  1. انتخاب کالا
  2. دریافت پیش‌ فاکتور خرید
  3. افتتاح حساب
  4. مراجعه به بانک
  5. ثبت سفارش
  6. تحویل کالا

طرح کالا کارت بانک مهر ایران

بانک مهر ایران برای مشتریان دارای حساب قرض‌الحسنه خود تسهیلات خرید کالا تحت عنوان کالا کارت به شرط معرفی ضامن رسمی ارائه می‌کند. حداقل مبلغ دریافت این وام 5 میلیون تومان و حداکثر مبلغ آن 150 میلیون تومان با کارمزد 4 درصد است. لازم به ذکر است زمان بازپرداخت وام خرید کالا بانک مهر ایران بین 6 تا 24 ماه در نظر گرفته شده است.

وام‌گیرنده در هنگام دریافت این وام می‌بایست مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان برای هزینه‌های جانبی، شامل تشکیل پرونده و آبونمان سالانه به بانک مهر بپردازد.

وام خرید کالا بدون ضامن بانک سپه

متقاضیان برای دریافت تسهیلات خرید کالا از بانک سپه، می‌بایست حداقل 2 ماه گردش حساب فعال داشته باشند. مبلغ پرداختی این وام 50 میلیون تومان با کارمزد 18 درصد است. این وام نیاز به ضامن ندارد و سند ملکی در رهن بانک قرار داده می‌شود. مدت بازپرداخت در نظر گرفته شده برای این وام نیز 36 ماه است.

طرح کالانو بانک تجارت

بانک تجارت در جهت افزایش قدرت خرید مشتریان و حمایت از کالای داخلی، طرحی به نام کالانو ارائه کرده است. در این طرح متقاضیان می‌توانند تا سقف اعتبار تعیین‌شده توسط بانک از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک، محصول موردنظر خود را تهیه کنند.

نوع کالامدت بازپرداختسقف تسهیلاتوثایق/ تضامین با رتبه اعتباری A و Bرتبه اعتباری D ،C و فاقد اعتبار
لوازم خانگی24 ماهه120 میلیون تومانقرارداد لازم‌الاجرا با امضای متقاضی– قرارداد لازم‌الاجرا
– ضمانت 1 نفر ضامن با رتبه اعتباری A و B
– اخذ تامین کافی به میزان 120 درصد کل اعتبار ( از متقاضی یا ضامن)
موتور سیکلت24 ماهه
30 ماهه
100 میلیون تومان
200 میلیون تومان
– قرارداد لازم‌الاجرا با امضای متقاضی
– عدم تحویل سند موتور سیکلت تا تسویه بدهی
– قرارداد لازم‌الاجرا با امضای متقاضی
– ضمانت 1 نفر ضامن با رتبه اعتباری A و B
– عدم تحویل سند موتور سیکلت تا تسویه بدهی
موتور سیکلت36 ماههبیشتر از 200 میلیون تومان (مراجعه به باجت)– قرارداد لازم‌الاجرا با امضای متقاضی
– عدم تحویل سند موتور سیکلت تا تسویه بدهی
– قرارداد لازم‌الاجرا با امضای متقاضی
– 2 نفر ضامن با رتبه اعتباری A و B یا 1 نفر ضامن با رتبه اعتباری A و B به همراه اخذ تامین کافی (چک)
– عدم تحویل سند موتور سیکلت تا تسویه بدهی
ماشین‌آلات کشاورزی (تراکتور)36 ماه (اقساط سه ماه یکبار)مراجعه به شعبه– قرارداد لازم‌الاجرا
– 1 نفر ضامن
– اخذ تامین کافی از متقاضی یا ضامن به میزان 120 درصد مبلغ اعتبار
– خرید فقط به صورت حضوری
– قرارداد لازم‌الاجرا
– 1 نفر ضامن A یا B (تا سقف 200 میلیون تومان)
– 2 نفر ضامن A یا B ( 200 تا 500 میلیون تومان)
– اخذ تامین کافی از متقاضی یا ضامن به میزان 120 درصد مبلغ اعتبار
– خرید فقط به صورت حضوری

افرادی که دارای رتبه A و B هستند، می‌توانند وام خرید کالا خود را به صورت غیرحضوری از باجت یا به صورت حضوری از طریق مراجعه به بانک دریافت کنند، اما افراد دارای رتبه D ،C و فاقد رتبه تنها از طریق روش حضوری می‌توانند اعتبار خود را دریافت کنند.

وام خرید کالا بانک رفاه

بانک رفاه کارگران به متقاضیان خرید اقساطی کالا از شرکت‌های تولیدی و توزیعی و با استفاده از ابزار واریز شناسه‌دار در قالب طرح رفاه کالا و خدمات، تسهیلات ارائه می‌دهد. این وام بدون نیاز به سپرده‌گذاری و با ایجاد میانگین حساب است. حقوق‌بگیران بانک رفاه، مشتریان اختصاصی بانک، کارکنان و اقوام درجه یک آن‌ها، کارکنان مشتریان مشمول بانکداری شرکتی و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی مشمول دریافت این وام هستند.

سقف مبلغ تسهیلات خرید کالا توسط بانک سپه مبلغ 150 میلیون تومان است. نرخ تسهیلات این وام 23 درصد و حداکثر مدت بازپرداخت آن نیز 36 ماه است.

وام خرید کالا بدون ضامن

طرح‌های متنوع دیگری از جمله لندو، قسطا، دیجی شهر، ازکی وام و… نیز وجود دارند که تسهیلات خرید کالا بدون ضامن پرداخت می‌کنند. برای دریافت این نوع وام نیاز به ضامن رسمی نیست و تنها با ارائه سفته یا چک صیادی امکان‌پذیر است. مبلغ دریافتی تسهیلات خرید کالا با توجه به هر طرح متفاوت است.

جمع‌بندی

در حال حاضر اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی برای تسهیل در خرید کالا توسط افراد، وام خرید کالا به آن‌ها ارائه می‌دهند. هر بانک برای پرداخت این وام شرایط و قوانین خود را دارد و سقف پرداخت آن نیز متفاوت است. در این مقاله شرایط پرداخت وام توسط برخی از بانک‌های مطرح به طور کامل توضیح داده شده است.

5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا